Quickie 500 advies

Als je een andere motor gaat monteren, let dan even op hoe wij dat meestal doen.
Aan de motor wordt een achterplaat gemonteerd, met de schroefjes waar de carterdeksel is gemonteerd, deze kiezen we dan iets langer.
Deze plaat schroeven we dan op het brandschot van de romp.

Op de vele foto's op de site kan je wel zien hoe dat zit.

gr. Wubbo

Heeft dat een bepaald voordeel Wubbo?

Anders plaats ik hem gewoon in de steun die er nu opzit, hoef ik geen nieuwe gaten te boren.

(PS: waar krijg je die achterplaat?)

Volgens mij is het inderdaad een Kathy's Clown.
Ik heb er een gehad en heb de tekening nog. De staart is inderdaad te kort maar hij vliegt toch redelijk goed.

En een extra nademper op die webra dan isie ook legaal. 80 dB(A) op 7 meter dat is de limiet en geen resonamtie dempers.

Vandaag de Quickie meegenomen naar het veld maar helaas nog geen maiden. De Webra heeft genoeg compressie is lekker los maar moet toch nog eerst in een badje met wasbenzine, even de wonderolie eruit halen ;).

Dus net mijn Irvine 40 erop gezet, toch nog even de thottle linkage veranderd dus van het weekend de remaiden!

Ben benieuwd :)

En ik vraag me toch af of het een Kathy's Clown is, die heeft een houtbouw romp, deze is van glasvezel.

Laat hem geen nacht in de wasbenzine liggen dan zitten je lagers zo vol met roest. Even spoelen kan geen kwaad maar wel direct daarna olie er in.

Ik spoel in thinner maar let op voor je gezondheid en voor plastic delen en o-ringen van carb die kunnen er niet tegen.

Dank voor de tip! Ga het zeker even proberen!

(en een hele nacht van ik niet van plan nee, is niet zo lekker, een nachtej in methanol kan dan weer wel).

Laatst bewerkt:
Ook geen nacht in de methanol en al het andere wat ontvet.
Als de motor echt volzit met dikke wonderolie helpt alleen maar thinner maar kijk goed uit voor de plastic onderdelen en de oringen en jezelf dus ventileeren. Daarna wonder olie en evt WD-40 of klein beetje PTFE spray voor de lagers.

Nou, hij heeft gevlogen :).

Vliegt prima dat ding. Van de gewone staart (itt de v staart) is niks te merken. Geen wegzakken in de bocht, hoefde geen tot bijna geen rudder te gebruiken.

Snelheid is goed maar ik had verwacht dat zo een Quickie sneller zou gaan???

Zit nu de Irvine 40 op met 10x6 prop. Zelfs met een tuned pipe was het niet bliksemsnel. Dus volgende keer een 10x7 proberen. Met aanduiken was de snelheid wel zoals gedacht. Maar eens klokken dat ding :).

PS, wat is opstijgen ermee een bitch zeg, vleugels zitten nog geen 10cm boven de grond, dus erg fladderig. Volgende keer ook maar volgas, duwtje en gaan :)

Idd, enkel volgas, en voor starten en landen meer uitslag op de roeren.

Echt heel snel gaat het allemaal niet, een wedstrijdquicky doet in een circuit zoon 180 max.
Omdat het ding nog een redelijk formaat heeft voelt het niet zo heel snel aan.
Het toestel is ook niet gebouwd om snel te gaan, het is gebouwd om binnen de regels te passen en in zoon kort mogelijke tijd 10 rondjes te vliegen.

Voor de eerste vluchten uiteraard gewoon opstijgen, maar de volgende keer doe ik het zeker op de echte wijze, even een clubgenoot strikken ;).

De 10x7 zit er al op, ben benieuwd.

En ik ga de uitslagen voor start en landen nog vergroten. Vlieg nu met een 1cm op hoogte, 1cm op richting, 1,5cm op rudder. Was oorspronkelijk hihg rates, maar vliegt het lekkerst. Dus ga hoogteroer 1,5cm maken voor landen en opstijgen.

Met wat voor een uitslagen vliegen jullie eigenlijk?

En dank voor de uitleg Nando, begrijp het. Ik denk ook dat als hij kleiner zou zijn het gevoel van snelheid ook groter zou zijn. En bij het echte racen maak je ook korte afstanden over het veld, nu is het zo hard mogelijk van links naar rechts en visa versa, helpt ook niet mee he.

Wat bedoel je met gewoon opstijgen, je moet natuurlijk volgas opstijgen, dan heb je de beste controle en ben je zo snel mogelijk uit de gevarenzone qua snelheid.
Dus gewoon volgas (laat iemand anders je model even vasthouden) tikie up en je ben probleemloos los, dan weer vlak leggen.

Uitslagen varieren per model/vlieger. persoonlijk vind ik kleine uitslagen tijdens het vliegen prettig, zodat je hem goed kunt doceren, op aileron zoveel dat je 30 meter nodig hebt om 90gr te draaien, en hoogte roer zo dat je hem bij full up goed om de toppaal heen kan trekken.
En rudder heb ik gewoon volle uitslag maar dan met expo er op zodat je bij up trekken niet per ongeluk rudder kan geven. (ik vlieg dus mode 1)
tijdens landen heb ik meer uitslag, b.v. het dubbele op aileron en hoogte.

1cm uitslagen zijn wel heel erg groot.

Laatst bewerkt:
Gewoon opstijgen bedoel ik klaarzetten tegen de wind in, gas opbouwen en bij voldoende snelheid de lucht in. Maar bij een Quickie, vooral met lage vleugel, werkt volgas beter ben ik dan met je eens.

En met de uislagen, ik denk dat dat een questie is van trail and error, heb er gister 4 vlucgten opzitten dus moet nog getuned worden, dat is zeker. Zeker met kort om een pylon (al in mijn geval onzichtbaar) heen trekken. Ik heb nu nog 30% expo op hoogte, 20% op aileron, 30% op rudder. Denk dat ik die ook iets omlaag zet, stuurt hij wat directer, dus ook wat minder uitslag nodig (rare uitleg, maar ik vloog niet met de sticks vol naar de randen toe).

En dit model (of het nu se Scat Cat, Doddger of wat dan ook is) vliegt erg prettig moet ik zeggen, echt als op rails. Op de eerste vlucht die ik normaal gebruik voor trimmen indien nodig, stall gedrag testen etc zat ik al na een minuut volgas rond te racen, wat ik normaal niet doe. Een blijvertje dus :)

Dat is mooi, pm je e-mail adres even naar mij, dan zal ik je op de hoogte houden van de wedstrijden en andere quickie evenementen (als je geïntereseerd bent).

Back