Quanum nova ombouw

Discussie in 'Multicopters' gestart door helixer, 11 jan 2020.

  1. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Huizen
    Vandaag prima weer om buiten te testen. Vliegt prima met 10 inch propellers, maar je merkt en ziet tijdens het filmen(jello) dat de props soms gaan resoneren. Ik heb ze wel gebalanceerd, maar het zijn heel goedkope propellers die ik nog ga vervangen voor betere. Verder prima GPS lock en heel tevreden met het resultaat. Het voelt gewoon heel goed en degelijk met mijn vingers aan de knuppels. Hier even een heel kort filmpje(1min23) die ik heb geschoten. Door het resoneren van de props(vooral in de wind ) dat het beeld een jello effect krijgt. Je kan niet alles in één keer naar zin hebben, toch?

    (Beeld is de eerste seconden ruk, YouTube dingetje)


    Helixer
     
    Laatst bewerkt: 3 mrt 2020
  2. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Huizen
    "What the fuck", ik had vandaag een fly away. Nog nooit in al die jaren gehad. Laat ik maar bij het begin beginnen. Ik vlieg normaal weg in ACRO mode(zonder GPS). Stand 2 is POS HOLD(met GPS). Die stand gebruik ik als ik hem wil stil hangen en om me heen wil filmen. Stand 3 is RTL(Retruns above takeoff location)(Met GPS). Nu dan: Ik vlieg weg zonder GPS in ACRO mode en dat ging zoals vanouds prima. Toen ik hem in POS HOLD wilde zetten viel alles stil en mijn drone stortte naar beneden. Huh, maar gelukkig kon ik hem in ACRO mode weer opvangen. Op de grond alles losgekoppeld en opnieuw gebonden, maar het probleem bleef. Toen alles op mijn laptop aangesloten en gekeken of ik daar wat mee kon. Niet dus.

    Toen, met de derde keer poging ging het pas echt mis. In POS HOLD ging mijn drone recht omhoog en had ik geen controle meer. Gauw in ACRO mode gezet om hem terug te halen, maar dat werkte gewoon niet!!!!! FUCK, wat nu??? In paniek RTL ingeschakeld, maar ook dat werkte niet. Uiteindelijk leek het toch nog goed te komen en probeerde ik hem terug te halen, maar hup daar ging die weer. Ik had wederom totaal geen controle. Heel, heel hoog kreeg ik het uiteindelijk voor elkaar de propellers stil te zetten en kwam het spul naar beneden zetten. Ik heb niets meer gedaan, ik was al blij dat hij alleen maar omhoog ging en niet opzij en boven de woonwijk zal gaan verdwijnen.

    Ik heb nu natuurlijk geen vertrouwen meer in mijn flightcontroller(ardupilot). Gelukkig heb ik wel een video van de laatste 30 seconden tot aan de crash. Nogmaals, ik heb nog nooit een fly away gehad en weet echt niet wat er verkeerd is gegaan.


    Grt Helixer
     
  3. wim62

    wim62

    Lid geworden:
    7 apr 2012
    Berichten:
    438
    Locatie:
    Arnhem
    Ik denk dat je aan andere flightcontroller moet gaan denken .
     
  4. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Huizen
    Ja Wim, dat denk ik ook. Heb nog even lopen denken om hem opnieuw in te regelen, maar dat is geen goed plan, immers, hij was eerst gewoon goed, dus is er iets mis met die controller. Was een tweedehandsje van marktplaats. Dus als je er nog eentje heb liggen.......................:rolleyes:

    Ik zit Hier aan te denken: https://www.modelbouwforum.nl/threads/pixhawk-4lite.269990/

    Een flyaway is een kut ervaring, geen controle en je weet niet waar die 1,4 kg terechtkomt. Brrrr
     
  5. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.879
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Kun je de logs uitlezen? De motoren klinken niet constant. Net of de aansturing hapert.
     
    Laatst bewerkt: 17 mrt 2020
  6. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Huizen
    Logs uitlezen ga ik nog proberen, maar vraag me af of ik daar wat aan heb. Ten eerste heb ik nul vertrouwen meer in deze flightcontroller, omdat deze ook zonder GPS niet meer was te controleren, terwijl dat toch een escape moet zijn. Die haperingen van de motoren kwam omdat ik soms wel en soms geen controle had. Het leek wel of de controller op hol was geslagen, bovendien was ik contant bezig met mijn 3 standen schakelaar om iets van grip te krijgen op mijn drone. Toen ik hoog in de lucht het gas er uiteindelijk er toch af kon gooien heb ik niets meer gedaan en heb de drone simpel laten neerstorten.

    Ik moet wel vermelden dat ik vorige week een aantal waypoints heb ingesteld en hem dus even op AUTO had gezet. Gisteren had ik hem weer op POS HOLD gezet. Wellicht is er toen software matig een conflict ontstaan en had ik de waypoints eerst moeten verwijderen?! Eigenlijk vlieg ik 95 van de tijd gewoon zonder GPS en gebruik GPS alleen als ik stil wil hangen en om me hen te filmen.
     
