Quadrocopters in Nederland

Ik bezoek videosite RCMovie.de - Videoplattform für den RC-Modellbau regelmatig en wat mij iedere keer opvalt is de enorme populariteit van quadrocopters in Duitsland. Het stikt op die site van de videos over quadrocopters.

Om maar een paar te noemen:

- RCMovie.de - 2. Videoflug - Videoplattform für den RC-Modellbau (quadrocopter draagt een camera!)

- RCMovie.de - Mein U.A.V.P. in der Dämmerung. - Videoplattform für den RC-Modellbau (in schemer vliegen met lichtjes)

- RCMovie.de - 5. Quadrocopterfliegen Köln 1.03.08 - Videoplattform für den RC-Modellbau

- RCMovie.de - BigQuadro - 2. offenes Hallenfliegen in Köln - Videoplattform für den RC-Modellbau (quadrocopter met romp)

etcetera, en deze zijn nog niets eens de leukste.

De grote vraag is nu, wat mag dat allemaal kosten? Met name de minimale kosten?
Wie hebben er allemaal een quadrocopter hier?
En wat moet je nou precies hebben qua electronica? Motor, esc, accu, verder?....

Ik ben enkele Duitstalige webshops tegengekomen die diverse electronica voor quadrocopters verkopen, maar de bedragen liepen op tot in de honderden euro's, hoe kan het dan nog zo populair zijn...

Niemand? :)

Ik heb overigens vernomen dat de X-UFO van Silverlit eventueel ook kan worden omgebouwd naar brushless en betere gyro's. Iemand hier meer informatie over?

Kijk eens in dit topic!
Binnen dit clubje zijn de multicopters erg populair. Ik heb er nog een heel stel foto's in gezet van de laatste RCAP dag in Limburg :D

Er staat ook een linkje naar RC groups, veel multicopter vliegers komen daar meer dan hier. Leeft op RC groups ook iets meer volgens deze vliegers.

Laatst bewerkt door een moderator:
BeNeLux RCAP and multikopter day 2009

Heb het net in de luchtfotografie thread ook geplaatst maar ook hier even de vooraankondiging:

We zijn bezig om de derde BeNeLux RCAP en multikopter dag 2009 te organiseren. Na 2x Nederland is het nu de beurt aan Belgie. Zoals het er nu voor staat wordt het 25 April 2009 in de omgeving Antwerpen. Locaties liggen alle twee of drie vrij dicht bij snelwegen om aanrijdtijden te beperken.

We gaan er wel een beetje van uit dat er een verschuiving aan het plaatsvinden is naar gebruik van multikopters. Een of twee van de lokaties zijn niet direct geschikt voor beginnende vliegtuig-vliegers daar er vanuit een relatief beperkt ruimte gestart en geland zal moeten worden. Voor meer ervaren vliegers zal dit niet zo'n probleem zijn.

Net als voorgaande jaren zullen we niet al te vroeg beginnen (ws ergens rond 1100 uur verzamelen voor koffie met), tussen de lokaties in ergens lunchen (ieder op eigen kosten), ws na de tweede of laatste lokatie ergens voor het eind wat drinken, en niet te laat eindigen (ws rond 1600 uur), maar voor de echte die-hards die langer door willen gaan en dan nog eventueel ergens gaan eten --was afgelopen jaar niet het geval gezien het wat kille weer--, houden we wat ideeen achter de hand.

Van nogal wat mensen heb ik de email adressen nog van de afgelopen twee afleveringen. Die krijgen de komende weken allemaal een emailtje met weer een directe uitnodiging. Mocht je email adres veranderd zijn, of je het nog niet eerder hebben doorgegeven, en belangstelling hebben om mee te doen, stuur me dan even een mailtje met je gegevens.
Arthur P. is nu online Kwalijk bericht rapporteren Bericht wijzigen/verwijderen

Re je vraag over multikopters in NL, zijn ook toenemend populair. Er zijn zeker twee Nederlands bezig of bezig geweest met eigen ontwerpen voor de controlers. Maar meest populair zijn Mikrokopter (MikroKopter - Wiki: MikroKopter.de) en UAVP (Impressum als ik het me goed herinner). Er zijn overigengs nog meer bronnen/kits, waaronder QuadroControl II (o.a. via mikrokopter shop te bestellen) en de draganflyer controlers uit de USA.

