Q's Bird of Time

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Q Brand, 30 aug 2018.

  1. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Hi Nico, helaas is de URL niet juist of foto niet doorgekomen. Ben wel benieuwd!

    En ben et met je eens Discus. Ik ben 2 jaar geleden met een park flyer begonnen die ik erg licht gebouwd had en dus bij het minste geringste belletje in de lucht blijft hangen. Ik was er erg snel op uitgekeken en vond em maar saai om te vliegen. Dus Puma gebouwd. Blij mee, maar zo rond de zomer vakantie ging ik dan even makkelijk met de park flyer zweven in de ochtend. In alle rust op het veld, zonder geluid rondjes draaien en al snel 45minuten boven blijven. De rust die het gaf en toen zag ik het filmpje van @Merlin64 zijn BoT. Ik was om en koos voor rust in 2019 ;-)
     
  2. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.727
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    zijn de foto's nu wel zichtbaar? bij mij wel...

    @Q Brand ; is DLG dan niets voor jou?
     
  3. Discus2ct

    Discus2ct

    Lid geworden:
    11 aug 2009
    Berichten:
    1.617
    Locatie:
    Rijswijk
    Heb je een link van het genoemde filmpje?
     
  4. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    Op de mobiel zijn ze niet zichtbaar, pc wel..
     
  5. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Filmpje:

    http://www.modelbouwforum.nl/threads/bird-of-time-kit.257928/

    post 17 na een hele reeks foto's van de bouw. Prachtig gezicht..

    Wat is DLG betreft: het is grappig dat je dat aanhaalt Nico want dat lijkt me inderdaad ook heel gaaf. Ik zit eigenlijk best veel te lezen op fora etc. en denk dan een wel over wogen keuze te maken (voor de Puma en deze BoT bijvoorbeeld) om er later achter te komen dat er toch nog wat anders moois was, wat ik niet bij de keuze meegenomen had.

    Zo heb heb in een opwelling 2 jaar geleden een Vintage model uit Engeland gekocht: de Mercury. Deze wacht nog op z'n bouw. Ik dacht toen toch liever een Puma te hebben. Nu wil ik die Mercury echt gaan bouwen, maar de verleiding naar b.v. een DLG of een echte schaalkist lonken!

    Hopelijk mag ik deze hobby nog lang beoefenen en krijg ik de tijd om alles nog eens uit te proberen ;-).

    Helaas kan ik de foto's niet zien Nico..
     
  6. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    Wat betreft een dlg, er is een Nederlands ontwerp de Mimi, heb ik ook al naar gekeken.
    Zelfbouw natuurlijk. :)
     
  7. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.727
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    heb ik ook nog een kit van liggen.......
    Kwalitatief schitterende kit, kunnen grote fabrikanten nog wat van leren:thumbsup:
     
  8. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Ik wordt er altijd gelukkig van wanneer ik zie dat weer iemand hulpgereedschapjes maakt voor zijn creaties.
    :beer:
     
  9. Discus2ct

    Discus2ct

    Lid geworden:
    11 aug 2009
    Berichten:
    1.617
    Locatie:
    Rijswijk
    Leuk ding, maar echt zweven is er niet bij. Een 1,5 meter DLG is toch wel het minimum voor echte lol wat mij betreft.
     
  10. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.727
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    foto's in post #159 zouden nu zichtbaar moeten zijn...
     
  11. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    De foto's zijn idd nu zichtbaar. Mooi ding! Ga je die maken deze winter?

    Ik ben vanavond ook weer wat opgeschoten. Ik heb de versteviging uit 0,4 mm triplex gezaagd met ruimte om de achterlijst iig nog een cm te verlengen tot een scherp puntje.
    06F1578B-762E-407B-83FD-76A12972DEB8.jpeg 846CEE33-E5D2-4646-A0C3-CDCD068C6D5A.jpeg

    Triplex sluit mooi aan op het balsa maar is wel redelijk zwaar. Eigenlijk te zwaar naar m'n zin. Ik denk na verder afslanken zo'n 11 gram. En dat tov:

    F7206818-7151-44C8-8D3C-4E0ACDF64489.jpeg

    Slechts 22 gram aan balsa. Ik denk dat ik et toch maar wel erop zet want anders is een tikje tijdens vervoer al snel schade.

    Er zat en zit verder nog steeds aardig wat schuur werk in de onderdelen, maar begint erop te lijken.

    Ook ben ik aan het puzzelen op de aansturing van het roer. Ik heb nu volgende verzonnen:

    76CF7197-22FC-46AE-91D7-AF6D1C42787B.jpeg
    6525653E-3DAF-4BAA-8D41-9BE759D003DA.jpeg

    Beetje ver ingezoomd misschien maar idee is de hevel haaks op de lijst te zetten en de Servo helemaal achterin. Lijkt erop dat de stuurstand dan ook weer haaks op de lijst komt.

    Enige is dat de roerhevel ca 1cm van het scharnier punt zit op deze manier. Ik kan ik m'n zender een curve definiëren om et te compenseren. Lijkt dan wel prima toch?

    Ow ja en de stang is ook redelijk kort met ca 5cm..

