QQ Yak 54 49"

Mijn nieuwste vliegtuig: de kleinste telg uit de QQ-familie.

Specs zijn te vinden op Somenzini.com.
Ik ga hem uitrusten met de volgende componenten:
Hacker A30-14L
Hacker X40 PRO-SBEC
APC 14x7E of 13x6.5E (afwachten wat de beste resultaten geeft)
lipo 3s1p 2500mAh
Hitec HS-81MG (2x) en HS-85MG (2x)

Ik heb lang getwijfeld tussen deze QQ Yak en die van EF. De EF Yak 54e ziet er meer als een schaalmodel uit en krijgt zeer goede commentaren op forums, maar ik ben voor de QQ gegaan omwille van volgende zaken:

• De QQ Yak is iets groter (nadeel: iets zwaarder)
    De meegeleverde hardware: overal ball-links.
    De canope die met een kliksysteem vast zit. (bij de EF Yak 54e durft die in de lucht nog eens los te komen)
    Een QQ-vliegtuig, afwachten of het zo goed is als ik overal lees.

Een bouwverslag ga ik niet maken, die zijn voldoende te vinden op internet (oa RCU review). De kwaliteit ziet er zeer goed uit, alles perfect (dubbel in plastiek) verpakt. Alle hardware zit netjes verpakt per onderdeel en niet alles dooreen, dit zijn de kleine dingen die het verschil maken. Ik ben pas begonnen met de bouw maar het gaat zeer vlot vooruit, elke stap is zeer goed uitgelegd in de handleiding. Hem vlug afbouwen kan ik niet omdat ik nog moet wachten op mijn servo's en lipo's, dus ik bouw op mijn gemak 8) Eens wat extra tijd nemen om alles zo recht mogelijk proberen te bouwen.

Zijn er nog mensen die ervaringen hebben met dit toestel?
Indien iemand detailfoto's wilt van iets, laat je het maar weten en dan zal ik daarvoor proberen te zorgen.

Foto gevonden op rcgroups die het verschil laat zien tussen de QQ Yak en de EF Yak: toch wat extra oppervlakte.

efwingcompares.jpg

Charlie.. zei:
Ik heb lang getwijfeld tussen deze QQ Yak en die van EF. De EF Yak 54e ziet er meer als een schaalmodel uit en krijgt zeer goede commentaren op forums, maar ik ben voor de QQ gegaan omwille van volgende zaken:

• Zwaarder is in dit geval helemaal geen nadeel, zolang de QQ yak in verhouding niet zwaarder is dan hij groot is. Gewicht wil helemaal niks zeggen, zolang er maar genoeg vleugel- en rompoppervlakte tegenover staat.
    Het voordeel van groot voel je in de lucht, het nadeel ervan voel je in je portefeuille :wink:

Die servohevels kan je ook zelf maken als je niks naar je zin kan vinden.
    Je kan een epoxy printplaat gaan halen bij de elektronicaboer en daar je hevels uit dremelen en die dan op de standaard servohevel schroeven/lijmen.
    Het voordeel hiervan is dat je de geometrie (belangrijk bij pull-pull) kan doen kloppen als bv je roerhevels niet perfect in lijn staan met je scharnierpunt.

Gr Joeri

Joeri G. zei:
Charlie.. zei:

• Zwaarder is in dit geval helemaal geen nadeel, zolang de QQ yak in verhouding niet zwaarder is dan hij groot is. Gewicht wil helemaal niks zeggen, zolang er maar genoeg vleugel- en rompoppervlakte tegenover staat.
    Het voordeel van groot voel je in de lucht, het nadeel ervan voel je in je portefeuille :wink:

Die servohevels kan je ook zelf maken als je niks naar je zin kan vinden.
    Je kan een epoxy printplaat gaan halen bij de elektronicaboer en daar je hevels uit dremelen en die dan op de standaard servohevel schroeven/lijmen.
    Het voordeel hiervan is dat je de geometrie (belangrijk bij pull-pull) kan doen kloppen als bv je roerhevels niet perfect in lijn staan met je scharnierpunt.

Gr Joeri

• De verhouding gewicht vs. vleugeloppervlakte zal zeker niet slecht zijn. Het gewicht speelt iets meer in het nadeel voor een pull-out uit een hoover t.o.v. dezelfde motorcombinatie bij een lichtere kist. Anderzijds raadt QQ deze motor aan, dus vermogen zal hij wel genoeg hebben.
    De servohevels zal ik zelf proberen te maken, dat je de geometrie kan doen uitkomen is idd een voordeel. Nu dus eerst op zoek naar printplaat en wachten op mijn servo's.

Na de stabilo zijn de vleugels ondertussen ook afgebouwd, hier ook nog de servo's inbouwen en aansluiten. Hier was niet veel werk aan en alles past mooi en lijkt stevig in elkaar te zitten.
    Volgende stap is de motor installeren en dan kom ik ook bij de ESC uit. Bij de default settings voor de ESC staat 'Brake: Off'. Kan iemand uitleggen wat de 'Brake' is of doet?

Als je brake aan staat dan stopt je prop ook met draaien als je geen gas geeft. Bij "brake off" blijft de prop gewoon draaien door de wind als ge geen gas geeft.

Ik ga bij carbon composite wat prullen bestellen, als je wil kan ik een plaatje gfk of carbon voor je hevels meebestellen. Zal dan wel pas eind volgende week toekomen denk ik. (bel dan even, zie PB)

Gr Joeri

Ik heb nog servohevels liggen van hitecs 5945MG. Die zijn zo'n 7cm lang en passen ook op de hs-81/85 zoals te zien op rcuniverse Review QQ 54

Wat geometrie betreft: als ik de foto's op rcuniverse bekijk zitten de aansluitpunten van de roerhevels in de scharnierlijn, dus kun je toch gewoon rechte servohevels gebruiken.

Laat maar iets weten als je er een paar wil, dan breng ik ze mee nr Schaffen of je komt ze gewoon halen (ik woon in Schaffen).

Neem zeker es een paar foto's als je gaat vliegen, dan kan ik ze op de DMC-site zetten :wink:

Gr Wim

@ Gaaaz: zie pb en alvast bedankt :)

De motor is ook geïnstalleerd. Gelukkig had ik nog M3 bouten liggen om hem vast te zetten en de gaten in de firewall zijn voorgeboord voor de Hacker dus die paste perfect. Bij het gebruik van een andere motor moet je waarschijnlijk wat aanpassingen maken. De cowl is ook al klaargemaakt om te monteren, maar dat doe ik past op het eind. Eerst wil ik de positie van de lipo's kennen om het zwaartepunt goed te hebben. Wachten dus op de lipo's en servo's die hopelijk deze week binnen komen.

Straks zal ik eens wat foto's proberen te plaatsen van de Yak.

Gisteren was mijn pakje met de servo's en lipo's eindelijk aangekomen :D Servo's zijn ondertussen ingebouwd. Enkel de ontvanger en lipo nog plaatsen en hopen dat het zwaartepunt goed komt te liggen. Dit kan nog een probleem worden aangezien ik wat gewicht wou besparen door een lichtere lipo te gebruiken; hopen dus dat ik hem voldoende ver naar voor kan leggen.

Hier nog enkele foto's:

Dscf1022s.jpg

Ontvanger (MZK Sexta) en lipo zijn ondertussen ook ingebouwd. Alles ook geprogrammeerd in mijn zender dus ready to go. De roeruitslagen staan bijna op het maximum ingesteld, afwachten hoe dat gaat meevallen de eerste vluchten.

Ik gebruik de 3s1p Saehan 2500 mAh, deze komt op ongeveer 185 gram. Hierdoor ligt het zwaartepunt iets te ver naar achteren zoals ik verwachtte. Ik kon het goed krijgen door de lipo helemaal vooraan te leggen maar dan is die niet meer bereikbaar/wisselbaar. Oplossing is dus iets naar achter en lood bijplakken:? De lipo's die QQ voorschrijft wegen rond 250 gram, dus daarmee zal het zwaartepunt perfect uitkomen.

Het bouwen is ondertussen gedaan en ik moet toegeven dat het toestel zeer makkelijk en vlug in elkaar te zetten is, mede door de -wel zeer- uitgebreide handleiding. De passing van alle stukken was ook perfect dus tot nog toe ben ik zeer tevreden over de kwaliteit van deze kist.
Over de vliegkwaliteiten binnenkort meer.

