Raboesch assen en smering

Discussie in 'Bouwtips varende modellen' gestart door Berster, 6 aug 2014.

  1. Berster

    Berster

    Lid geworden:
    4 sep 2013
    Berichten:
    239
    Locatie:
    Apeldoorn
    Hallo allemaal,

    Ik heb sinds kort raboesch assen in mijn boot gezet en daar stond bij dat deze zelf smerend waren, dus heb ik ze gemonteerd en heb er even in de badkuip mee gevaren. Maar wanneer ik de boot vasthoudt en even volgas geef (20 seconden) en ik voel daarna de assen dan zijn ze al redelijk warm, en dit had ik niet met mijn oude assen van graupner waar ik vet in had gespoten. Hoort dit zo en kan dit kwaad of wat moet ik er aan doen?

    grt
     
  2. piet

    piet

    Lid geworden:
    29 jul 2004
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    zaandijk
    wat vet op de as en in de koker kan natuurlijk geen kwaad, maar misschien was het toerental van de motor te hoog voor de assen?
    welke assen heb je gebruikt?
    groetjes piet
     
  3. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Berster: met Raboesch assen en -kokers heb ik nog nooit problemen gehad. Ook niet als ze horizontaal in een model lagen. Ik voorzie de kokers wél van een beetje uierzalf.
    Maar welke motoren gebruik je?
    Sommige schroefaskokers zijn niet gemaakt voor hele hoge toeren...
     
  4. Berster

    Berster

    Lid geworden:
    4 sep 2013
    Berichten:
    239
    Locatie:
    Apeldoorn
    Ik gebruik robbe 755/40 motoren, volgens mij zijn dit niet echt hoge toeren motoren,
    ze worden ook niet gloeiend heet maar wel stuk warmer dan de graupner assen/kokers die ik gebruikte.

    grt
     
  5. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Nee, dat kan de oorzaak niet zijn.... In mijn Happy Hunter had ik ook 755/40's mét Raboesch assen en kokers... Nogmaals: nooit problemen, ook niet op 12V.

    Meet met een amperemeter eens wat het verschil is tussen de motoren los van de schroefas en aangesloten op de schroefas. Dat mag niet dramatisch verschillen; als het verschil meer is dan 0,4 A dan klopt er iets in de uitlijning niet.
    Wat voor koppelingen zitten er tussen motor en schroefas? Dubbel cardan, enkel cardan of star?
     
  6. piet

    piet

    Lid geworden:
    29 jul 2004
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    zaandijk
    in mijn Dusseldorf had ik ook twee 755/40 direct op de Raboesch schroefassen, zonder kardan, werden nooit warm.
    in mijn opduwer zit er ook een deze word licht warm maar dat heeft te maken met de iets te grote schroef, heb dit opgelost door boven de motor een kleine ventilator te monteren.
    ik gebruik eigenlijk altijd Raboesch assen.
    groetjes piet
     
  7. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Piet, ik denk dat jij het hebt over een warme motor, niet over een warme schroefaskoker.
     

Deel Deze Pagina