Qualiteit goedkope Chinese scale zwevers bij o.a. Lindinger/Lenger

Hallo,

Ik ben op zoek naar een (semi) scale zwever rond de 2.5m met goed wat zweef vermogen. Nu ben ik op Lindinger terechtgekomen en zag daar een aantal "goedkope" 2.6m zwevers zoals deze Modellbau Lindinger Onlineshop en deze Modellbau Lindinger Onlineshop. Lenger heeft er ook zo een paar rond de 120€ Flugzeuge > Scale-Segler > Fertigmodelle > Modelle A-H > DG 1000/2650 ARF... Ik heb hier en daar wel al wat gelezen over deze modellen maar nog niet echt specifiek van deze 2 sites.

De vraag voel je al komen: zijn deze überhaupt goed of trekt het zweefvermogen op geen fluit?

Groeten

Jan

Laatst bewerkt:
Dit zijn allemaal dezelfde Discussen/DG1000's als die van Jamara, CMPro,....enzovoort. Daar is al héél veel over geschreven.
Kortgezegd: de kwaliteit is naar de prijs. Vliegeigenschappen: een mooie schaalzwever in deze afmetingen vliegt in de thermiek niet erg lekker. Dat kan gewoon niet (uitzonderingen zijn de oldtimers met veel bredere vleugels). Ze zijn erg snel, komen aan de helling beter tot hun recht. Maar daarvoor zijn ze dan eigenlijk weer wat te zwak.....

Laatst bewerkt door een moderator:
Staufenbiel heeft precies wel wat moois liggen van E-zwevers. Zijn deze ook goed te vliegen zonder motor en het extra gewicht in de neus of maakt die 200g niet zo veel uit op een <3m zwever?

groeten

ziet er weer diezelfde chinese knock off uit als die waar het topic over gaat of ben ik totaal mis?

groeten

Staufenbiel heeft precies wel wat moois liggen van E-zwevers. Zijn deze ook goed te vliegen zonder motor en het extra gewicht in de neus of maakt die 200g niet zo veel uit op een <3m zwever?

groeten

Hangt er ook vanaf of de romp niet is ingekort voor de motor, dit is bij veel E-zwevers nl. het geval ;)

Wat AJH ook reeds zei, als je een scale zwever hebt met 1:1 schaal al slanke vleugels dan wordt bij de meeste kleinere zwevers de vleugel vrij smal dan wel niet te smal.
Sommige EU fabrikanten zorgen dan voor een passend profiel van de vleugel om het te compenseren waardoor het wel redelijk acceptabel zweeft (maar in mijn belevingswereldje kun je die op 1 hand tellen).
De Chineese 'knock off' zoals jij het noemt vliegt ook wel maar feitelijk net iets beter als een vallende baksteen of een golfplaat in de wind.
Controleer zelf dan ook de vleugelbelasting.
Zoals ook reeds was aangegeven vertelt de prijs inderdaad veel over de kwaliteit.

Staufenbiel verkoopt inderdaad leuke modellen (o.a. Reichard) .

Habicht, rot 2,6m | Segelflugzeuge | Flugmodelle | Modelle

Maar jullie zijn in ieder geval al heel hard bedankt, anders zat ik hier al met die vliegende golfplaten :) ziet er echt zeer verleidelijk uit door die prijs!
Ik heb nu ofwel de Vitesse 3m, Sundowner 2.75m en Elipsoid 2.8m op het oog.

Ik heb de Elipsoïd gekocht bij Staufenbiel, omdat ie bij Lindinger niet meer leverbaar was. Ik heb voor dit model gekozen omdat ie veelzijdig is. Mooi is ie ook, maar dat was voor mij niet zo van belang.

Ik heb gekozen voor de firma Reichard, mede door mijn eerste zwever die ik gekregen heb, de Alka 13. Ik vind de kwaliteit meer dan prima, en de service nog beter. Ik had bij mijn Alka geen beschrijving, met 1 mailtje binnen 10 minuten de beschrijving!

Ik bestelde mijn Elipsoïd afgelopen woensdag, en de dag erna had ik de zwever al voor de deur. Wel besteld compleet met servo's, motor en regelaar. 350€ kwijt, waarbij de verzendkosten gratis waren!

Wat aurectar al in meerdere draadjes aangeeft, geef wat meer uit aan een goed merk, ipv dat goedkope kopie spul. Ook ik ben begonnen met een bolletjeszwever, maar als ik het van tevoren geweten had had ik beter en goede zwever kunnen kopen. Zelfs mij ega gaf dit al aan)

Thanks SRS!
Ik ben er zo goed als zeker van dat ik iets in de aard van de Elipsoid ga nemen maar ik twijfel om hem nu electro te maken of met een hoogstart te vliegen... Iemand met de nodige info wat het beste is voor de kisten?

groeten

Elektro is erg handig; hoogstart is leuker. Gewoon de elektroversie bouwen en ook een hoogstart haakje erin schroeven, dan kun je beide doen. Voor het vliegen maakt het niks uit; de elektro is ietsje zwaarder maar dat is geen probleem.
Een vriend van mijn vliegt een Elipsoïd op NiCd cellen, met een borstelmotor met vertraging. Dat is echt oud/zwaar spul maar omdat hij er heerlijk mee vliegt wordt het niet vervangen....

elipsoid is een zwever met diepte vrees pakt elk belletje wat je tegenkomt .dankzij de lage vleugelbelasting .

Elektro is erg handig; hoogstart is leuker. Gewoon de elektroversie bouwen en ook een hoogstart haakje erin schroeven, dan kun je beide doen. Voor het vliegen maakt het niks uit; de elektro is ietsje zwaarder maar dat is geen probleem.
Een vriend van mijn vliegt een Elipsoïd op NiCd cellen, met een borstelmotor met vertraging. Dat is echt oud/zwaar spul maar omdat hij er heerlijk mee vliegt wordt het niet vervangen....

Wat je zeker bij de oudere modellen van o.a. Reichard kunt merken is dat deze nog echt voor (zware) NiCd-pakketten en (zware) borstelmotoren zijn ontwikkeld.
Bij de nieuwere modellen wordt er geconstrueerd naar lichtere LiPo en Brushless set-ups.
Persoonlijk vind ik die oude modellen eigenlijk helemaal niet verkeerd want hierdoor heb je een lekkere ruime romp, kun je (omdat je toch veel gewicht moet hebben voorin) zware qua gewicht en capaciteit LiPo's plaatsen en een stevige motor.

En zoals PH-AJH aangaf vliegen de Reichard modellen ook op gewicht prima (zijn ze tenslotte op geconstrueerd).

Just my 2 cents ;)

ben nu de elipsoid aan het bouwen ziet er allemaal goed uit. bij ons op de club vliegen er al twee rond vandaar ook mijn keuze voor de elipsoid. en ze zijn er zeer tevreden over.

succes met je keuze, gr joop

Ben men setje al aan het samenstellen bij hobbyking voor de Elipsoid!
Jullie zijn allen zeer hard bedankt voor de reacties.

groeten

Parts ordered!

elipsoid
9x5 folding prop
45mm spinner voor 4mm shaft
NTM 35-36B 1400KV
Turnigy 3000mAh 3S 20C lipo
Hobbyking 939Metal Gear Servo
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif][/FONT]Plush 60A Brushless Speed Controller

totaalprijs: 245euros[FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif]r [/FONT][FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif][/FONT]

Back