queen mary 2

Discussie in 'Plastic Modelbouw' gestart door ronuh, 20 dec 2010.

  1. ronuh

    ronuh

    Lid geworden:
    16 okt 2010
    Berichten:
    20
    Hallo,

    Ik ben de Queen Mary 2 van Revell 1/400 aan het bouwen. Deze ben ik compleet aan het illumineren met verlichting. Nu kom ik dus aan bij de naam borden. Deze hebben overdag zwarte letter en in het donker zijn deze verlicht. (zie plaatjes)

    [​IMG]

    [​IMG]


    Heeft er iemand een idee doe ik dit op mijn model ook voor elkaar kan krijgen?

    Grtz Ron,
     
  2. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    :confused:

    Letters:
    idee: plexiglas letters met achterkant heel erg zwart
    voorkant misschien 1 dun laagje zwart.
    En plexiglas aanlichten met led's

    Er zijn tenslotte ook van die "mensen" die auto's besturen met "zwarte" achterlichten overdag.
    's nachts komt dan toch ook het rode lampje er nog aardig door.
     
  3. ronuh

    ronuh

    Lid geworden:
    16 okt 2010
    Berichten:
    20
    zoiets had ik ook al gedacht maar de lettertjes zijn maar 4 mm. de pootjes van de "M" zijn dunner als een figuurzaag.
     
  4. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Ik was er al bang voor toen ik je schaal zag.
    Zal een hele klus worden, ik heb daar geen oplossing voor.
    Modelbouw gaat tot een bepaald nivo, daarna moet je je er denk ik bij neerleggen dat het niet te realiseren is.
    Succes met uitvinden.
     
  5. joel1121

    joel1121 Guest

    Zorg voor een rookontwikkeling en een toeter
     
  6. sjoerddw

    sjoerddw

    Lid geworden:
    7 mei 2010
    Berichten:
    7
    Locatie:
    workum:D
    ik weet niet of het allemaal mogelijk is, maar kun je niet van een stukje plexiglas maken door deze helemaal te verduisteren, behalve de letters dan.
    verder kun je misschien deze letters nog een zwarte kleur geven zodat ze in het donker nog doorschijnen en achter het stukje plexiglas verlichting plaatsen.
    het zijn dan alleen geen letters die er echt opgemonteerd zijn...

    sjoerd
     
  7. markjuhh

    markjuhh Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    7.294
    Locatie:
    Gilze
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  8. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    Hallo Ron,

    Je kunt het via de ets-weg proberen dan heb je het het strakste. Om het zelf uit te zagen kan ook. Er zijn weldegelijk figuurzaagjes die dun genoeg zijn. Dat zijn goudsmidzaagjes kijk maar eens bij www.bijoumoderne.nl . Het zaagblad is even breed/dik als de zaag zelf (0,3 mm).

    Groeten Paul
     
  9. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Etsen zou op zich kunnen, denk ik Paul. Zagen is wel een heel lastig klusje voor iemand die jouw vaardigheid daarmee niet heeft. Er zijn zelfs nog dunnere zaagjes, van Hercules gaan ze tot 0,22 mm.
    Het verlichten is natuurlijk dan het grootste probleem. Zou het geen mogelijkheid zijn om ze met fluoriscerende verf in te spuiten?

    @Ron
    Om alleen voor iets dergelijks een ets faciliteit te creëren is veel te omslachtig. Ik ets regelmatig zaken, ik denk zelfs deze week nog. Als je even een PB stuurt kunnen we misschien wel wat regelen. Qua oppervlak is dit natuurlijk niks, dus daar is altijd wel een gaatje voor te vinden. Een goede tekening met afmetingen is dan het enige dat ik nodig heb.
    Ook etsen heeft natuurlijk zijn beperkingen. Tot lijnbreedtes onder de 0,3 mm is zeker niet mogelijk, 0,5 mm is redelijk te doen. Dan heb je ook altijd nog "dammetjes" die ervoor moeten zorgen dat de letters er tijdens het etsen niet uitvallen. Het wegvijlen van de braampjes na het doorsnijden daarvan is ook best wel een precies werkje, maar met goed gereedschap wel te doen.

    Overigens heeft dit alleen zin als de optie met fluoriscerende verf mogelijk is. Daar heb ik me verder niet in verdiept.

    Groet,

    Ad Bakker
     
  10. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    lijkt me niet leverbaar in zwart.
    Kleur overdag : zwarte letters op witte achtergrond.
     
  11. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Ja, ik denk wel dat je gelijk hebt.
    Maar een "lichtbakje" in de wand verzinken lukt ook niet, omdat je dan de "eilanden" in de Q, e en a bij het etsen kwijtraakt. Het enige zou dan zijn om die eilandjes apart uit te etsen en er later weer in te plakken op een transparante ondergrond. Maar ik weet niet of zoiets in te bouwen valt. Idee is dus:

    -transparant plaatje
    -daarop etsplaatje geplakt waaruit letters zijn uitgeëtst
    -apart uitgeëtste eilandjes in Q, e en a erin plakken.

    Ingebouwd in een dicht kastje met één of meerdere lampjes, en dat geheel verzonken in de wand inbouwen en afwerken.

    Overdag zal dat als dat kastje lichtdicht is en van binnen zwart geschilderd er best wel donker uitzien.

    Maar is een behoorlijke klus, lijkt me.
     
  12. key

    key

    Lid geworden:
    4 sep 2004
    Berichten:
    238
    Locatie:
    belgie bonheiden
    Het is volgens mij zo te realizeren .

    Eerst een mal maken "siliconen of lateks" van de originele naamborden, als ze tenminste in relief uitgevoerd zijn .

    Daarna de naamborden gieten in een doorzichtige stof "epoxy of polyester" .

    Dan dit zwart verven behalve de voorzijde van de letters, men kan ze ook mee verven en achteraf de verf wegschuren en polijsten.

    Verlichten door mini leds of lichtgelijdende kabels langs achter of zijkant .
     
  13. ronuh

    ronuh

    Lid geworden:
    16 okt 2010
    Berichten:
    20
    dit laatste brengt me op en idee.

    gieten in epoxi de voorkant wit schilderen op de letters na. de achterkant zwart en op de kopse kanten led's. led's uit dan heb je zwarte letters led's aan witte.

    iemand een idee hoe ik t hechten van de siliconen tegen kan gaan bij het maken van de mal? zou auto wax werken?
     
  14. jaap dooge

    jaap dooge Guest

    even een vraag

    hallo,

    kan iemand mij aan pagina 5 en 6 van het instructie boek van de QM2 1:400 helpen. daar staan de kleuren op.
    dit blad ben ik kwijt geraakt
    MVG jaap
     

Deel Deze Pagina