    Laatst bewerkt: 17 mrt 2020
  7. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.879
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Waypoints nekken je. Ik heb ooit een fly away gehad die er geen was. Bleek dat er nog één waypoint in stond en wel 0-0-0-0 oid.
    En dat ligt ergens in Afrika :bye:

    Dus bij switchen wilde ie wel weg. :rofl:
     
  8. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Huizen
    Waypoints stond bij mij op stand 2 van de 3 standen schakelaar. Toen heb ik hem met de PC teruggezet in POS HOLD in stand 2. Toen ik wegvloog in ACRO(manual bediening zonder GPS) ging het gewoon, however toen ik hem in POS HOLD zette stopte alle 4 de propellers met draaien en stortte hij naar beneden. Gauw in ACRO gezet en kon ik de boel weer opvangen. Dat verschillende keren gedaan met telkens hetzelfde resultaat. Toen aan de laptop gehangen en gekeken of deze wel degelijk op POS HOLD stond. Dat was inderdaad het geval, maar in POS HOLD hielden de propellers er nog steeds mee op. Uiteindelijk kreeg ik een flyaway kreeg en de rest is geschiedenis.

    Mijn idee is nu dat ik voordat ik ik hem in POS HOLD zette ik eerst alle waypoint had moeten verwijderen. Dat heb ik verzuimd om te doen. Ik zal even kijken of ik wat logs kan uitlezen. Ik ben daar niet bedreven in. Zal even kijken of ik wat kan vinden.
     
  9. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Huizen
    Nou, met die data logs kan ik niet zoveel. Snap er niets van.
     
  10. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.879
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
  11. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.837
    Locatie:
    Nootdorp
    Waarom PB ? Ik wil dit ook wel weten en er iets van leren.
     
  12. wim62

    wim62

    Lid geworden:
    7 apr 2012
    Berichten:
    438
    Locatie:
    Arnhem
    Het zal wel beroepsgeheim zijn .
    Maar ik ben er ook benieuwd naar de uitkomst .

    gr Wim
     
  13. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Huizen
    Hoi Rhelie. PB was ook niet echt nodig, maar Helikoper bood zijn hulp aan en deed dat via PB. Prima. Maar om je even op de hoogte te brengen: Ik heb sinds een maand dus Ardupilot op mijn drone zitten. Aanvankelijk vloog hij prima naar wens, niks geen problemen. De problemen ontstonden eigenlijk pas nadat ik waypoints in ging stellen. Niet dat de waypoints instellingen slecht werken, prima zelfs, maar de problemen ontstonden toen ik de waypoint instelling verliet en hem weer instelde op POS HOLD.

    Maandag merkte ik dat als ik van ACRO(geen GPS) naar POS HOLD(met GPS) schakelde. De propellers stopte en mijn drone viel naar beneden. Geen probleem, mijn escape is dan om hem direct weer op ACRO te zetten en zodoende kon ik mijn drone opvangen zonder schade. Maarrrrr.........toen begonnen de problemen pas echt. MIjn drone speerde omhoog(gelukkig recht omhoog en niet opzij) en ik had niets meer te vertellen. ACRO werkte ook niet meer. Gelukkig werkte de verbinding toch nog even en kon ik hem weer onder controle krijgen, maar dat was van korte duur want wederom ging die zijn eigen leven lijden. Pas heel erg hoog(ik had het al opgegeven en schakelde met mijn 3 standen schakelaar alles wat ik maar kon, totdat ik de boel uit kon zetten). Uiteindelijk heb ik hem gewoon maar neer laten storten(enfin: zie video). Gelukkig geen grote schade, maar een doodenge ervaring.

    Helikoper opperde dat wellicht er een storing is ontstaat doordat er nog een waypoint instelling instond die voor een storing zorgde. Ik zal het eigenlijk ook even niet weten, dus mocht iemand een idee hebben, dan hoor ik het graag.

    Wat ik gisteren middag heb gedaan, nadat ik de boel weer had gerepareerd, is de flightcontroller helemaal opnieuw heb ingesteld. Helemaal gereset en firmware opnieuw gedownload. Alles werkt weer naar behoren en POS HOLD werkt ook weer als vanouds, maar erg gerust ben ik niet. Zit te denken aan toch maar een andere flight.controller(deze was een tweedehandsje van marktplaats), of een goede ingeving van de kant van jullie. Heb ik al die jaren geen enkele keer een FLYAWAY meegemaakt en vind het raar dat als ik hem in de stand zet zonder GPS ondersteuning dat ik er dan toch geen controle over heb. (Dus een ordinaire flyaway door verkeerde coördinaten is het niet)

    Grt Helixer
     
    Laatst bewerkt: 18 mrt 2020
    HeliKoper vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina