Raar fenomeen van mijn swash

Beste mede piloten,

Ik heb een klein probleempje denk ik.
Als ik mijn pitch knuppel in het midden heb dan is mijn pitch 0graden en alles is dan 90 graden afgesteld.
Als ik nu vol positief +12 graden ga, dan blijft mijn swash niet vlak.
Hij geeft namelijk een heel heel klein beetje rol links.

Hoe kan dit, want eigenlijk hoort die swash toch over het hele pitch bereik vlak te staan?

Groeten Mark
 
Volgens mij moet je dan de end points van je servo nog instellen, dus als je vol positief 12 graden gaat, en hij rolt naar links, moet je je end points van je linker servo vergroten, bijvoorbeeld +115% of zo.

Ik heb net in mijn zender handleiding gegeken, en het is beter om eerst te beginnen met Swash AFR settings.
 
Laatst bewerkt:
Dank je voor de snelle reactie,

Dat zou ik inderdaad eens kunnen proberen.

Wat je al eerder zei, eerst swash afr heb ik ook eerst gedaan.
Mijn end points zijn ook 100/100 behalve bij mijn throttle die staan op 107/107.

Ik ga het meteen proberen. heb trouwens een t10cg.
Heb jij toevallig zo een zelfde?

groeten mark
 
Nee ik ben maar beginner hoor, maar wel al 2 crashes gehad :p. Ik heb een T6ex van Futaba, die heeft geeneens sub-trim.
 
Ik heb mijn end point van kanaal 6 met 5 punten moeten verminderen.
Ch 6 100/95. door dit te veranderen heb ik het er vrijwel uit gekregen, die afwijking in de rol bij vol pitch.

Ik vraag me eigenlijk af hoe dit kan, aan subtrim kan het ook niet liggen in principe, dit heb ik wel moeten gebruiken om alles mooi 90 graden af te stellen. Het is wel zo dat als je subtrim gebruikt dat je servo uitslag naar 1 kant vermindert wordt, maar ik heb bij mij niet kunnen ontdekken dat dit tot enige problemen kon leiden.

Kan iemand hier iets meer over vertellen??

:confused:
 
Zoals je zelf aangeeft, probeer een 100% mechanische setup te krijgen zonder enige vorm van trim. De kans dat dan nog interactie optreedt bij de swash is minimaal.
 
Je moet niet de uitslagen van een individuele servo vergroten of verkleinen, dit geeft interactie bij al je stuurbewegingen.
 
Maar je gaf al aan dat je bij de throttle ( ik denk je bedoelt elevator) 107 had staan, dus dan gaat al gauw de hele swash AFR gebeuren in werking treden.

Dus mechanisch had je je elevator servo misschien niet exact 90 graden staan. "t kan aan zo veel dingen liggen, dat is bijna niet te achterhalen, 't enige wat telt is dat je het werkend hebt gekregen. :worship:

Wees blij, er zitten zoveel mankementen in bijvoorbeeld de trex 450 v2, waar ik mee vlieg. Ik moet mijn endpoints zo instellen dat ik niet met mijn servo hoorntje in de main gear kom. Daarna pas kan ik met swash AFR aan de slag.
 
Maar je gaf al aan dat je bij de throttle ( ik denk je bedoelt elevator) 107 had staan, dus dan gaat al gauw de hele swash AFR gebeuren in werking treden.

Dus mechanisch had je je elevator servo misschien niet exact 90 graden staan. "t kan aan zo veel dingen liggen, dat is bijna niet te achterhalen, 't enige wat telt is dat je het werkend hebt gekregen. :worship:

Wees blij, er zitten zoveel mankementen in bijvoorbeeld de trex 450 v2, waar ik mee vlieg. Ik moet mijn endpoints zo instellen dat ik niet met mijn servo hoorntje in de main gear kom. Daarna pas kan ik met swash AFR aan de slag.

Bij de oude 450 mag je dus wel je hoorntje schuin zetten zodat het niet bij volle uitslag in je tandwiel komt. Curtis heeft daar ook een serie vids van! Met z'n leveler als ik het goed heb.
 
Je moet niet de uitslagen van een individuele servo vergroten of verkleinen, dit geeft interactie bij al je stuurbewegingen.

Nou niet echt he, dit is, buiten een ail-ele of ele-ail mix de enige manier om van interactie af te komen op high en low stick...
 
Ik heb beiden, dus sub-trim en end-points veranderd om de swash netjes recht te laten gaan, uiteindelijk is dat het doel.

De basis setup is natuurlijk het belangrijkst, dus dat alle hevels exact dezelfde stand hebben op 0 graden terwijl subtrims en end-points gelijk zijn.

Pas daarna kun je wat bijregelen in de zender zodat de swash het minst afwijkt bij pitchbewegingen.
 
Het geeft trouwens wel inter-actie, daarin heeft Laurens gelijk.

Neem het beste van alles, en je zit dichtbij het goede ;)
 
Ja allemaal bedankt voor jullie uitleg.
Ik ben weer wat wijzer geworden:rolleyes:

Ik heb nu mijn end point van ch6 nu op 100/95 staan.
Hierdoor heb ik het vrijwel eruit kunnen krijgen.

Ik denk dat ik door deze aanpassing niks ga merken in het vlieggedrag, misschien wel als ik wat gevorderd ben. dat weet ik nog niet.

'T is eigenlijk ook maar heel weinig toch.

Ik ga zo naar t vliegveld, even fine tunen en zo.
Gyro, Governor en de motor.

En dan hoop ik dat ie zich netjes gaat gedragen in de lucht.
 
Het geeft trouwens wel inter-actie, daarin heeft Laurens gelijk.

Neem het beste van alles, en je zit dichtbij het goede ;)

Hoezo geeft dit interactie? Het is gewoon een servo die iets afwijkt met zijn travel van de andere twee. Komt vaak voor en kan voor zover ik weet gewoon gecorrigeerd worden met verhogen / verlagen endpoints.

Uiteindelijk is de swash recht in low - mid - high en zal er geen extra interactie moeten optreden omdat dan fysiek de travels evenver zijn.
 
Ik heb gisteravond met Damige nog even gebrainstormd, en nu geloof ik eigelijk wel dat het kan. Potmeters kunnen qua tolerantie onderling altijd iets verschilllen. Verder heb ik een paar maanden terug voor het eerst pas een heli afgesteld met swash leveler.
 
Helaashelaas, er zal (bij)gestuurd moeten worden :) Onontkoombaar. Want, al staat alles haaks bij 0 pitch, en al staat de tuimelschijf zowel bij vol positief als bij vol negatief netjes loodrecht op de hoofdas, dan nog zal er interactie optreden. De enige plaats waar geen interactie zal optreden, mits de servohevels even lang zijn als tuimelschijfhevels en mits tuimelschijf draaipunt en servohevel draapunt aan zelfde kant van stuurstang liggen, is bij 0 graden pitch.
Visualiseer/teken maar eens de niet-lineairiteiten van de servo-uitslagen, dan is het meteen duidelijk.
Oplossing: zender calibreren op de betreffende heli zodat hij niet-lineaire uitslagen verdisconteert, veel rekenwerk verrichten in de zender,
 
Laatst bewerkt:
Misschien is dit een goede leesvoer. Dit gebruikt ik altijd voor het afstellen van de swashplate.
Trueblood Engineering - Content

Ik heb het gelezen, er wordt ook hier verteld dat je met je end points moet puzzellen om het allemaal netjes vlak te krijgen.

Ik heb net nog even een grove liter door mijn nitro monster gejagen, nadat ik mijn end points aangepast heb.

Ik heb nog geen climb out gedaan(net nieuw mijn beestje) dus later hierover mijn bevindigen. Hij zou dus in principe loodrecht omhoog moeten gaan.

Deze tool heb ik trouwens:
Fast Lad Performance

Deze werkt perfect en is zeer nauwkeurig.
 
Back
Top