Q500 binnenbrandje ...

Ooit meegemaakt, een "in-flight" binnen brandje?
Nou ik dus ook niet tot gisteren. Ik was even op het veld om een nieuwe Grand Chelem in te vliegen als voorbereiding op de Q500 in Hoofddorp aanstaande. Omdat de kist zelf beetje aan de zware kant is gekozen voor lichte kleine digitale servo's. Na een rondje gevlogen te hebben kist aan de grond gezet en trims ingeregeld in het programma, daarna nog een vlucht ... Terwijl ik de kist start ruik ik licht een brand lucht, ik denk "zal wel een boer ergens fikkie aan het stoken zijn ..." en vervolgens stijg ik op. Na een paar rondjes slaat mijn motor af en ik moet dus landen. Bij het insturen voor de landing valt op dat de kist verrekt slecht reageert op de ailerons, verdacht want toen de motor nog liep was alles OK ... Afijn ik land de kist en mijn oog valt op een bruinvlekje op de folie bovenkant vleugel:
Afbeelding090_1.jpg

Ik wrijf erover, maar het vlekje gaat niet weg, weer die schroeilucht, dan zet ik de kist ondersteboven en zie dat het plastic afdekkapje waaronder de aileron servo zit ingesmolten is, OK nu gaat er dan toch een licht branden. Na verwijderen van het plastic kapje is het volgende zichtbaar:
Afbeelding086_1.jpg

Afbeelding087_1.jpg

Dus een klein binnenbrandje... moet sluiting zijn geweest in de servo lijkt me zo. Waarschijnlijk heeft de fik niet doorgezet omdat de zuurstof in de velugel op was. Toch wel behoorlijk geluk gehad moet ik zeggen, blijkbaar een hele goede ontvanger accu, want die ging dus niet onderuit (of heel even waardoor wellicht de motor afsloeg).

Iemand dit eerder meegemaakt?

Een binnenbrandje nog niet, wel een lekke tank, slecht landingsgestel en anderhalve week geleden op de naald geland.

Gelukkig is alles verder nog heel, zoiets kan ook heel anders aflopen.

Zijn dat die kleine hobbycity servo'tjes?. (Van 13gram).
Ik gebruik die ook (niet in quickie's), zijn op zich goede servo's, maar van digitale servo's is bekend dat als ze flink belast worden ze nogal warm kunnen worden.
Ik weet niet hoe groot de belasting van de ailleron op de servo is (valt wel mee volgens mij), maar dat zou mogelijk de oorzaak kunnen zijn.

En lekke tank heb ik op De Peel ook gehad, met m'n nelson kist. ik wilde een proefvucht maken maar heb dat toen niet gedaan.

Volgens mij heb ik nog wel zo'n kapje voor je.

Laatst bewerkt:
zow, dat is heftig gegaan. Maar gelukkig kan je gewoon servo vervangen en klaar. :)
Dit had inderdaad veel slechter af kunnen lopen. Waarschijnlijk is door de servoverlengkabels in de vleugel de spanning bij de ontvanger nog voldoende geweest. Ik zou wel deze kabel vervangen of in ieder geval goed nakijken. Vergeet ook het servostekkertje in de ontvanger niet.

Ik heb 2x een binnenbrandje gahad, maar dat was 2x een regelaar. (castle creations, en Jeti.....:( )

@Wubbo, die aileron belasting lijkt me toch niet zo hoog, ik ga eerder uit van een produktie foutje. Was inderdaad een hobbycity servootje, ik zal eens kijken of ik een nieuwe los kan peuteren, moet lukken denk ik. Verder is het plastic kapje wellicht nog te redden eerlijk gezegd heb ik nog geen poging gedaan om de servo los te peuteren, mocht dat niet lukken dan houd ik me natuurlijk aanbevolen voor een vervanging. Maar helaas dus geen extra kist voor zaterdag a.s. in Hoofddorp, wel jammer want ik had hoge verwachtingen van die Thunder Tiger .39 die op deze kist zit. Dat wordt dus goed sturen ...

@Michiel b, de ontvanger is nog goed (MZK) en dat verbaase me nog, al die stroom is dus wel via de ontvanger naar de servo gegaan.

Wow, heftig. Kom je nog goed mee weg! Voor hetzelfde geld had je het model af mogen schrijven.

Is iets dergelijks nog onder garantie te verhalen?

@ragbak,

gelukkig maar. Maar controleer wel even de stekkers. Ik heb ook een gevalletje gezien waarbij de stekker in de ontvanger vast gesmolten zat. Dus controleer dit goed. Misschien is het koperdraad wel wat verkoold... Maar misschien is alles nog wel 100% goed. ff checken dus. ;)

Ik heb ook nog wel zo'n servo (nieuw) voor je, als je belangstelling hebt, dan kan je die van mij overnemen, dan krijg ik t.z.t. weer een nieuwe van jouw.

Dan kan ik hem denk opsturen of je moet hem komen halen.

bel me maar even, je hebt mijn nummer toch?

Back