Q's Bird of Time

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Q Brand, 30 aug 2018.

  1. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    Jij bent al veel verder, vleugels heb ik alleen de ribben maar uitgesneden en jij de romp al en vleugels rn nog heel mooi ook.

    Nu heb ik nog een vraag betreffende de webdings (shearweb), ik lees in de beschrijving dat de draad verticaal moet lopen, ik zou toch denken in de langsrichting van de vleugel.
    Waarom verticaal eigenlijk en dan ook nog niet allemaal.
    Ik maak de vleugel in twee delen trouwens om twee redenen.
    De ontwerper geeft een circa zwaartepunt aan voor de vleugel en als je hem verder naar de romp kunt krijgen is het nog beter, het vlieggedrag word beter, dat is 1 reden, de andere is dat het geheel toch weer zwaarder word dacht ik.

    groet Hajo
     
  2. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Hey Hajo,


    Met je vraag over webbing zul je nu vast een hele reeks aan reacties aantrekken; tis absoluut een belangrijk onderdeel. In mijn optiek twee redenen:

    1) Buiging van de vleugel: trek je in gedachte de vleugel krom (in gedachten kan dat heerlijk extreem), dan kan je je voorstellen dat de twee liggers naar elkaar toe zullen trekken. De webbing gaat dit naar elkaar toe trekken voorkomen en zal de liggers op afstand moeten duwen / trekken. Hout is het sterkst in vezel richting en dus moet de webbing staand.
    2) de vleugel zal ook willen torderen. Als je dan op een rib kijkt dan zou je de Ligger met webbing als doosje kunnen zien. Het doosje zal deze torsie willen opvangen en wederom is dan de webbing staand het beste.

    Je vleugel in twee delen is zeker een goed idee: de echte reden dat ik em in drie delen wil maken is voor het opbergen in huis. Ik krijg 1.5meter vleugels niet naar vrouwelijke opvatting netjes weggewerkt ;-)

    Technisch zou je nog kunnen verzinnen dat de momenten in midden van de vleugel het grootst zijn en je daar dus het meeste voordeel zult hebben van een vaste verbinding. Maar goed, das dus niet echt de reden ;-)

    Vroeger hadden ze nog geen "goedkoop" CFK. Wellicht kan je de originele verbinding wat optimaliseren met hedendaags materiaal?

    Ga je eigenlijk voor Electro of het echte pure gevoel?

    Groet Q
     
  3. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    Ik ga voor elektro, ook een 25-36 motor want dan kan de romp mooi slank blijven.
    Dat van de vleugel ga ik dan maar eens goed bestuderen.
     
  4. Merlin64

    Merlin64

    Lid geworden:
    4 jan 2010
    Berichten:
    77
    Locatie:
    Riethoven
    Leuk om weer zo'n mooi en fijn kistje gebouwd te zien worden!:thumbsup:

    Rob.
     
  5. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    Ik begrijp dat van de webbings helemaal hoor, grappige is dat ik er met een maat over sprak maar de reden was hem ook niet helemaal duidelijk maar nu viel opeens het kwartje..:)

    Wat betreft het bespannen met Japans papier, ik heb er nu ff veel over gelezen maar er is ook een goed alternatief van Polyestervlies is veel minder kwetsbaar.
    http://www.aeroplan-modelle.de/index.php?id=produkte&L=0
     
  6. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    Het richtingroer is zover klaar, gewicht is 12 gram nu maar er moeten nog schuine kanten aan geschuurd worden en misschien nog een stukje balsa onderin voor de roerhoorn.
    Voor de sterkte is het denk ik niet nodig want heb alles met pen gat gelijmd. IMG_20181119_091047.jpg IMG_20181119_091056.jpg

    Q ik zou toch in overweging nemen om deze manier te proberen, het is minder werk en denk wel een behoorlijk stuk sterker en lichter :)
     
    Q Brand vindt dit leuk.
  7. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Hmm, dit begint als competitie te voelen Hajo. Provocatief 12 gram posten he ;-)!!

    Nou volgens mij moet er minstens nog 12 gram aan triplex in hoor aan versteviging :p

    Maar effe serieus: ik vind je groefje in de lijst erg gaaf met de daarin vallende latjes met spacer. En ik denk dat het ook echt genieten wordt om de achterlijst als mooie volle ronding te zien rond vliegen. Dikke pluim!

