Q500 pylonrace

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door M.l.v.Doesburg, 23 jan 2004.

  1. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg PH-SAM

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.558
    Locatie:
    Oegstgeest
    Q500 pylonrace is een klasse bedoeld om kennis te maken met pylonrace.
    Q500 is een leuke goedkope,spannende en simpele manier van pylon-racen.
    Alle modellen vliegen ongeveer even hard waardoor het op precies sturen aan komt.
    De Q500 modellen vliegen met de motoren die wij hier in Nederland gebruiken ongeveer een snelheid van 175 kilometer per uur.

    [​IMG]

    Een Q500 model bestaat uit een vierkante houten romp en een ingedekte schuimvleugel en is dus zeer eenvoudig te bouwen.
    De minimale afmetingen zijn:
    -de romp heeft een minimale breedte van 7.3cm en een minimale hoogte van8,9cm met vleugel inbegrepen.
    -de romp moet vierkantig zijn dus de hoeken mogen niet mooi rond afgewerkt worden.
    -de vleugel moet een minimale dikte hebben van 3cm en over een minimale spanwijdte van 120cm.
    Voor de uitgebreide reglementen kan je terecht op de webside van de KNVvL.

    [​IMG]


    Op de Q500 modellen gebruiken we een 6,5cc motor zoals de 6,5cc Irvine, Super-Tigre of OS met standaard dempers.
    Dit zijn 2 voorbeelden van goedkope motoren.
    Vaak worden de motoren op rubbers vast gezet.
    De motor op het model mag niet meer dan 80 dBa op 7 meter maken.
    De meest gebruikte propellers zijn de APC 10x7 of 10x6.5.
    De meest gebruikt modellen zijn onder andere de Black-Jack, Viper, Cobra of een zelf ontworpen racer die aan alle maten voldoet.

    [​IMG]

    De bedoeling bij Q500 pylon-racen is om zo snel mogelijk 10 rondjes om 3 palen te vliegen.
    De palen staan in een soort van driehoek vorm, het is verplicht om de palen heen te
    vliegen als je dit niet doet zal je straftijd (10%) bij je totaaltijd krijgen.
    Dit zal met 3 of 4 vliegtuigen te gelijk gedaan worden dus het is meestal een erg spannende strijd, waarbij je vaak dicht bij elkaar vliegt.
    Gemiddeld hebben wij in Nederland 4 wedstrijden hier vliegen we dan Q500, Club20 pylonrace.

    [​IMG]

    Dus als je geïnteresseerd ben of zin heb om te gaan beginnen met pylon racen kom dan gerust eens langs op een van onze wedstrijden.
    Voor de nieuwe wedstrijdkalender voor het seizoen 2004 zie: http://home.hccnet.nl/p.v.doesburg/page2.html


    Mazzels Martijn van Doesburg
    www.pylonrace.cjb.net
     
  2. Stefannnn

    Stefannnn Guest

    Zijn er ook nog links te vinden voor een tekening van dit soort modellen?
    Of zou het ook mogelijk zijn er 1 op te sturen?

    Mvg.

    Stefan
     
  3. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg PH-SAM

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.558
    Locatie:
    Oegstgeest
    Als je echt wil gaan racen wil ik wel even een tekening opsturen.
    Stuur maar even een pb-tje

    groeten Martijn
     
  4. bert berger

    bert berger Guest

    Martijn,

    Ik heb je zondag zien vliegen op leeuwarden. Ik ben zeer enthousiast om ook te gaan deelnemen in deze klasse. Heb reeds 2 blackjacks klaar staan. Moet alleen nog lid worden van de KNVvL.

    Ik kan alleen op de tekening van de blackjack het zwaartepunt niet vinden. Weet jij waar het zwaartepunt bij deze kist ligt? Op dit moment ligt mijn zwaartepunt 5 cm achter de voorlijst.

    Gr. Bert
     
  5. robbert

    robbert Guest

    Bert,

    Bel me ff op 0341 561705

    Robbert van den Bosch

    Pylon sub.com.vzt. knvvl.
     
  6. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg PH-SAM

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.558
    Locatie:
    Oegstgeest
    Op de tekening staat op 7 cm van de voorlijst CG dus het lijkt me dat daar het zwaartepunt moet zitten :wink: .
    Het staat er echt op 8) .(of ik heb je een verkeerde tekening opgestuurd) :eek:

    Groeten Martijn
     
  7. bert berger

    bert berger Guest

    Martijn,

    de tekening die ik heb gebruikt ligt bij mijn ouders in Leeuwarden. Deze tekening heb ik gekregen van een clubgenoot die ooit een blauwe maandag heeft geraced. De tekening hebben we (pa+ik) in leeuwarden enigzins gemodificeerd (ander profiel;MH-nogwat dus raceprofiel!). Dus misschien staat het zwaartepunt er nog wel op, maar het is vanuit Emmeloord te ver rijden naar Leeuwarden om de tekening te bestuderen voor alleen het zwaartepunt. Vandaar mijn vraag.


    Robbert,

    Ik zal je vanavond (woensdag 20 april) bellen!


    p.s. wat gaan modellen van de club 20 klasse hard!! Beetje jammer van de mist bij de wedstrijd in Leeuwarden van afgelopen zondag (heeft volgens mij zo'n drie kisten gekost).

    Gr. Bert
     
  8. lespinoy

    lespinoy

    Lid geworden:
    27 okt 2004
    Berichten:
    1.036
    Locatie:
    belgie
    heyy,

    ik heb hier nog enkele quicki modellen liggen van een aantal (10?) jaar geleden van toen mijn vader hier nog in mee vloog, kan ik met zo'n model nog competitief meevliegen? of is dit alles te fel ge-evolueerd hiervoor? weet niet juist welk model, een schouderdekker(staat nog ergens ertussen bij een groepsfoto op de cover van een 'aviamagazine')
     
  9. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg PH-SAM

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.558
    Locatie:
    Oegstgeest
    Ik denk dat deze modellen nog goed bruikbaar zullen zijn voor de Q500 races.
    Aan de modellen is in de loop der jaren niet veel veranderd maar de motoren zijn misschien wel iets beter geworden.
    Zit er toevallig een Nelson motor op de modellen?(deze mag tijden de Nederlandse wedstrijden niet gebruikt worden omdat ze erg snel zijn en veelste veel herry maken).
    Misschien kan je nog een foto posten van één van de modellen.

    Groeten Martijn
     
  10. lespinoy

    lespinoy

    Lid geworden:
    27 okt 2004
    Berichten:
    1.036
    Locatie:
    belgie
    nee, hij vloog toen mee met os .40 motoren..
    kweet wel dat hij nelson motoren gebruikte voor club20 (1 van de modellen was een dara ofzoiets geloof ik) en deze motoren maakte idd enorm veel lawaai, en enkel volgas, ik herinner mij nog dat ik dan langs em zat met een dikke koptelefoon op mn kop als 7-8 jarig manneke :) )
     

Deel Deze Pagina