Q's Bird of Time

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Q Brand, 30 aug 2018.

  1. Discus2ct

    Discus2ct

    Lid geworden:
    11 aug 2009
    Berichten:
    1.617
    Locatie:
    Rijswijk
    45 graden is zeker aan te raden! Tijdens bochten wind mee heb je dat grote roer echt wel nodig.
     
    Q Brand vindt dit leuk.
  2. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Wind mee of wind tegen maakt geen verschil dat is schijnbaar omdat je stilstaat en je zwever met de wind mee beweegt.
     
  3. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Ik heb de aanbeveling in ieder geval te harte genomen en de uitslag naar 45 graden vergroot. Bedankt voor de tip!

    Groet Q
     
  4. Discus2ct

    Discus2ct

    Lid geworden:
    11 aug 2009
    Berichten:
    1.617
    Locatie:
    Rijswijk
    Er is toch een verschil tussen luchtsnelheid en grondsnelheid? Bij wind mee kan het vliegtuig tov de grond wel hard langskomen, maar is de snelheid tov de lucht lager. Roerdruk is dan ook lager. Merk je vanzelf als je met de BOT gaat vliegen straks.
     
  5. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Dat is juist , maar om je vliegtuig in de lucht te houden moet je zorgen dat de luchtsnelheid niet te laag word dat kan niet op het zicht., dus je moet voor of tegen de wind de zelfde luchtsnelheid houden en dan maakt het geen verschil.
    Als je voor de wind vliegt en je vertraagt dan val je uit de lucht omdat de luchtsnelheid te laag word.
    Ben pas met telemetrie begonnen , heb alarm op spanning lipo, maar mijn volgende sensor word een luchtsnelheid meter, dat vind ik het voornaamste instrument op een vliegtuig .
     
  6. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Normaals dank heren voor de tip voor meer roer uitslag! Zo'n 3 meter kist is vast niet makkelijk de bocht in te krijgen, dus ben blij dat ik e.a. nu al kan aanpassen.

    Qua wind mee e.d. denk ik vooral uit alle verhalen over de BoT op fora e.d. te begrijpen dat er vooral niet te langzaam mee gevlogen moet worden. Beter een klein tikkie down op de trim om moeilijkheden door terugval in vliegsnelheid te voorkomen.

    Vanavond weer verder met de bouw! Gr. Q
     
  7. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    Je gaat lekker Q...:thumbsup:

    Ik ben me daar de hele middag met de motor bezig geweest maar hij zit erin maar het heeft niks over.
    Dat wat Huibert voorstelde is echt nodig, is een uitkomst...of ik had ruimer moeten bouwen.

    IMG_20181203_171136.jpg

    Ik maak de cockpit separaat, dus niet uit 1 stuk, maar opgebouwd.

    Groet Hajo
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 3 dec 2018
    Q Brand vindt dit leuk.
  8. Sikorsky

    Sikorsky

    Lid geworden:
    27 apr 2014
    Berichten:
    218
    Locatie:
    Schagen
    Mijn Introduction f5j gaat met dezelfde spanwijdte heel makkelijk de bocht om!
     
  9. Discus2ct

    Discus2ct

    Lid geworden:
    11 aug 2009
    Berichten:
    1.617
    Locatie:
    Rijswijk
    Maar dat zal een geoptimaliseerde F3j vleugel zijn. Die om zijn tip kan cirkelen. De BOT is van oorsprong ook F3j, maar om zijn tip cirkelen gaat hem echt niet worden ;)

    Sowieso zou het interessant zijn om eens te achterhalen wat de optimale profielsnelheid is voor dit model. Zodat je niet te snel en niet te langzaam vliegt en dus minimale hoogte verlies hebt. Althans theoretisch ;)

    Ik heb begrepen dat het profiel van de BOT een geoptimaliseerd clark-y profiel. De onderzijde is aan de voorzijde minder lang vlak en komt dus eerder los richting de voorlijst als het goed is.
     
  10. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    Q, om de naad van het richtingroer zo klein mogelijk te krijgen kun je de beplanking die toch nog op de vin komt iets afschuinen en dat ietsje laten oversteken.
    Ik heb m'n scharnieren nog niet maar hier een proefje.

    IMG_20181205_080141.jpg

    Wel moet de 45 graden gehaald worden.

    Groet Hajo.
     
  11. Discus2ct

    Discus2ct

    Lid geworden:
    11 aug 2009
    Berichten:
    1.617
    Locatie:
    Rijswijk
    stukje beter dan mijn botte aansluiting met afschuining en twee plastic scharnieren
     
  12. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    De BoT zal er niet beter door gaan vliegen, en ik en Q zelfs nog meer hebben het op tekening gezet en dan kun je er toch meer in kwijt.
    Als ik vanuit een bouwdoos had gebouwd was het anders geweest en ik heb op het moment niks anders in mn hoofd dan de BoT. :)
     
  13. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Dat ziet er mooi uit Hajo! Het lijstje is ook erg mooi rond geworden. Begreep ik het goed dat je voor die ronding een hulpstuk hebt gemaakt? Heb je het hulpstuk dan gebruikt om de ronding te meten of er ook schuurpapier in gezet om met het hulpstuk te schuren?

    Ik ben met de triplex afwerking begonnen. Deze is mooi dun en ik hoop dan ook net zo iets moois qua aansluiting te maken als jou voorbeeld. Hopelijk vanavond meer!

    En inderdaad is het erg leuk om zo overal een beetje eigen design in te verwerken met behulp van de 3D tekeningen e.d.

    Maar evenwel blijft het een vintage zwever dus ik verwacht niet dat we er prijzen mee gaan winnen tijdens wedstrijden. Dan is zo'n Introduction f5j of een ander hedendaags model de betere keuze. Als ik de modellen met elkaar vergelijk dan denk ik dat de esthetische waarde van de BoT em juist de das om doet: de vleugel tips zijn veel te groot (zwaar / traagheid) en dat is voor het in zetten van een bocht niet zo handig. Het richtingsroer is eigenlijk ook helemaal niet zo groot door die rondingen allemaal en misschien ook wel wat te dik voor een mooie luchtstroom om het profiel. Maar laatste is speculatie.

    Het profiel is idd een Y-Clark die aan de onderzijde afgeschuind is om em sneller te laten vliegen. In de beschrijving van toen staat dat dat het sterke punt was (toen) van de BoT. Door de hogere vlieg snelheid kon je makkelijker een bel op zoeken of van de ene naar de andere komen. Maar ja, dat is praat uit de vijftige jaren en ik mag hopen dat we anno 2018 wel wat progressie hebben gemaakt t.o.v. toen ;-).
     
  14. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.741
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Ik heb 30 jaar geleden nog een F3J wedstrijd gevlogen met mijn BoT, op Woensdrecht.
    Ben toen in de middenmoot geeindigd, en naar aanleiding van mijn resultaat, destijds mijn zweefbrevet gekregen!:banana:
     
  15. Discus2ct

    Discus2ct

    Lid geworden:
    11 aug 2009
    Berichten:
    1.617
    Locatie:
    Rijswijk
    Heb hem zelf ca 18 jaar geleden gebouwd. Toen echter blij dat het mij helemaal was gelukt volgens tekening ;)
     
  16. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    De mal voor de ronding van het extra lijstje is gelijk schuurmal.
    Een gat geboord van 12 mm in de lengte van een plank en die doorgezaagd in de lengte, daarin schuurpapier geplakt met dubbelzijdig plakband.
    Zo maak ik ook vijltjes hoef dan niet bang te zijn dat aan de zijkant iets af gaat.

    15440031225547997645082550271290.jpg
     
  17. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    En dan ikke..vlieg nog maar een poosje, dus überhaupt geen ervaring, maar het zweven ga ik voor..:)
     
  18. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Mooi Hajo! Dat ga ik vanavond ook klussen om een mooie ronding te maken. Super en bedankt voor de duidelijke foto's. Ik had et anders uit de losse pols gedaan, maar dit is strakker en makkelijker.

    En altijd weer leuk om zulk positieve ervaringen met de BoT te lezen. Ik kan niet wachten om em in een blauwe lucht met zonnetje erop te zien glijden door de lucht. Wat een mooi gezicht zal dat zijn!

    Groet Q
     
  19. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.741
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
  20. Discus2ct

    Discus2ct

    Lid geworden:
    11 aug 2009
    Berichten:
    1.617
    Locatie:
    Rijswijk
    Heb al veel verschillende modellen gehad en gevlogen van motorkist tot drone. Maar zweefvliegen blijft het enige echte magische. Zeer ontspannen ook. Behalve dan F3F style op de helling ;)
     
    Laatst bewerkt: 5 dec 2018

Deel Deze Pagina