Raar probleem

• Topicstarter Topicstarter Dennis_Fisch
  • Startdatum Startdatum
D

Dennis_Fisch

Guest
Hallo alle forumleden,

Enige tijd geleden had ik een bericht geplaats voor mijn storingsprobleem m.b.t. onafhankelijk pompje voor met mijn 25,4 CC benzine moterboot.
Dit is opgelost (volgens mij).

Nu heb ik het volgende probleem:

Ik heb een Acoms Technisport LED Version 2 Channel 40 MHz (NIEUW) ingebouwd (op mijn boot zit een Protech antenne geschikt voor auto/vliegtuig/boot).
Ik test al tijden lang maar ik kan nooit voluit varen omdat dit soms wel wilt maar vaak niet. Ik kijk op de failsave maar deze geeft absoluut geen storing aan. Het gas blijft op de helft hangen en soms schiet deze gewoon door. De accu's zijn nog volledig NIEUW en goed opgeladen en ik heb een Sanyo accupack voor de ontvanger/servo's. Ik test wel langs een weg met auto's maar dan zou ik de storing toch moeten zien op de failsave?

Wat kan dit probleem zijn? Ik word er moe van omdat ik al veel problemen met de boot heb gehad en na bijna 2 maanden niet 1x gevaren heb :mad: :cry: :!:

Wat ik vergeten ben te zeggen is het volgende:

Als ik met mijn zender vlakbij de boot naar de antenne wijs dan is het probleem er nog. Als ik soms de andere kant heenwijs doet hij het perfect maar als ik daarna een andere kant heenwijs niet meer. De stuurservo werkt altijd met de moter aan/uit. Als ik de motor uit heb staan werken beide servo's helemeel correct. Ik zelf snap ik er niets meer van. Hopend dat andere mij wel het een en ander wijzer kunnen maken! :D

pizaboer zei:
dan is ie nog niet goed ontstoord volgens mij

Wat moet ik met dit korte en onjuist antwoord? Je leest waarschijnlijk het bericht niet eens goed of je snapt het niet.

Dennis,
Dat, waneer je met de antenne van je zender aar de antenne van je model wijst, je eerder storing hebt is normaal.
Dat heeft te maken met "hoe het signaal van de antenne straalt".
Wat niet normaal is, is dat dit reeds dichtbij je model is (zeg 10 meter).

Je zult eens moeten kijken of je zender of ontvanger wel OK zijn.
Kijk eens in deze twee FAQ's:
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/cms_view_article.php?aid=6
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/cms_view_article.php?aid=7

Tja... en anders moet zeker hier nog even langs:
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/cms_view_article.php?aid=8

Zelf heb ik ook de meest vreemde storingen gehad met draaiende motor.
Met name de servo voor de gasregeling ging van vol open naar dicht terwijl de stuurservo en de servo voor de keerkoppeling daar totaal geen last van hadden. Schakelde ik de zender uit, dan was alles rustig. Een echte verklaring heb ik niet kunnen vinden, maar ik vermoed dat HF stromen in de metaaldelen dit verschijnsel hebben veroorzaakt. Mijn oplossing hiervoor heb ik gevonden in het doorverbinden van ALLE! metalen delen in de boot met 1.5mm2 koperdraad. Vooral de koppeling tussen de motor en de rest van de aandrijving was een erg storend object.
Verder kan je eens kijken of de ontsteking van de motor misschien een bron van storing is. Ik kan mij zo voorstellen dat een bepaalde pulsbreedte van de ontvanger mogelijk een gelijke heeft bij een bepaald toerental van de motor, waardoor een bredere puls van de zender wordt geblokkeerd. Kortom genoeg om eens verder te onderzoeken.

Groetjes Hans.

Die benzinnemoter zit daar een alternator op en vice platines want die kunnen eenorm storing geven.

Zoals sommige brommers die op straat paseren te horen zijn op de radio.

Motoren met een vonkontsteking (de meeste benzine motoren) zijn bekende storingsbronnen. Het probleem daarbij is dat je het allemaal perfect opgelost lijkt te hebben en dan ineens is er weer storing. De oorzaken hiervan zijn vele en niet allemaal op te noemen. Er kan iets een klein beetje lostrillen waardoor een deel van de motor niet goed meer geaard is. De bougiekabel kan gaan lekken, doordat de eventuele contactpuntjes iets inbranden kan het contact slechter worden. En zo zijn er nog heel veel mogelijkheden.
Het is belangrijk dat ALLE metalen delen van je motor goed elektrisch met elkaar verbonden zijn. Desnoods moet je dit met draadjes verwezelijken. Zorg ook dat de ontsteking goed afgeschermd is vooral als het een elektronische ontsteking is die een externe print heeft. Ook die print goed afschermen in een METALEN behuizing die goed met de rest van het metaal van de motor is verbonden. En vergeet ook de bougiekabel niet!
Een ander punt is dat je de antenne zo veel als maar mogelijk is van de motor weg moet monteren. Probeer ook de antenne rechtop te houden dat scheelt enorm in de rijkweidte.

Hartstikke bedankt voor alle reacties:)!
Hier kan ik wat mee. Ik ga de bougiekabel inderdaad isoleren met gevlochten metaalafscherming. De zender/ontvanger heb ik getest (met de benzine moter uit) De boot stond op mijn zolderkamer en ik stond een heel eind in de straat en hij werkte zonder problemen! Zelfs geen storing op de Fail Save.
Weten jullie misschien waar ik aan gevlochten metaalafscherming kan komen?
En is het mogelijk dat de Fail Save niet reageert op de 'storing' van de bougiekabel?
Nogmaals bedankt.
Met vriendelijke groeten,
Dennis!

Waarschijnlijk omdat de failsave het verschil niet ziet tussen een ontsekings puls van de motor en een puls van de zender. Dit lijkt mij de meest logische verklaring.

Groetjes Hans

Dennis_Fisch zei:
Weten jullie misschien waar ik aan gevlochten metaalafscherming kan komen?
Bij de automaterialenhandel. De gevlochten kabel wel aan het huis van de motor bevestigen!

Weten jullie misschien waar ik aan gevlochten metaalafscherming kan Dennis![/quote zei:
@Dennis,

In de betere Coax antennekabel of computerkabel zit zit ook een hele nette gevlochten mantel die juist gemaakt is om als afscherming te dienen.

Gr, André.

Ik ben bang dat een coax kabel hiervoor niet geschikt is. Beter kan je eens proberen om een TV te vinden waar een afgeschermde hoogspannings kabel in zit. Bij de vakhandel kan je eens vragen of zij een EHT kabel hebben van een Philips toestel met een GR 2.2 chassis.
Deze kabel is vrij soepel en behoorlijk dik en heeft een uitwendige afscherming.

Groetjes Hans.

Hier ben ik weer :lol: .

Ik heb een speciale kabel gekregen. Volgens diegene is dit geschikt vanwege de hele dikke isolatie. Draad ziet er heel mooi en stevig uit! Het heet 'Donne Draad'.
Dus ik ga de oude bougie kabel eruit halen en deze voor in de plaats doen. Is kijken of het werkt :D .
Jullie horen van me en bedankt voor de reacties 8) :D !

Groeten Dennis

Back