Voor veel meer info kan je terecht in het Mikrokopter forum (vooral Duits maar ook veel Engels) en de bijbehorende WiKi, en in verschillende threads in RCGroups.com: The ABCs of Radio Control - Aircraft, Boats, and Cars! onder Multirotor helicopters, VTOLs, en RC Aerial Photography. De Multikopter build thread in dat laatste subforum (Mikrokopter / UAVP / quadrocopter / quadrotor build - RC Groups) bevat zeer veel info, staat al vanaf het begin hoog in de hitlijst. Verder is daar ook een thread met fotos of video gemaakt met multikopters (Multikopter (mikrokopter, UAVP, x-ufo-3rd, etc) AP pictures - RC Groups) waar geleidelijk wat meer bijdragen in gepost worden (waaronder luchtfotos van Nederlandse wintertaferelen van afgelopen Zaterdag en Zondag ondanks de koude en op zondag straffe wind (Multikopter (mikrokopter, UAVP, x-ufo-3rd, etc) AP pictures - Page 10 - RC Groups)).

Deze apparaten zijn echt vooral geschikt voor photo / video gebruik. Voor stuntvliegen en zo zijn ze minder interessant. Ze vliegen zo'n beetje als een co-ax heli maar kunnen niet autoroteren. Oftewel als er een motor uitvalt/prop breekt/ESC in brand vliegt komen ze zeer snel zeer vertikaal naar beneden. Althans als je geen gebruik maakt van het parachute systeem wat o.a. door Wep800 (een Nederlander) geperfectioneerd is, of gaat naar 6, 8, 12 of zelfs 16 motoren. Grote voordelen boven helis en vliegtuigjes voor fotos:
* geen grote, gevaarlijke rotor (veel te gevaarlijk dicht bij mensen in de buurt),
* aanzienlijk goedkoper te bouwen en onderhouden (werkend systeem begint zo'n beetje bij 700 Euro of zo; zelfs na een crash vanaf 30m was ik niet meer kwijt dan max. Euro 150 voor reparatie / vervanging / herbouw van het frame)
* zeer stabiel en dus relatief makkelijk mee te vliegen
* zeker bij de compact frames zeer makkelijk te transporteren.

Om dat laatste te illustreren: een van de mijne heeft tijdens de zomer ook uitgebreid gevlogen in Spanje en Frankrijk, met als hoogtepunt luchtfotos van de onthulling in Utah Beach van een monument van de matrozen die vielen tijdens de slag om Normandie, dit bij windsnelheden van ergens om 35km/u. Gendarmes en mobiele eenheid deden er niet moeilijk over, vonden het ook wel interessant.

Er zijn naar mijn meten op dit moment in de BeNeLux ca 15 actieve vliegers bezig met dergelijke apparaten, deels voor FPV vliegen, deels voor luchtfotos of video, deels gewoon vanwege de technische uitdagingen. Want dat is nog wel een gegeven: dit is complexe technologie en vergt dus wel mogelijkheid om firmware met de computer te updaten, parameters bij te stellen om het vlieggedrag te verbeteren, nogal wat soldeerwerk, mikrochirurgie op ESCs uit het verre oosten om te zorgen dat die kunnen samenwerken met de boordcomputer, etc, etc.

Als het vooral om het leuke vliegen gaat en niet zo om de foto-mogelijkheden, dan schijnt Conrad een kant en klaar ding te hebben geintroduceerd in Duitsland. Geen idee hoe goed die is of wat die zou kunnen tillen als balast.

Re videos, kijk eens naar wat van de videos van Holger in op de mikrokopter home page. Daar sla je steil van achterover. Handsfree fietsen terwijl de mikrokopter buiten de bomenrij, of gewoon tussen de bomen door meevliegt en er dan ook nog een hond lastig zit te doen... bijvoorbeeld.

Laatst bewerkt door een moderator:
Back