    Leuke bijkomstigheid is wel dat de hevelbasis van het roer onder het triplex weggewerkt kan worden :)

    Hier nog wat afmetingen:

    C5FBE7BE-6B03-4F74-B2FB-CA66A456F0B7.jpeg 208A67BE-7B92-41A9-84A5-8ECC3C997D59.jpeg

    Morgen ga ik plakken. Suggesties worden echter op prijs gesteld ;-).

    Gr Q
     
  12. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.727
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Mooi, maar pas op, wordt wel veel gewicht in de staart:eek:
     
  13. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.727
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    ben bang van niet, maar vond m zo leuk dat ik het (weer) niet kon laten........
     
  14. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    Baal dat m'n scharnieren er nog niet zijn, maar goed we gaan langzaam verder.

    15440852938512283184624998533089.jpg

    De omkeerhevel plus pushrodje zijn klaar om gemonteerd te worden.
    De vin komt ver in romp zo ook de "slider" dus dat versterkt de achterzijde wel denk ik.
    De pushrod voor de stabilo is ook gelijmd, straks die van het richtingroer erbij en servoplaatje maken zodat ik de hoogte ook heb, dan kunnen ze vast op hun plek.
    Dan zou de romp dicht kunnen, maar moet nog inslagmoeren plaatsen dan voor de vleugel dus kan ik misschien beter aan de vleugel beginnen.
    Boven in de foto ligt de balsa al klaar voor de bovenkant.

    Groet Hajo
     
  15. Discus2ct

    Discus2ct

    Lid geworden:
    11 aug 2009
    Berichten:
    1.617
    Locatie:
    Rijswijk
    Ik zie dat jullie toch wel veel hout in het richtingsroer hebben zitten. De originele tekening heeft volgens mij veel minder in gebruik. Of zie ik dat verkeerd De bespanning zal zelf ook nog veel sterkte en stijfheid toevoegen.

    Het richtingsroer heeft verder weinig te lijden. Alleen is een skid onder de staart wel handig zodat het roer niet de grond raakt bij landen.
     
  16. Hajo.M

    Hajo.M

    Lid geworden:
    1 nov 2015
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Stadskanaal
    15440867066433808846868292942884.jpg
    Op mijn tekening is het richtingroer van massief balsa, bij nakijken hoe anderen het doen word er 10 mm ribben gebruikt, ik heb bv 2 plankjes van 2 mm op dezelfde manier als de stabilo, denk niet dat het veel lichter kan.
    Een skid komt er zeker onder.

    Groet Hajo
     
  17. Discus2ct

    Discus2ct

    Lid geworden:
    11 aug 2009
    Berichten:
    1.617
    Locatie:
    Rijswijk
    Dan moet ik even mijn tekening opzoeken. Mogelijk zijn er meerdere versies :)
     
  18. Discus2ct

    Discus2ct

    Lid geworden:
    11 aug 2009
    Berichten:
    1.617
    Locatie:
    Rijswijk
    [​IMG][​IMG]

    Je hebt gelijk. Ik heb dezelfde oorspronkelijke tekening. Maar blijkbaar heb ik hem toen der tijd zelf ook al iets lichter gemaakt.
     
  19. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Tjonge mooie elegante oplossing Hajo en je schiet mooi op. Als de delen nog niet aan de romp zitten zou ik graag willen weten wat e.a. Nu bij jou weegt? Ik ben et triplex nog even aan het afslanken, maar zou graag wat referentie getallen willen vergelijken... THX!

    En ik sta versteld van jou roer @Discus2ct ... Dat zet me wel aan het denken ;-). Hoe dik is de achterlijst ongeveer in het midden?

    Groet Q
     
  20. Discus2ct

    Discus2ct

    Lid geworden:
    11 aug 2009
    Berichten:
    1.617
    Locatie:
    Rijswijk
    Moet ik nog even kijken hoor. Ik heb er geen last van, maar echt stevig is hij niet. Je ziet ook dat hij iets vervormd is inmiddels. Als je hem niet symmetrisch strijkt, is het roer een kromme hoepel. Dus vraagt wat meer aandacht. Verder is het dus gewoon een massief stuk balsa langs de randen met stripjes balsa als ‘ribben’. Het massieve deel is verjongd richting de eindlijst, maar deze is zeker niet super spits. Hier is optimalisatie zeker mogelijk. En dan hebben we het niet eens over de kier tussen staart en roer ;). Mogelijk maak ik zelf ook nog eens een nieuwe conform jullie ontwerp.

    Daarbij hem ik een kleine afwijking naar rechts. Deze zit mogelijk in een van beide vleugels. Deze zijn op het oog verder niet getordeerd oid, maar toch. Als ik alles los laat gaat hij langzaam cirkelen en uiteindelijk komt hij in een spiraal terecht als ik hem zijn gang zou laten gaan. Is prima mee te vliegen als je vooraf steeds iets corrigeert, maar hier zal zeker spraken zijn van verlies in aërodynamica en lift. Voorlopig heb ik echter geen zin en tijd om nieuwe vleugels te bouwen zo lang hij verder nog heel is. En om eerlijk te zijn heeft hij medio oktober 2016 voor het laast nog gevlogen.

    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina