QQ Yak 54 49"

Toestel gewogen op een simpele analoge weegschaal, niet echt nauwkeurig dus.
Gewicht bij benadering:
  • vleugel rechts = 150 gram
    vleugel links = 150 gram
    romp = 1050 gram

Totaal gewicht van mijn Yak is ongeveer 1350 gram.
QQ zelf komt op 42oz + een lipo van 10oz = 52oz = 1470 gram. Op RCU vind ik gewichten rond 51.5oz (=1460 gram) en 54oz (=1530gram). Ik kan dus tevreden zijn over het gewicht.
Vleugeloppervlak van dit toestel is 510 sq.in. = 32.9 dm²

Vleugel rechts:
Dscf1035s.jpg

Vleugel links:
Dscf1036s.jpg

Romp met lipo in:
Dscf1037s.jpg

Met de SFG's gaat hij waarschijnlijk iets strakker vliegen.
Het kan zijn dat je bij het bochten mee moet sturen met je richting.
Gewicht zit idd heel goed

Mvg
NickB

Wanneer schakel je dan van low rates naar high rates en omgekeerd? Enkel na het opstijgen en voor het landen, of in de vlucht zelf ook nog?

Ik schakel over naar high rates als ik een maneuver ga doen waarbij het toestel stopt met vliegen, ttz torque rol, high alpha rolling circles, harriers, flips e.d. Maneuvers waarbij het toestel nog vliegt en waar dus wat meer nauwkeurigheid vereist is zoals 1 rol 1 cirkel, loops, rolls enz vlieg ik met low rates. Landen en opstijgen trouwens ook.
De tabel die ik daar geef zijn gewoon wat richtwaarden, je bepaalt natuurlijk zelf proefondervindelijk hoe je het liefst vliegt, het hangt natuurlijk ook van het soort toestel en je vliegstijl af.

Kan jij expo instellen op de throttle of de curve helemaal zelf bepalen?

Expo denk ik niet, wel kan ik een 4-tal punten zetten op de gascurve. Ik doe het eigenlijk vooral om de curve wat vlakker te leggen in het hoover-bereik, zodat je toestel niet bij een klein tikje gas omhoog gaat...

De richting -> rol en richting -> hoogte mix zet ik erin om bv meskant en vlakke bochten te vliegen door alleen de richting te gebruiken (je kan dat ook corrigeren met het zwaartepunt, instelhoek v/d vleugels, ...)
Je kan dit testen door horizontaal, halfgas, te vliegen en dan met enkel je richting een bocht te maken. Meestal heeft het toestel dan de neiging om naar binnen te rollen en omlaag te gaan. Met de mix werk je dat dus weg.

Slukes en tot op de plein...

Het grootste nadeel van deze Yak is zijn kwetsbaarheid. Hij is zo licht mogelijk gebouwd om gewicht te besparen maar een gevolg daarvan is dat hij wel fragiel is. De schade van een iets te harde landing is hieronder te zien. Aan de zachte landingen zal ik nog wat moeten werken.

Dscf1040s.jpg

Dscf1041s.jpg

Even hersteld en nog wat extra versteviging aangebracht:
Dscf1042s.jpg

Dscf1043s.jpg

Kleine update:

ondertussen heb ik zowel gevlogen met als zonder de SFG. Het verschil is zoals te verwachten: meskant gaat vlotter met de SFG, rollen iets trager en hij vliegt er strakker mee. Momenteel voelt hij iets beter aan met de SFG erop. Zonder de SFG voelt hij wel "beweeglijker" aan, moeilijk te omschrijven :?

Volgende op mijn to-do lijstje is mijn dual rate schakelaar installeren maar daarvoor moet ik de tijd (lees zin) nog vinden.

robert14 zei:
ziet er supergoed uit :proost:
alleen ligt het aan mij of is dat staartwieletje zo klein??
Het staartwiel is een aluminium schijfje met een O-ring er rond. Klein en vooral dun, maar van grootte toch in vrehouding tot de rest van het toestel.

Ik wil ook de Yak 54 (49") van Quique bestellen, maar nou heb ik moeite met het vinden van een winkel die hem kan leveren.

Weet iemand waar ik hem kan bestellen?

Alvast bedankt, Arno

amoonen zei:
Ik wil ook de Yak 54 (49") van Quique bestellen, maar nou heb ik moeite met het vinden van een winkel die hem kan leveren.

Weet iemand waar ik hem kan bestellen?

Alvast bedankt, Arno
Ik heb hem van bij Voltmaster.de. Goede en snelle service. Motor en regelaar heb ik daar ineens meebesteld.

Back