Rödelmodell K8 Mini

Vanmiddag kwam TNT met een heel leuk pakketje uit Duitsland. Hierin zat een mooi Vintage kistje. Een Rödelmodell K8 Mini, nog met de originele verpakking erbij.

Spanwijdte 1120mm, vliegklaargewicht onder de 500gr.

In de neus zit een scheurtje die gerepareerd is, verder helemaal in een mooie originele staat. Volgens mij heeft het kistje slechts 1 (crash)vluchtje gemaakt, want er zit een heel doosje met lood bij, maar er zit geen lood in de neus.

2 accupacks erbij, maar geen van deze 2 packs zorgt ervoor dat het zwaartepunt goed ligt.

Het zwaartepunt staat met een stickertje op de romp aangegeven op een plek waar je het zou verwachten, zo'n 1/3 van de neuslijst van de vleugel.

Heeft iemand dit model toevallig gehad en kan die mij wat meer info geven? Heeft iemand toevallig nog een handleiding van dit kistje? Lichte hoogstart lijkt me mogelijk, of toch liever niet?

Vanavond ga ik eens verder kijken naar o.a. gewicht, instelhoek e.d. In ieder geval een leuk kistje om mee te nemen naar het Vintage Glider Treffen.

Groeten,

Johan

full

full

full

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Hebben.... hebben.... hebben..... hebben.... hebben....
Horen jullie ook wat of zijn het stemmetjes in mijn hoofd??

Leg die ontvanger maar in de neus, gewicht genoeg lijkt me :).

Yep, kwam het op ebay tegen en kon het niet laten gaan...... last van stemmetjes inderdaad...

Ontvangertje en accupack in de neus is onvoldoende er moet lood bij... Zendertje is volgens mij ook nauwelijks gebruikt. Dit staat op de achterkant:

Prüf-Nr. MF-40/78
Type:
Robbe-economic
AM S 27-T2
Robbe-Werk
Robert Becker OHG

1978??

Zonder extra lood weegt ie nu 415 gram, met die 27Mhz ontvanger erin. Vliegklaar zou deze volgens de doos 460gr moeten zijn.

Zit er toch aan te denken lekker veilig 35Mhz erin te zetten.

Net alles even aangesloten. Alles werkt en verbazingwekkend genoeg zijn de servo's echt jittervrij..... en dan nu die twijfel.... toch maar op 27Mhz houden omdat het Vintage is????

Prop-er, hou nou toch eens op met die geile links elke keer. Die zorgen steeds dat er dingen zo mijn hoofd in floepen die er weer heel moeilijk uit floepen.
Ik heb heel veel starts gemaakt in de Ka-8, o.a. mijn eerste 5 uur ermee gevlogen (pijn in je lijf!!), maar een ASK-13, Ka-7 of Ka-6 zou ik dan toch eerder bouwen. Dat zijn kisten waar ik meer mee heb.

Johan, ik zou het lekker ombouwen naar modern spul. Je weet niet hoe de betrouwbaarheid van dit oude spul is. Aan de andere kant zal je niet echt ver weg gaan vliegen met zo'n klein kistje.

Raymond, bedankt voor jouw reactie. Het is natuurlijk gewoon veiliger en op bijv. een VGG treffen wordt 27Mhz (terecht) niet toegestaan. Ik ben nu bezig om de draadjes om te solderen.

Het is wel een schattig klein kistje, ben er blij mee.

K8 is maiden ready

Andere stekkertjes gesoldeerd, hoogstarthaakje + verstevigingsplaatje erin en wat loodkorrels in de neus met epoxy.

Kistje weegt nu 494gr en komt daarmee op het zwaartepunt wat op de romp was aangegeven door stickers. Aangezien er geen handleiding bij zit moet ik er maar even vanuit gaan dat het ZP daar goed zit. Ik heb met ducttape wat lood om de accu heen geplakt, waardoor ik op het veld evt. wat lood uit de neus kan halen.

Vleugelbelasting zou dan 494/11,64 = 42,44gr/ dm² worden? Wordt een snel vliegend kistje???? Graag jullie kommentaar. Accu en lood kan niet nog verder naar voren en veel gewicht is er uit de staart niet te halen.

Ook leuk is dat er een accutester bij zat, en dat ding werkt ook nog :mrgreen:

Er zitten 2 (+ en -) pooltjes op de romp, als je de tester er tegenaan houdt zie je hoeveel stroom je nog hebt. Lekker simpel en weinig extra gewicht in het kistje.

full

Gr,

Johan

Laatst bewerkt door een moderator:
42 g/dm2 is aan de vlotte kant voor zo'n klein kistje. Geef hem maar een flinke zet de eerste keer. Verwacht niet dat het blijft vliegen met een lichte duw en dan loslaten. Hij zal waarschijnlijk sneller vliegen dan schaal, maar dat doen de meeste kleine vliegtuigen.

Ok, bedankt, in principe niet totaal onvliegbaar dus?
En na een flinke handstart gewoon aan een klein liertje toch?

Nee, lijkt me zeker niet onvliegbaar.
Ik heb eens een Robbe Bandit motorzwever gehad, ik meen zo'n 1,5 meter span met ca 50 g/dm2. Deze was in de start wat kritisch, als je te langzaam gooide viel een vleugel weg. Verder vloog het ding prima. Als de vleugel stevig genoeg aanvoelt kan hij gewoon aan het elastiek lijkt me.

Hi Johan,

Wanneer en waar ga je haar invliegen..........?

Maken we er een filmpje van voor het nageslacht.................;)

Gr Harry

Heel misschien morgen in Heteren...... maar als het weer slechts is (voorspelling) dan weet ik nog niet wanneer het er van gaat komen. Een filmpje van de maiden is natuurlijk wel zo leuk.

Gr,

Johan

Back