R90: Lager ergen stuk?

laurens

Forum veteraan
R90: Lager ergens stuk?

Ik heb zondag lekker gevlogen, maar er zit een bijgeluid in mn heli waardoor ik denk dat er ergens een lager stuk is. Ook trilde de staart aan het eind van de vlucht erger dan aan het begin. Ik heb de motor opengeschroefd om het 4 vluchten oude lager te beoordelen, dat was het niet. Ook voelt het startgebeuren allemaal goed. Iemand enig idee wat het kan zijn?

Filmpje is wat duidelijker fullscreen.

snVDFSCoscA[/media] - Lager klinkt gaarrrrrr

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat vind ik nogal vreemd omdat ik al meerdere tankjes zo gevlogen heb voordat dit geluid zich ontwikkelde.

Volgens mij heb je pre-ignition.
In het begin loopt hij goed.
Dan gooi je er load op en gaat hij mager lopen met pre-ignition.

Toevallig ben ik hier ook met mijn 90'ers mee bezig geweest.
Ik had mijn 2 R90'ers anders geshimmed om verschillen te merken (wilcat 30% overigens)
1e met 0.3 exta=0.5 totaal
2e mer 0.2 extra= 0.4 totaal

In de zomer van 2007 was de 0.4 motor VEEEL krachtiger
In de "Winter" van 2008 (nu dus) was de 0.5 motor VEEEEL krachtiger en de 0.4 relatief zwak EN veeel pre-ignition (metalen ratel, die jij ook hebt).

Winter = kouder
Kouder = meer luchtmoleculen bij elkaar
Meer lucht = Meer brandstof voor ideal mixture
Meer brandstof = meer compressie
Meer brandstof = latere ontsteking nodig

Om dit te compenseren kun je 2 dingen doen:
- Koudere plug (latere ontsteking)
- Extra shim (latere ontsteking & minder compressie)
-------------------------------------------------------------------------

Mijn verschil in motor shims had al uitgewezen dat een shim extra in koudere temperaturen al wonderen doet. Nu heb ik het met een 0.4 met pluggen en afstelling zitten tunen afgelopen weekend. Maar als ik de pre-ignition er uit tune verlies ik te veel power.

Mijn definitieve conclusie: Extra 0.1 shim in de winter.
Ik ga deze week beide motoren "upgraden" naar 0.5 shims totaal.
Zodra het boven de 18 graden gaat komen weer terug nar 0.4 shims.
(15% brandstof moet 0.2 minder krijgen bij de SZ)

Het is vervelend maar je motor loopt zoooo veel mooier en leeft langer.
En meer power :-)

Laatst bewerkt:
Ik zal eens mn Shims opmeten, ik heb er wel 1 bijgedaan toen ik overstapte naar 30% maar misschien heb ik de verkeerde gepakt.

Ik zal eens mn Shims opmeten, ik heb er wel 1 bijgedaan toen ik overstapte naar 30% maar misschien heb ik de verkeerde gepakt.

Als je mijn post goed leest moet je ALLE extra shims toevoegen bij 30% Wildcat als hij in de winter mooi wil lopen.
0.2 standaard
0.2 extra
0.1 extra

Pas bij t-shirt temperaturen de dunste (0.1) er uit halen = 0.4 totaal

Ik had inderdaad maar 0.4mm totaal aan shims, ik heb er 0.1 bijgeplaatst.

Nu zit de Webra in mn rap ter lering ende vermaak, zo kan ik zien wat makkelijker af te stellen is en wat meer power geeft. Ik zal na een tijdje de OS weer terugplaatsen.

Back