R/c vliegtuig compleet uit balshout

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door patrick paans, 18 okt 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. patrick paans

    patrick paans

    Lid geworden:
    18 okt 2017
    Berichten:
    19
    Locatie:
    limburg
    Hallo ik ben benieuwd odf je eer modelvliegtuig ( arf of kit) compleet van balsahout kan maken en een laag polyester. De vraag is als het kan hoe je dit doet en of er documentatie van is en wasr je dit kan vinden
     
    jve vindt dit leuk.
  2. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Waarom zou je dat überhaupt willen?
     
  3. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.868
    Locatie:
    Velserbroek
    balsa wordt al jaren gebruikt om modellen van te bouwen.... kijk maar eens op dit forum naar de diverse bouwverslagen.
    Meestal worden de modellem dan bekleed met dunne kunstof folie.

    zoals al gevraagd, wat is je idee over die polysester laag?
     
  4. patrick paans

    patrick paans

    Lid geworden:
    18 okt 2017
    Berichten:
    19
    Locatie:
    limburg
    Polyesterlaag dient als afwerklaag en versteviging, het schijnt dat dit een oude bouwmethode is. Hierin ben ik geintereseerd, niemand gebruikt deze methode. Dus alle info is welkom.
     
  5. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.868
    Locatie:
    Velserbroek
    misschien is er een reden dat niemand dit gebruikt? gewicht?

    of ben je wellicht in de war met het toepassen van dun glasdoek in combinatie met lamineer epoxy? Dit kan je doen als je model volledig met balsa is ingedekt (geen open structuur). De glasdoek wordt dan na het opbrengen gegrond, geschuurd en kan daarna in kleur worden gespoten.
     
  6. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Alleen een polyester laag zal weinig extra stevigheid geven. Misschien het oppervlak van het balsa hout iets harder maken waardoor je minder snel deukjes krijgt maar geen versterking van de constructie.

    Als je het combineert met een vezelmateriaal zoals glasvezel of carbon en zelfs papier zal het wel bijdragen aan de stevigheid. Maar polyester en epoxy op zich, zonder verdere toevoeging leveren weinig op denk ik.
     
  7. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Oracover is ook polyester.....en dat wordt zeer algemeen gebruikt.
    Als je bedoelt polyesterhars (in combinatie met glasvezel): dat wordt inderdaad nauwelijks meer gebruikt, met name omdat de polyesterhars is vervangen door epoxyhars.
    MaartenX hier op het forum maakt echter zeer regelmatig rompen van polyesterhars met glasvezel. Hij doet dat op een mal van schuim, die hij na uitharden verwijdert. Het stinkt vreselijk maar is vooral veel goedkoper dan epoxyhars.
    Polyester met glasvezel over balsahout is nogal zwaar en levert verder geen voordeel op.
     
    boluzz vindt dit leuk.
  8. patrick paans

    patrick paans

    Lid geworden:
    18 okt 2017
    Berichten:
    19
    Locatie:
    limburg
    Ik gebruik epoxy met glasvezeldoek 25, 40 en 60 gram
     
  9. patrick paans

    patrick paans

    Lid geworden:
    18 okt 2017
    Berichten:
    19
    Locatie:
    limburg
    Het hoeft ook niet te verstevigen ik wil gewoon van die folie af en zoek daarom andete manieren maar kan er zeer weinig info over vinden
     
  10. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Wat zijn je bezwaren tegen krimpfolie?

    Wat is je bouw-/vlieg-ervaring?
     
  11. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.305
    Locatie:
    REO
    Als je ervaring hebt in het werken met glasvezeldoek en epoxy zou je dat kunnen toepassen op gesneden piepschuim delen. Vleugels worden al regelmatig uit schuim gesneden met een gloeiende draad. De meesten werken de kern dan af met balsa of abachi fineer om tenslotte met folie te bekleden.
    Met glasvezeldoek in de door jou genoemde gewichten kun je heel goed een schuimkern bekleden. Als je dan eerst met bijv. ecoline een kleurenschema opbrengt heb je een heel sterke en stijve vleugel bij een redelijk gewicht. En geen last meer van loszittend folie. Latere beschadigingen repareer je door met een zaagblad het beschadigde deel eruit te snijden. Stuk roofmate erin, op maat/in de vorm schuren, bekleden met glasvezelmatje en klaar ben je.