    M'n clubgenoot is een avond op alle onderdeeltje v.d. Staart aan het zwoegen geweest, ik ga over een week toch proberen ook op 12gr uit te komen :bier:

    Groet en ik ben benieuwd naar je volgende werkzaamheden,


    Q
     
  8. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    haha Nou hij wil nog lichter door resterende delen van de 2 mm die ik erop heb gelijmd weer weg te halen.
    Dat groefje komt door een vorige post van jou trouwens waar je in de toplijst van de vleugel die groef hebt gemaakt.

    Als je dit ook gaat uitvoeren en hij zou toch niet helemaal in model blijven, weer nat maken en desnoods dan de fohn erop waardoor alle spanning eruit gaat.
    Ik heb gewoon warm water gedaan maar ze zeggen dat water verdund met een scheutje amoniak het heel goed doet.
     
  9. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.996
    Locatie:
    IJsselstein
    Heel erg netjes, dat driehoekje onderin zou ik trouwens wel doen. Dit voegt veel sterkte toe op een altijd kwetsbaar punt en geeft ruimte om je roerhoern vast te zetten, toegevoegd gewicht is maar zeer gering.
     
  10. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.727
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    wel opletten de houtnerf juist te gebruiken...
    (houtnerf evenwijdig aan de lange zijde van de driehoek)
     
  11. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    Doe ik ook hoor anders moet ik de roerhoorn in de voorlijst doen en lijkt me toch beter om een extra steun te maken, sterk is het wel hoor op deze manier.
    Zal er opletten...:)

    Groet Hajo
     
  12. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    Alle delen van de stabilo uitgesneden, die hetzelfde moeten zijn per paar gedaan zodat er geen verschil in de delen onderling zit.
    Ik had misschien eerst met de romp of vleugel moeten beginnen.
    De omkeerhevel is wel al gemaakt en wel van 1.5 mm CFK.
    IMG_20181117_182310.jpg
     
    Q Brand vindt dit leuk.
  13. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    Ben al aardig opgeschoten met de stabilo.
    De brace zou van 3 mm moeten maar ik heb 2 mm genomen.
    Ook heb ik een rib van 1.5 mm geplaatst waar de indeking op komt, komt ook nog in het onderste gedeelte om stevigheid te krijgen voor de indekking en het juiste profiel.

    IMG_20181119_064407.jpg


    Ook hier weer pen gat toegepast, het is zo klein en licht, het schiet alle kanten op.
    Gaatjes voorgeboord voor de buisjes daarna met een sleutel vijltje op maat gemaakt.

    IMG_20181119_065310.jpg
     
  14. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    De onderkant al van indekking voorzien dan was het in ieder geval al iets steviger, ook met een 1.5 mm rib ertussen.

    Het tweede buisje is geplaatst en beide delen tegen elkaar geschoven en daarna eerst met een druppeltje secondelijm vast gezet, in de 5 mm rib zit hij opgesloten doordat het gaatje precies pas is, toen met epoxy het buisje goed horizontaal gelijmd tegen de ligger.
    Daarna de stabilo op de fin gezet, en gelukkig zit hij perfect horizontaal. IMG_20181120_082347.jpg
    Daarna bovenste deel ingedekt en schuren.. 15428140078176948373544018558741.jpg
     
  15. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Wat een mooi detail Hajo, die pen gat verbinding. Hoe heb je dat zo strak weten te zagen, vijlen frezen? Ik ben erg benieuwd.

    In het origineel worden de pen gaten omsloten door balsa. Jij hebt die niet gedaan maar er een beplanking van gemaakt? Erg mooi!
     
  16. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    De pen gat verbinding is gewoon gevijld met een sleutel vijltje, is echt een kleinigheid en het zit eigenlijk gelijk op de goede plek, kan niet meer verschuiven, ook de ligger aan de tip heb ik zo gedaan want dat kon mooi omdat de ligger 5 mm is.
    15428153538166750863811023730143.jpg

    Dat omsluiten van de pennen met balsa begrijp ik niet helemaal...:)
     
    Laatst bewerkt: 21 nov 2018
  17. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    Begin gemaakt met de romp, heel andere constructie dan Q.
    Ik vond dit draadje te laat anders was het waarschijnlijk hetzelfde geworden.
    Maar ze zullen er straks wel hetzelfde uit gaan zien hopen we, alleen loopt de mijne taps toe naar onder .
    Vuren latjes en driehoek balsalatjes onder en boven IMG_20181122_063123.jpg
     
    Laatst bewerkt: 22 nov 2018
  18. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Hey Hajo,

    Wat leuk dat je je vorderingen hier allemaal in dit draadje verwerkt; als ik kon had ik de titel van het draadje aangepast, want we laten hier beide zien dat er heerlijk gevarieerd kan worden op een oud ontwerp. Dat is nou ook precies een van de leuke dingen van zelf bouwen: het wordt een uniek iets.

    Als we het over bouwplanken hebben, dan schrijf ik hier graag even plagerig (met verwijzing naar het bouwplank draadje de afgelopen tijd) dat je zo te zien de beste van allemaal hebt gebruikt: de gipsplaat ;-). Wat kan je hier toch fijn op tekenen en die mooie T-spelden strak in zetten he :beer:

    Zie ik dat de vleugel neuslijst tegen de spant komt te liggen? Geïnspireerd door @Von W met zijn opmerking dat de vleugel met de elastieken prettig kan losschieten bij een tip landing, ben ik van plan juist e.a. zo te construeren dan zelfs het "cockpit kapje" nog los kan schieten. Misschien ook iets voor jou om te overwegen? Ik doe het ook om de belasting op de vleugel drie deling te verminderen, daar heb jij misschien minder problemen mee. Maar mogelijk de overweging waard!?

    Verder vind ik jou opbouw zeer geslaagd want jij krijgt er in ieder geval de mooie ronding in op de staart. Ik ben bang dat de mijne toch wel wat hoekig zal blijven wat wel iets wat af doet aan het design. Dus vooral blij mee zijn!

    Dit weekend kom ik hopelijk ook weer aan bouwen toe.. :banana:

    Groet, Q
     
  19. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    Ja de bouwplank komt inderdaad van jou, ik met een naald naar de bouwmarkt en prikken welke ik kon gebruiken ( dus geen gipsplaat voorlopig kopen hier) de goedkoopste gaat de naald het makkelijks in, daarvan zal de dichtheid wel minder zijn, En inderdaad je kunt er mooi op tekenen.

    De vleugel maak ik vast met boutjes, kan zijn dat het nostalgische er dan niet is maar ik vind dit het makkelijkst.
    In de rompspanten van me zat een dissident want hij kwam maar niet recht bleek dat eentje een mm te wijd was, is nu verholpen en eigenlijk zou de romp (klein hoor als hij daar zo ligt maar wel heel mooi) beplankt kunnen worden maar ik zit me suf te prakizeren om jou kiel te benaderen dat is een mooie oplossing maar mn vurenhoutenlatjes zitten dan in de weg, maar ik kom er uit hoor.. :)

    Groet Hajo
     
  20. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Dit weekend niet echt veel tijd gehad maar ook een begin aan de staart gemaak:

    4694DF77-F631-4968-A2EA-902BF51E83E3.jpeg 5AB338F4-E740-4988-9B69-BF2EF2A8EF74.jpeg 3EBD07DF-C117-4201-BA25-2FD58F61321F.jpeg 291E546A-C6C3-46F6-A00F-C5D1DBB310B2.jpeg 31D7FA64-1C0B-465D-A09C-26818B7584EA.jpeg

    Ik bouw em uit twee delen op, wat best handig is voor de scharnieren. De ribben verder met een kleine inkeping geplaats die vooraf aangebracht zijn met een vijltje (eerst allebei tegen elkaar aan plakken met plakband).

    Ik ga em afwerken met 0,4mm triplex, zodat de scherpe achterlijst een stootje kan hebben en het geheel nog wat smaller wordt dan origineel.

    Niet echt efficient bouwen maar wel leuk! Hopelijk vanavond meer.

    Gr Q
     
    Hajo.M en ISOLA2 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina