R.T.P. - electrisch 'Round The Pole' vliegen

ramses

Vriend van modelbouwforum.nl
Forum veteraan
PH-SAM
.
Onderstaande heb ik in een verslag in 'vrije vlucht modellen' geplaatst.
Ik ben echter benieuwd of anderen op dit forum vroeger ook R.T.P hebben gevlogen.
Vandaar dat ik in dit deel van het forum dit nieuwe topic heb geopend, louter over het R.T.P. vliegen.

R.T.P. is de afkorting voor (electrisch) Round The Pole vliegen.
Mijn oom en vader hebben dat eventjes gedaan toen ik zo`n 8 jaar oud was.
Ik vond het prachtig en heb behoorlijk wat Veron en Keil Kraft modellen hiervoor (om)gebouwd.
Vele uren op zolder of in de tuin genoten van deze manier van vliegen.

Zelf vloog ik alleen 'electrisch rond de paal' d.m.v. een 12v treintrafo, twee Harry Butler snelheids controllers en de motoren kwamen uit slotcars.
Aan de paal welke ik had konden twee modellen gelijktijdig vliegen:

upload_2024-5-30_13-36-48-jpeg.584095

Twee palen welke veel werden gebruikt, links kogel gelagerd en rechts met sleepcontacten (ik had/heb de rechter versie):

upload_2024-5-30_13-39-11-jpeg.584096

Ik heb mijn oude R.T.P. spullen lang geleden verkocht, maar recent heb ik onderstaande set van Marktplaats op de kop getikt.
Deze set heeft exact dezelfde paal en controllers als ik vroeger had, plus een modernere trafo en een originele profile Volt Master en profile P-38 Lightning.
Verder nog extra motoren en wat kleingerei.
De boekjes zijn uit mijn jeugd, deze had ik wel bewaard:

upload_2024-5-30_13-35-37-jpeg.584092

Ik heb m`n Veron Tiger Moth er even bij gezet voor de schaalverhouding

upload_2024-5-30_13-36-22-jpeg.584093

Harry Butler was de naam in het wereldje en als ik me niet vergis heeft hij ergens in de jaren 80 alle rechten etc. verkocht aan Keil Kraft:

upload_2024-5-30_13-36-34-jpeg.584094

De kistjes werden enkel bestuurd door het motorvermogen te regelen.
Er werden ook palen ontwikkeld waarmee je het hoogteroer kon besturen, zoals bij CL.
Alleen sta je dan niet zelf in het midden, maar aan de buitenzijde van de vlucht cirkel.

upload_2024-5-30_13-42-20-jpeg.584097

Bij windstil weer de boel maar eens opbouwen en in een nostalgische bui belanden... :D

Groeten, Ramses

Ik had op als klein ventje een enorme kamer op de zolder van mijn ouderlijk huis . En had de paal aan het plafondhangen . ik kon dan rondjes door mijn kamer vliegen , motortje kwam uit een slotcar , regelaar en trafo idem .

De modellen waar ik mee vloog kan ik me niet meer herinneren .

Heb dat ook gedaan toen de Leidse LC nog in een clubgebouw zat van een speeltuin.
Super leuk om te doen, op outerzone staan ook aardig wat modellen hiervoor en op youtube kom je video's tegen.
Jammer genoeg hier geen ruimte voor en ook geen vliegers die dit nog leuk vinden.
Maar als het even kan zou ik het zomaar weer gaan doen.

lijkt mij leuk voor op de camping, alleen begrijp en zie ik niet hoe het werkt met de overdracht van de stroom van de paal naar het model. Dat kan ik aan de hand van deze foto's en plaatjes niet zien.......

@TC01 : ik zal proberen kort te omschrijven, beeldend. er zijn wat varianten.
twee van elkaar geisoleerde kogellagers.
ook een variant met dubbelzijdig printplaat met een gat, om een staf roterend, waaraan de draad van het vliegtuig zit. waarbij er stationaire ringetjes ene boven andere onder, axiaal contact maken, sleepringen. ene + ander - zeg maar.
ook is er een variant, met zo'n sleepring en holle as waar een hoogteroer kabel door gaat, boven uit komt. verbonden met hengel warteltje. (beetje als een oude holle as fiets versnelling naaf)

ik heb vroeger soms zoiets "rondvliegend" gemaakt hangend van het plafond, en met weinig tot geen lift van een vleugel (centrifugaal). automotortje, balsa propje, batterijen.

Back