Bouwverslag Quanum Venture

Na lang wikken en wegen, lezen en youtube videos's kijken heb ik dan toch maar besloten dat ik mijzelf eens een cadeautje ga geven.

Al een paar keer met een multicopter gevlogen en het geeft mij even een moment waarop alle drukte verdwijnt en je even nergens anders aan kan denken.

Het oog is gevallen op een Quanum Venture, ik houd er wel van als alle hardware uit het zicht is weggeborgen:D

Vroeger aardig wat RC auto's gebouwd en ook voor mijn werk ben ik nog wel eens aan het solderen, samen met een MTS telematica achtergrond en een flinke dosis boeren verstand moet het denk ik wel goed gaan komen.

Ik ben erg benieuwd waar ik allemaal tegen aan ga lopen tijdens de bouw en het instellen van de multi.

inmiddels is de venture besteld als KIT en daarbij heb ik de volgende opties mee besteld:

1x Quanum Venture FPV Quad-Copter 430mm (Frame Version)
4x Afro HV 20A MultiRotor ESC High Voltage 3~8s
4x MT2213-935KV MultiStar Motor and Propeller Combo 10-4.5 CW CCW
1x ZIPPY Flightmax 3000mAh 3S1P 20C
1x PolyMax 3.5mm Gold Connectors 10 PAIRS
1x 20CM Male to Male Servo Lead (JR) 26AWG (10pcs/set)
1x HobbyKing™ B3AC Compact Charger
1x Turnigy Pure-Silicone Wire 12AWG (1mtr) BLACK
1x Turnigy Pure-Silicone Wire 12AWG (1mtr) RED
1 x DJI Naza-M Lite
1 x Futaba T8J 2,4Ghz S-FHSS 8-kanaals zender inclusief R2008SB ontvanger

Volgens mij moet ik zo op wat kleine zaken die ik lokaal wel kan krijgen compleet zijn.

Update: 08-04-2015: eerste levering is binnen, kon het niet laten en moest gelijk even een motor plaatsen.
p5tQG1.jpg

GJ8fwr.jpg

de kabels vanaf de motoren moeten verlengd worden anders passen ze niet door de buizen naar het frame

Laatst bewerkt:
lrbuTB.jpg

Ik kon het toch niet laten, de eerste onderdelen maar alvast in elkaar gezet, zodra morgen wat spullen binnen zijn kan ik de kabels van de motor verlengen en de eerste elektronica solderen.

Emil, Thanks

Ik hoop vandaag de zender en ontvanger binnen te krijgen en wat zaken die ik nog nodig had om te solderen, ik had niet de juiste tin en kabels om de kabels van de motoren te verlengen. de DJI NAZA komt nog wat later.

Het instellen van de NAZA gaat gezien de post nog wel een dingetje worden maar dat kan ik in alle rust doen als de venture helemaal in elkaar zit.

Eindelijk kreeg ik vandaag de NAZA-M Lite binnen met GPS, direct aan de slag en alles netjes ingebouwd, net mijn Futaba 8 kanaals receiver aangesloten op de NAZA via S-bus en via de software alle instellingen gecontroleerd en aangepast.
Via de software werkt alles samen met mijn zender al zie ik op 1 kanaal storing,
De drie standen schakelaar op kanaal U van de NAZA springt soms zelf naar een hoge waarde, het veranderen van de schakelaar naar een andere op de Futaba werkt niet dus wellicht toch traditioneel aansluiten.
Het kalibreren van het kompas ging wat moeizaam maar uiteindelijk gelukt.
Nu nog 1 grote uitdaging waar ik toch echt wel hulp bij nodig heb.

Mijn motoren starten niet, ze geven totaal geen reactie als ik het "arm" commando geef aan de NAZA.

Wie o wie heeft een idee??

Ik ben er achter, de trottle stond in norm mode en moest worden omgedraaid, hierna werkte alles naar behoren.
Vandaag voorzichtig alles ingesteld met de software en alles functioneert, ik kan schakelen tussen de 3 verschillende vliegmodi en ik kan schakelen tussen home lock en Course lock of uit.

Na het uitvoeren van de kalibratie van het digitale kompas had ik geen zaken meer die moesten worden gedaan, alles nog eens nagelopen en voor het eerst naar buiten.

Na het armen van de motoren reageert alles op de bewegingen van de sticks, echter als ik iets meer trottle geef merk ik dat hij over zijn as naar rechts wil weg duiken, hierna heb ik de gains wat lager gezet om te kijken wat dat voor effect heeft omdat ik merk dat de MC erg sterk reageert op het veranderen van de rudder stick. een kleine beweging heeft een mega resultaat.

eerst maar eens uitzoeken of ik dit kan temperen zodat ik hem zelf onder controle kan houden

Kijk nogmaals eens naar mijn topic... Daar staan ook begin waardes, op, en ook om te kijken of de stick input goed staat, maar ook of de props goed staan,en niet verkeerd om zitten, of ondersteboven... en hoe ze WEL moeten.

Back