Race quad bouwen - hoe/waar te beginnen?

De Phantom is leuk, maar ik wil ook wel eens iets anders. Maar hoe begin je hieraan? Er is enorm veel keuze, al te beginnen met het frame... Welke onderdelen zijn aan te raden voor de beginner? Bij voorkeur goedkoop en relatief crashbestendig ;)

FPV gear en zender heb ik al, enkel nog een quad nodig.
Iemand die een boodschappenlijstje kan maken?

Piloten in de buurt van Mechelen die mij eens een korte inleiding irl willen geven zou ik ook ten zeerste appreciëren!

aangezien je "goedkoop" wilt, zal je al de meeste dingen bij chinese sites/shops kopen (banggood,aliexpres,enz...). Er zijn verschillende maten van frames waarmee je een racer kunt bouwen, waarbij de 250 class het meeste voorkomt. Een frame die zeer populair en goedkoop is, is de zmr250. Deze is beschikbaar in zowel glasvezel als koolstofvezel (carbon fiber).
zelf heb ik ook een carbon fiber versie, en heel tevreden van. Ook zijn der tal van klonen op de markt die ook heel interessant zijn (zelf heb ik ook een qav-r die heel leuk vliegt).

Motors zijn er echt enorm veel keuzes naargelang het budget. Zelf ben ik ook een fan van de emax motoren, waarbij de rs2205 een van de "top"motoren op de markt zijn voor deze prijsklasse/budget. Duurdere motors zijn lumenier en t-motors etc.. maar deze gaan al rap naar de 25-30€ per motor. Ik zou zeker kiezen voor motors en esc's die 4s aankunnen, want later zul je er zeker naar upgraden. Er zijn heel veel merken van motoren in verschillende maten dus daar zal je zelf een keuze moeten maken van welke grootte je motoren neemt, en welk budget je hiervoor neemt. Esc's op een budget zou ik gaan voor de littlebee's (20a). Deze zijn een goede keuze voor een goed prijs (rond de 9-10€). Ik zou zeker kijken naar esc's die Blheli firmware kunnen gebruiken ofwel KISS esc's maar deze zijn dubbel zo duur als andere esc's op markt.

Flight controller kan je kiezen voor Naze32, Sp F3 racing, Kiss, lumenier etc... dit is allemaal een persoonlijk keuze.

een vlug lijstje van wat je allemaal nodig hebt om te beginnen:

+ 1 frame
+ 4 motors (eventueel reserves)
+ 4 esc's (evt reserves)
+ 1 flightcontroller
+ 1 pdb (maak het veel gemakkelijker en netter)
+ 3s/4s batterijen.
+ veel propellers (want je zal er veel breken :))
+ materiaal zoals kabels, xt60's etc om de build te vervolledigen.

Hopelijk hebt je hier iets aan, want het antwoord op deze vraag is zeer ruim aangezien er zoveel verschillende producten op de markt zijn. Als je al iets zekerder bent van welke maat van racer je wilt en budget je hebt voor de componenten zullen we je zeker nog veel beter kunnen helpen :beer:.

grts Bossy

Qua frame is vooral belangrijk dat het crashbestendig is. Niets zo vervelend om na 2 lipo's weer naar huis te moeten om een arm te vervangen. Zou me zelf niet meer als beginner inschatten maar ook echt geen pro ;). Het zou zomaar zo kunnen zijn meer ervaren vliegers een heel andere mening hebben. Dan leer ik ook wat bij ;). Heb inmiddels wel het een en ander aan frames gevlogen en kapot gemaakt.

Dit frame is aan te raden. Genoeg ruimte om alles op te monteren. En met z'n 5mm carbon armen, het carbon met multimeter gecheckt, is hij heel moeilijk kapot te krijgen. Heb het frame nu een aantal keer gevlogen en ook stevig gecrashed. Alleen nog maar kapotte propellors ipv armen, wat ik zmr250 met 3 mm armen wel had.
http://www.banggood.com/SM-ZMR250-250MM-Carbon-Fiber-Frame-Kit-with-5mm-Frame-Arm-p-1032124.html

Qua motors is van alles mogelijk. Gebruik zelf deze: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewitem.asp?idproduct=91823
Met een 4s accu heb ik 120km/h gehaald in een recht vlucht van een kant van een weiland naar de andere kant. Vermogen zat dus. En met 14 euro per motor zijn ze ook niet duur.

Met de little bee 20 Amp ESC's heb ik nog nooit problemen gehad. Vind de motortjes een stuk soepeler draaien dan met Afro esc's die er hiervoor op zaten.

Een Naze flightcontroller zal prima werken en is niet duur. Het toevoegen van een OSD om de accuspanning en vluchttijd bij te houden vind ik erg fijn. Bij deze flightcontroller is een OSD geintegreerd: http://nl.aliexpress.com/item/Whole...2621204968.html?spm=2114.13010608.0.68.yLNOVs . Die geintegreerde OSD scheelt een hoop draden solderen. Echter was het installeren van die flightcontroller wel een stuk lastiger dan bij een Naze.

Als laatste is een goed PDB aan te raden. Dit PDB heeft zowel een 12 volt aansluiting voor je FPV spullen en een 5 volt aansluiting voor je flightcontroller.
https://www.multirotorparts.nl/electronics/esc/matek-power-distribution-board-with-5v-12v-bec.html

Ik ben voorstander van onderplaat en armen uit 1 geheel, dit is steviger dan losse armen en allemaal boutjes, minder trillingen wat gunstiger is voor je fc en scheelt aanzienlijk in gewicht

Ik ben ook geen pro in vliegen, wel in crashen, maar een zmr heb ik vaak zat weten te slopen, vlieg nu een Epiquad en dat houdt het al een jaar vol

Interessant topic! Deze ga ik volgen :D

Heb je al je keuze gemaakt of ben je misschien al aan het bouwen?

Gr. Mischa

Bedankt voor de talrijke reacties!

Intussen ook contact gehad met Drone Racing Belgium en daar had iemand toevallig een quad te koop. Als het goed is heb ik vanavond het volgende in huis:

epi180
epipdb
epifc
4x littlebee 20A
4x tornado 2633
hs1177 (cam)
4x bonka 1300

Een tweedehandsje dus (en wel wat duurder dan wat ik oorspronkelijk in gedachte had), maar wel direct deftig materiaal denk ik?

Laatst bewerkt:
daar heb je heel deftig materiaal :koud:
alles die erbij zit zijn eigenlijk topcomponenten en zul je heel rap mee kunnen racen.
Alhoewel dat ik niet direct zo'n snelle setup zou gekozen hebben voor mijn eerste racequad.

grts Bossy V

Bedankt voor de feedback :)

Ik had ook iets goedkoper/rustiger in gedachte als eerste quad maar goed, als je de kans hebt, waarom niet hé ;)
Ik hoop dat ik hiermee ook rustig kan leren vliegen...

Wel het is de Epi geworden, we zien wel of het lukt :D

Photo%2018-08-16%2021%2006%2009.jpg

Laatst bewerkt:
Back