    Met iets meer voorbereidingswerk kun je zo ook een romp bouwen. Zoek de draadjes van 'Von W' maar eens op.

    groet,

    Erik
     
  12. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.089
    Locatie:
    N. Brabant
    Goed bedoeld advies over schuim, maar het ging om balsahout toch?
    Balsa kisten afwerken met glasweefsel en epoxy wordt trouwens heel erg veel gedaan.
    Tegenwoordig wordt het glasweefsel trouwens ook vaak met PU opgebracht i.p.v. epoxy.
    De PU (ver)werkt fijner dan epoxy.

    Hier heb je het wel over epoxy i.p.v. polyester...
    Als je dat bedoelt dan zijn er op dit forum zeer veel voorbeelden te vinden.
    Heel veel schaalmodellen worden afgewerkt met glasweefsel en epoxy.

    Groeten, Ramses
    .
     
  13. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.305
    Locatie:
    REO
    Klopt helemaal Ramses. De combinatie epoxy/polyester met schuim is (in mijn ervaring) alleen een logischer en bruikbaarder combinatie dan met balsa (hout). Als je begint met hout levert glasvezel met epoxy/polyester te veel extra gewicht op.
    Als je begint met hout dan vooral met krimpfolie afwerken (of plamuren en spuiten; dat is pas veel werk en exta gewicht).

    Erik
     
  14. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.089
    Locatie:
    N. Brabant
    Ah oke, duidelijk :thumbsup:
    Maar een balsa kist afwerken met glasweefsel en epoxy is niet te zwaar hoor!
    Nogmaals, heel veel schaalkisten worden op die manier afgewerkt.

    Het bouwverslag (Sea Fury`s) momenteel de eerste onder dit topic, gaat over 1/12 balsa kistjes.
    Die heb ik bijna geheel met glasweefsel ingedekt (op de staartvlakken na).
    Gewichtsverschil met een ander exemplaar welke geheel gefolied is is nihiel!

    Heel veel grote schaalkisten welke ik ken zijn ook afgewerkt met glasweefsel en epoxy.
    En ik doe het zelf ook bij mijn schaalkisten, daar staan verschillende bouwverslagen van hier op het mbf.

    Groeten, Ramses
    .
     
  15. patrick paans

    patrick paans

    Lid geworden:
    18 okt 2017
    Berichten:
    19
    Locatie:
    limburg
    Kan iemand mij hiervan informatie leveren of is er een boek van ?
     
  16. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    ...
     
  17. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.071
    Nee er zijn geen boeken over. Alles staat hier in verschillende bouwdraadjes beschreven. Gewoon 25 of 50 grams geweven glasmat nemen en opbrengen met pu lak. Maak het eerst maar eens enkele proefstukjes voordat je het op een vliegtuig toepast.

    Ik sluit me trouwens ook bij Ron aan met de vraag wat is jou bouwervaring wat balsa modelvliegtuigen betrefd.
     
  18. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Polyesterhars over balsa is de grootste onzin die er is.
    Er zijn wel methoden maar die werken met epoxyhars, een dun glasweefseltje en mylar.
    Dat heet vacuumbagging.
    Je hebt dan geen balsa maar schuim als basismateriaal.
    Als je een balsa-ribbenvleugel in zou smeren met epoxy of polyester gaat ie golven, je maakt hout nat dus het gaat uitzetten.
    En denk ook niet dat je geen nabewerking hebt na bekleden met een glasweefsel.
    Je moet plamuren en spuiten.

    Je hebt het over een oude methode.
    Ik denk dat je in de war bent met japanpapier en spanlak.
    Dat is een oude methode.
    Polyester wordt pas van de 60er jaren gebruikt en dan vooral in de auto industrie (Trabant, Corvette) alleen was dat loodzwaar.
    En dat was glasvezel en geen glasweefsel.
    Glasweefsel is pas jaren later gebruikt en dat kan je alleen maar goed verwerken met epoxy omdat de lijmlaag in het weefsel opgelost moet worden en dat gaat slechter met polyesterhars.

    En zoals de meesten hier ben ik ook benieuwd wat je bouw ervaring van modelvliegtuigen is.

    GJ
     
  19. patrick paans

    patrick paans

    Lid geworden:
    18 okt 2017
    Berichten:
    19
    Locatie:
    limburg
    Ik bouw me hele leven al nitro outo's schepen en houten scheeps modellen en nu vliegtuigen erbij
     
  20. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Was bij een Trabant echt glasweefsel gebruikt? Ik meen wel eens iets van het vezel te hebben gezien bij een Trabi en dat leek er meer op dat ze vlas, hooi of stro wat over was gebruikt was als vezel in de hars.
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina