Quickie 500 advies

Hallo Speeddevils,

Naast mijn vele 3D kisten vlieg ik ook met speed400 pylonracers, nu wil ik iets groters en snels en ik kan deze quickie 500 overnemen:

21843161.jpg

Heb ik een paar vragen die jullie vast wel weten:

1. Weet iemand welk merk dit is? De eigenaar weet het niet meer;
2. Ik zie veel quickies met een hoge vleugel en v-tail, deze heeft een lage en gewone straart, maakt dat nog veel uit?;
3. De motor is een H.P. 40, 6,5cc pylon motortje, iemand hier ervaring mee. Ik heb zelf een Irvine 40 liggen met throttle pipe die ik waarschijnlijk op wil zetten.

Alvast dank!

Raoul

1) Geen idee...
2)Het zal iets uitmaken, maar dat maakt als je aan het instappen bent eigenlijk niks uit. Sturen is zoveel belangrijker dan het model.
3) Ik ken de brandstofmotoren niet, maar let op dat je geen pijp mag gebruiken en onder de 80DB moet bijven. De meeste vliegen met een irvine .39

Als je sp400 pylonracers gewent bent met brushless erin dan zal dit makkelijk vliegen, wel iets minder strak maar je hebt een stuk meer tijd om op dingen te reageren.
Het is de ideale instap in wedstrijden, ze zijn echt erg leuk en verschrikkelijk verslavend. :D

Welkom op de Quickie-500 Site

Hey Nando,

Ik ga geen wedstrijden vliegen hoor. Gewoon lekker op de club rondracen. Met de pipe(je) maakt ie niet veel herrie maar gaat wel aanzienlijk harder. Dus het regelement hoef ik niet te volgen, gaat mij om de lol.

Maar dank voor de re :)

Waarom? Misschien ooit eens hoor. Maar de hobby is voor mij altijd al geweest voor de lol, niet om me met anderen te meten. Zolang je maar lol hebt :)

Ik heb ongelofelijk veel lol in wedstrijdvliegen. Anders zou ik het echt niet doen (en de rest van de deelnemers ook niet).
En zeker met de Quicky, ik vlieg hem eigenlijk nooit in m'n 1tje, racen is zoveel leuker. Ik kan je alleen aanraden een keer langs te omen met de quicky en voor de lol een keertje mee te vliegen. Bevalt het niet dan ben je iig weer een ervaring rijker.

Daar heb je gelijk in Nando :).

Dan maar eerst oefenen. Vlieg nu eigenlijk alleen maar of voornamelijk 3D. Enige speed ervaring is de Rapster (speed 400 klasse). Dus eerst de Quickie leren kennen voor ik een andere kist aan barrels vlieg ;).

Oefenen hoeft niet per se hoor;-) Als ik race probeer ik eigelijk alleen mn eigen tijden te verbeteren. 1e word je toch nooit, die plek is voor Martijn gereserveerd.

Ik bedoel oefenen met niet anderen uit de lucht te knallen ;). Snel vliegen is toch wat anders als 3D :)

Ik weet niet of het een viper is, maar dat maakt ook niet echt uit.

Ziet er goed uit, gewoon overnemen. En als je echt lol wil maken dan zou ik 's een keer op een wedstrijd langskomen op b.v. de Peel. dat is ook niet al te ver van maastricht.
De wedstrijden zijn altijd super gezellig, spannend en dus leuk.

De wedstrijddata weet ik nog niet, maar als je de q-500 site in de gaten houdt of dit forum dan kom je ze wel tegen. De eerste wedstrijden zullen wel in maart of april zijn.
Je kan ook even je e-mail naar mij pm'en, zal ik ze je mailen.

een irvine 40 is volgens het reglement, die kan je op wedstrijden prima gebruiken.
een hoog of laagdekker maakt niet uit, een Vtail heeft wat voordelen t.o.v. een gewoine tail, zoals:
iets minder luchtweerstand
stabielere start, start beter rechtuit.
kan minder makkeleijk in b.v gras blijven hangen.

maar dit zijn erg kleine verschillen
een gewone staart is weer makkelijker te bouwen, is sterker.

Daar heb je gelijk in, als het maar vliegt.

En de Peel is idd niet al te ver, moet voor mijn werk vaak in Helmond of Deurne zijn dus dat is al de peel, geen probleem.

En al de eerste in het voorjaar zijn kan ik nog mooi oefenen in de winter (vlieg ik uiteraard gewoon door). Eens zijn of we op het veld wat vlaggetjes neer kunnen planten als pylons.

En van de staart dacht ik al ja. Vandaag zitten googelen en 95% heeft idd een V-tail. Maar komt wel goed. Mijn Rapster heeft ook een gewone staart en dat vliegt super.