De lipo:
Dscf1032s.jpg

Het lood, ongeveer 40 gram:
Dscf1033s.jpg

De maiden zit erop, en alles is nog heel :D

Het weer was vandaag ideaal om hem in te vliegen: veel zon met blauwe lucht, een paar wolkjes en een beetje wind. Met het mindere weer dat ze voor het weekend voorspellen kon ik deze kans niet laten liggen.
Alles gechecked en vliegen dan maar. Beetje trimmen op de rol dus ik moet het zwaartepunt nog eens checken of dat lateraal wel goed zit. Met de maximale uitslagen is goed te vliegen maar ik moet toch nog wat met de expo gaan testen om het naar mijn gevoel optimaal te krijgen. Vliegen zelf doet de Yak als een droom 8) Ik kan niet vergelijken met een groot benzinetoestel, maar dit toestel voelt zeer stabiel aan. Nog niet zo perfect als de QQ Yak in AFPD (is en blijft virtueel) maar hij komt toch goed in de buurt. Rollen, loopings, meskant, op zijn kop, ... de basis heb ik een beetje overlopen en de Yak doet het allemaal zonder problemen. Veel oefenen dus en het toestel beter leren kennen.
De landing was zeer makkelijk, zeer stabiel en rustig binnen te brengen. Dit kan moeilijker zijn als er meer wind staat vanwege het lage gewicht.
Ik heb vandaag 2 geslaagde vluchtjes gemaakt, vliegtijd op 2500mAh zal ik proefondervindelijk nog moeten uitzoeken.

De motor: de Hacker levert voldoende vermogen maar is zeker niet overpowerd, ik schat de kracht momenteel op 2:1. Echt hooveren en een pull-out uit een hoover heb ik nog niet geprobeerd, dat is voor een volgende keer. 1 ding wat opvalt aan deze motor en prop combinatie is de stilte 8O Ik hoorde de motor amper draaien in de lucht, iets meer lawaai mag wel vind ik. Maar goed, laat die geluidsmeter nu nog maar eens komen :P

Ik ben dus al zeer tevreden over dit toestel (toestel-motor-servo's), maar om hem echt uit te testen zal ik nog vele vluchtjes moeten doen. Ook zou ik hem eens op de weegschaal moeten plaatsen om te weten wat hij nu vliegklaar weegt, zou rond de 1200 a 1300 gram moeten zijn.

Goe bezig, je hebt in ieder geval al meer succes als ik met mijn Yak :wink: , mja da was mij eigen fout...

Ik vlieg meestal met dual rates en gebruik hetvolgende als startwaarden:
______________________low_________________________high
______________________uitslag_________expo_________uitslag________expo
rolroeren_______________35°-40°________+40%________45°-max_______+40%

hoogte_________________15°-20°_______+20%________45°-max_______+60%

richting________________30°-35°________+20%________45°-max_______+40%

en eventueel een throttle-curve zodat je kan hooveren met de stick halfweg en je het toestel op dezelfde hoogte kan laten hangen.

Daarna zet ik er, indien nodig, nog een richting -> rol en richting -> hoogte mix in.

Heb je al de kans gehad om de sfg's te testen?

Gr

ps. sorry voor de strepen in de tabel, maar als ik spaties gebruik wordt alles op mekaar geduwd...tsss...computers... :?

Gaaaz zei:
Goe bezig, je hebt in ieder geval al meer succes als ik met mijn Yak :wink: , mja da was mij eigen fout...

Ik vlieg meestal met dual rates en gebruik hetvolgende als startwaarden:
______________________low_________________________high
______________________uitslag_________expo_________uitslag________expo
rolroeren_______________35°-40°________+40%________45°-max_______+40%

hoogte_________________15°-20°_______+20%________45°-max_______+60%

richting________________30°-35°________+20%________45°-max_______+40%
Wanneer schakel je dan van low rates naar high rates en omgekeerd? Enkel na het opstijgen en voor het landen, of in de vlucht zelf ook nog? Hoe dan ook, de schakelaar heb ik nog steeds niet geïnstalleerd.

Gaaaz zei:
en eventueel een throttle-curve zodat je kan hooveren met de stick halfweg en je het toestel op dezelfde hoogte kan laten hangen.

Daarna zet ik er, indien nodig, nog een richting -> rol en richting -> hoogte mix in.
Throttle-curve instellen is niet mogelijk op mijn zender denk ik (Graupner mc-15) en andere mixers heb ik ook nog nooit geprobeerd. Ik moet eerst meer vliegen om te zien of dat al dan niet nodig is.
Kan jij expo instellen op de throttle of de curve helemaal zelf bepalen?

Gaaaz zei:
Heb je al de kans gehad om de sfg's te testen?
Ja en nee eigelijk. De sfg stonden erop maar ik heb nog niet gevlogen zonder, dus kan nog niet vergelijken. Volgende keer eens proberen te vliegen met en zonder om het verschil te merken.

Back