Quickie 500 Electro klasse

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door wubbo, 20 jan 2008.

  1. wubbo

    wubbo

    Lid geworden:
    4 sep 2006
    Berichten:
    956
    Locatie:
    Voorhout
    We zijn van plan om een Quickie 500 Electro klasse te gaan opzetten.
    De bestaande modellen worden dan gebruikt met een electro motor met b.v. Lipo's.
    Het achterliggende idee is dan dat we het goedkoop willen houden en toch snelheden tot ca 200km/u mee gaan vliegen.
    Eind dit jaar, begin volgend jaar zullen we er dan wedstijden mee gaan vliegen.
    Regelementen zijn nog niet bekend, deze worden nu uitgewerkt.


    Intersse? mail mij.
    Suggesties zijn ook welkom.

    Gr wubbo.
     
    Laatst bewerkt: 20 jan 2008
  2. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.567
    Locatie:
    Gelderland
    Dat is nog eens goed nieuws. Is er al enig idee wat de motoreisen gaan worden?
     
  3. wubbo

    wubbo

    Lid geworden:
    4 sep 2006
    Berichten:
    956
    Locatie:
    Voorhout
    Nog niet echt, er wordt gedacht aan een standaard propellor van b.v. 10x7 en een vermogensbegrenzing tot x Watt.

    Het zal in iedergeval niet ongelimiteerd zijn, we willen het immers voor een ieder betaalbaar houden.
     
  4. niels steigenga

    niels steigenga

    Lid geworden:
    17 dec 2004
    Berichten:
    2.222
    Locatie:
    rotterdam
    @wubbo,

    is dat naar aanleiding van mijn vraag naar electro? ;)
    Ik denk wel dat dat veel vliegers trekt. Zo'n modelletje is heel erg snel te maken met een goede brushless.

    Misschien een idee;

    Als er nou wordt gekeken naar het vermogen van een 6,5 cc in KW gemiddeld, kun je eisen stellen zodat het vergelijkbaar moet zijn en electro en brandstof samen kunnen vliegen in de races! :D

    groeten,

    niels

    ps die van mij steekt al n heel eind in elkaar, heb er een verslagje van onder "gemotoriseerd"
     
  5. wubbo

    wubbo

    Lid geworden:
    4 sep 2006
    Berichten:
    956
    Locatie:
    Voorhout
    Het idee om electro te gaan vliegen is vooral ingegeven door de geluids eisen die op steeds meer velden gelden.
    Ook de vraag van diverse mensen voor electro heeft er toe bijgedragen (die van jouw dus ook Niels).
     
  6. Paulraaf

    Paulraaf

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    770
    Locatie:
    Oegstgeest
    Interessant!

    Weet iemand wat een lege ARF quicky zoals de grand chelem ongeveer weegt? Dan kan er een beetje gerekent worden aan setups.
     
  7. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    zorg voor eenvoudige regels zoals een bepaalde propmaat en een bepaald wattage met een maximum aan lipocellen.
    Dus bijvoorbeeld een 10x7 als prop en maximaal 200 watt per kilo vlieggewicht aan een 4 of 5s lipo pakket.
     
  8. wubbo

    wubbo

    Lid geworden:
    4 sep 2006
    Berichten:
    956
    Locatie:
    Voorhout
    Leeg met 4 servo's 1kg. (995gr)
     
  9. Paulraaf

    Paulraaf

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    770
    Locatie:
    Oegstgeest
    Een vermogensbegrenzing is denk ik lastig te controleren. Je zit ook nog eens met weersinvloeden en koude/warme accu's.

    Kijk eens naar het idee voor F5B en F5D. In F5B en (waarschijnlijk) F5D gaat men i.p.v. en vermogenslimiet een energielimiter invoeren. Dus je kan een bepaalde hoeveelheid energie uit je accu trekken en daarna stopt de motor gewoon. Dus eigenlijk een soort van "virtuele" accu voor de echte accu om de accu te beschermen tegen marteling.
     
  10. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.567
    Locatie:
    Gelderland
    Een begrenzing op vermogen is inderdaad nauwelijks controleerbaar zoals Paul al schrijft. Als je tijdens de controle een koude accu gebruikt en tijdens de vlucht een warme, dan zit daar al een wereld van verschil tussen. Een limiter is dan inderdaad een goede optie. Is eigenlijk nog leuk ook, je moet dan nl ook nog uit zien te vogelen hoe je het beste met je energie om kunt gaan om wel je ronden te kunnen voltooien. De logger/limiter van SMmodellbau kost met sensor zo rond de 120Euro.
     
  11. Paulraaf

    Paulraaf

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    770
    Locatie:
    Oegstgeest
    Precies, eigenlijk hetzelfde zoals het er met F5D altijd al aan toe ging, minus de 1-accu-per-wedstrijd perikelen.
     
  12. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg PH-SAM

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.560
    Locatie:
    Oegstgeest
    Gebruik gewoon een vastgesteld typen motor met een bepaald aantal lipo's en laat de rest van de regels vrij.
    Echter wel een motor kiezen die voor 2 tot 3 jaar verkrijgbaar is.
    Zelf doe ik er iig zeker niet aan mee.

    Martijn
     
  13. Robinio

    Robinio

    Lid geworden:
    15 aug 2003
    Berichten:
    973
    Locatie:
    Deventer
    Mooi, kunnen anderen ook eens winnen! ;)
     
  14. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    Dat gaat niet werken Martijn, dan krijg je opeens mensen die een 16X16 op een quickie zetten en per ronde een accu oproken.
     
  15. wubbo

    wubbo

    Lid geworden:
    4 sep 2006
    Berichten:
    956
    Locatie:
    Voorhout
    Motor, Accu en Prop vast leggen, een idee?
     
  16. Robinio

    Robinio

    Lid geworden:
    15 aug 2003
    Berichten:
    973
    Locatie:
    Deventer
    Dan zou ik eerder alleen de motor en prop vastleggen, en een limiter zoals bovenstaand gebruiken. Maarja, meerdere wegen naar Rome
     
  17. Paulraaf

    Paulraaf

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    770
    Locatie:
    Oegstgeest
    Minimaal gewicht van accu en limiter. Klaar?
     
  18. fonziebear

    fonziebear

    Lid geworden:
    26 mei 2006
    Berichten:
    481
    Locatie:
    Apeldoorn
    Misschien eerst eens kijken wat het toestel doet met een brussless dan verder met regeltjes etc.

    Een voorgeschreven setup lijkt me toch het best maar iedereen heeft zijn eigen ideeen dus zal het nog wel lang gaan duren voor we hier uit zijn.

    de "virtuele stroomvoorraad" waar over gesproken is lijkt me echt niets omdat je dan ineens geen power meer heb als je niet oplet.

    Heb al even gekeken en zie div motoren met regelaar voor onder de 100,00 euro dus dat zal geen probleem worden denk ik.

    Bart
     
  19. Robinio

    Robinio

    Lid geworden:
    15 aug 2003
    Berichten:
    973
    Locatie:
    Deventer
    Bij de "virtuele" stroomvoorraad heb je altijd nog enkele pulsen vermogen tot je beschikking. dit om een normale landing mogelijk te maken.
     
  20. fonziebear

    fonziebear

    Lid geworden:
    26 mei 2006
    Berichten:
    481
    Locatie:
    Apeldoorn
    Maar toch is je vlucht over en ik denk dat je dan niet echt lol heb met je ronde's als je dat constand in je achterhoofd heb..

    En als je met een vastgestelde setup vliegt is het toch ook een eerlijke strijd ( zeker als Martijn niet mee doet ) ;) sorry Martijn ...

    En met de Q500 hebben we toch ook allemaal een vastgestelde setup..

    Bart
     

Deel Deze Pagina