Ga hem begin van de week halen, ben benieuwd. Ook leuk om naast het 3D werk nog wat anders te vliegen, heb ik ook 2 snelle modellen :).

Dank voor alle re's hier!

PS: Moet ik dan ook zo een helmpje aanschaffen ;)?

Het is een catisch clown (ooit een bouwkitje van rbc geweest). In belgie noemen ze het model ook wel Dogger volgens mij.
Zelf heb ik ook ooit zo'n soort kist gehad en ze vliegen best aardig alleen is het niet altijd makkelijk om een mooie strakke start te maken. En in de bochten heeft het model minder stabiliteit door de kortere staartboom.

Waar zijndie helmpjes eigenlijk voor? Bescherming uiteraard, maar als zo een ding op je in komt vliegen lijkt een fullbody suit me handiger ;).

En M.l.v.Doesburg dank voor je re! Onder de naam Doddger quickie 500 krijg ik inderdaad veel hits die op bovenstaande kist lijken. Toch wel een betere naam als de Catisch Clown ;).

En van de start ben je al nummer 2 die dat zegt, achja, als die niet zo strak is kan ik nog mee leven, als het vliegen maar goed is.

En met de bochten wil hij over links wegzakken of? aangezien een pylonracer veel bochten maakt zijn goede eigenschappen daarin wel handig.

EDIT: Is idd een Scat Cat. Zie http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1019524. Of http://www.rcuniverse.com/forum/m_1514782/anchors_1514782/mpage_1/key_/anchor/tm.htm#1514782. Een oudere pylonracer van mid jaren 90. Daar is waar ik begin te twijfelen, is het dan niet handiger gelijk een nieuwe versie met Vtail te halen? Hmmmm. Deze moet nl voor 120 euro over de toonbank gaan voor het model zelf, futaba 3003 servo's, switch, H.P. 40 motor, tank, etc. Dus geen ontvanger of accu.

Laatst bewerkt:
Een nieuwe Grand Chelem kost je zoon 110 geloof ik, enkel model. Moet wel een klein stukje glas voer het midden van de vleugel, 5cm oid. Anders willen ze nog wel eens breken.
En een Viper is ergens rond de 150€ dacht ik voor het model alleen, en vliegt heel iets vlotter (maar erg weinig) en is een heel stuk steviger maar ook iets zwaarder en ziet er iets beter uit. Het landingsgestel is wel erg laag voor de fun, en niet breed genoeg volgens Q500 regels maar daar word geen probleem van gemaakt als je mee wilt doen. En alles is inch, best irritant, ik heb op de mijne al bijna alles met M vervangen.

En met de bochten wil hij over links wegzakken of? aangezien een pylonracer veel bochten maakt zijn goede eigenschappen daarin wel handig.
Nope, wegzakken is nooit positief.

Grand Chellem kost €115,--
Viper kost €159,--
Motor €110,- (Irvine 0,39)
De motor en de Grandchellem kan je via mij bestellen (ik heb er van beide nu 1 liggen).
Als ze op zijn bestel ik weer nieuwe, maar dat duurt even.

Dank voor de opsomming heren, maar de Quickie staat inmiddels bij mij thuis :).

Wat een geweldig ding! Kist blijkt van fiberglass te zijn! Dus eens geen houtbouw maar echt goed, licht, onbeschadigd fiberglass.

Motortje is ook geen H.P.40 maar een Webra 40 speed. Al gelopen en klinkt goed, geen problemen ermee gevonden. Morgen maar eens de maiden doen :).

Zal morgen wel eens foto's maken, nu even lekker rustig aan doen, en daglicht is toch altijd beter.

Zie er op de foto ook goed uit.
Die webra zal vast wel goed lopen, echter die valt niet binnen het reglement hier in NL, hij maakt aanzienlijk meer lawaai dan de Irvine die je hebt.

Ik heb indertijd diverse motoren gemeten, de webra zat qua geluid een db of 3 te hoog. En liep op de grond met de standaard prop (10x7) net zo hard als een Irvine.
Het kan zijn dat de Webra in de lucht beter tot z'n recht komt, maar dat is gissen.
Op papier heeft hij een stuk meer vermogen dan een Irvine, ik dacht 1,6pk tegen de Irvine 1,3.

Ben er ook erg blij mee ja. Nu even de leidingen, tank etc na aan het kijken. Zender instellen, accu en ontvanger een plekje geven, is krap ;).

De Webra gaat ook in de verkoop (binnenkort hier op het forum), zet er de Irvine op zodat ie legaal is ;). Maar morgen eerst eens even vliegen met de Webra om te kist te testen, dan de Irvine erop.

Back