Radar werkend maken?

Hallo modelbouwliefhebbers,

Ik ben bezig met het bouwen van een reddingboot type Arie Visser.
Nu wil ik graag een draaiende radar erop hebben.
Is er iemand die hier ervaring mee heeft m.b.t. tot de aandrijving hiervan?
Heb al gekeken bij diverse aanbieders van motoren maar heb nog steeds niet het juiste formaat en/of toerental gevonden.

m.v.g.
Roelof

kan je het niet met een oude servo doen? Deze aanpassen zodat hij continu kan draaien (mechanisch + elektronisch). Op de zender kan je dan instellen hoe snel hij moet.
DPRG: Hacking the Tower Hobbies TS-53 Servo

er wel rekening mee houden dat een servo niet gemaakt is om constant te draaien. Alhoewel dat dit bij minimale belasting wel wil meevallen...

ik heb me in dortmund een motorje gekocht met reductiekast (simpel speed 280 ding),

hierna met een spanningsregelaar (3-4 componenten en minder dan een euro kost ofzo) de snelheid mooi naar 60 rpm gebracht.

Patrick

Bedankt voor de tips, was inmiddels bezig met een miniservo te verbouwen. Deze behuizing is ook bijna gelijk aan de behuizing van mijn radar, moet dus in te bouwen zijn.
Ben bezig een spanningsregelaar in elkaar te zetten en hoop hiermee het geheel te kunnen aansturen. Mocht dit niet werken dan ga ik het idee van Maarten eens uitproberen.

Jullie horen nog van me.

m.v.g.
Roelof

Laatst bewerkt:
Hierbij even wat foto's van de radar zoals ik hem nu aan het maken ben.

Hier zie je mijn gebruikte mini servo uit elkaar liggen.
normal_radar1-1.jpg

Vervolgens een paar foto's van de inbouw van de motor.
normal_radar2-2.jpg

normal_radar3-3.jpg

normal_radar4-4.jpg

normal_radar5-5.jpg

Dit is het merk van de servo.
normal_radar6-6.jpg

Op 1,5V draait de radar veel te snel rond. Ben nu bezig om een spanningsregelaar te maken die de radar gaat aansturen.
Ik hoop de spanning tussen de 0,1 en 1V te kunnen gaan regelen. (kan ik de draaisnelheid met een potmeter instellen)
Mocht er nog iemand zijn met tips voor zo'n regelaar..... altijd welkom!

Ha, ik zat net even op je website te kijken.
Ben ook altijd aan het vliegen geweest en heb zelf een spitfire met 10cc gebouwd.
Helaas is die bij een brand de lucht in gegaan.... snik...

Heb daarna de oude hobby maar weer opgepakt.

Bedankt voor de snelle reactie, zoiets had ik ook al op papier staan.

Maak een klein pulsgeneratortje wat de servo puls genereert. ongeveer 1.5ms puls met een herhaaltijd van 20ms (50 Hz) Bij Conrad zijn die printjes zo te koop. Dit hoeft niet regelbaar te zijn. Op het internet zijn ook simpele schakelingen te vinden met een 555 ic en een paar extra componenten.
555 Applications and Examples deze op het 2e schema bijvoorbeeld. De potmeter van 27K kan vervangen worden voor een weerstand van 12k, Dan zit de pulstijd ongeveer in het midden.
Dan kun je de oude servo electronica gebruiken om de snelheid van de motor te regelen met de nauwkeurige pulsbreedte regeling van de servo electronica.
Met de oude potmeter kun je de draairichting en snelheid regelen. Als de juiste richting en snelheid bekend is, dan meet je de potmeter op en vervangt hem door 2 vaste weestandjes.
Kost bijna niets.
Op het internet zijn veel andere modificaties te vinden voor servo's, maar met deze micro dingen is dat niet makkelijk uit te voeren.
Een pulsbreedte regeling werkt vele malen beter als de spanningsregelaar die je wilt maken, bovendien zit hij al in de servo.
Suc6

Laatst bewerkt:
Sorry Robke maar zo simpel als jij het hier voorstelt is het helaas niet. Als jij de servo elektronica als snelheidsregelaar wilt gebruiken zal je ook aan die elektronica het nodige moeten modificeren. Met deze SMD printjes is dat erg lastig al is het alleen al om aan de juiste onderdelen te komen. SMD onderdelen kan je zelden of nooit per stuk kopen, altijd per 5 of zelfs per 10.
Één ding kan je wel gebruiken en dat is die 555. Daarmee kan je een pulsbreedte regelbaar signaal maken (frequentie rond de 1kHz) en dat kan je gebruiken om de motor aan te sturen. Dit motortje trekt minder dan 300mA in deze toepassing dus kan je hem waarschijnlijk rechtstreeks op de uitgang van het IC aansluiten. Door de pulsbreedte te veranderen regel je de snelheid van de motor net als een ESC van de motor uit je boot. De servo elektronica heb je dan helemaal niet meer nodig.

Hallo Ernst,

Mocht ik met die 555 verder gaan, hoe moet ik die dan aansluiten?
Het motortje trekt ca. 280 mA maar met het opstarten toch wel rond de 450 mA.

groet,
Roelof.

Roelof,
Ik heb een schemaatje uit een oude doos gehaald en een klein beetje aangepast. Dit is volgens mij prima bruikbaar, vrij klein en gebruikt zelf maar heel weinig stroom.
Met de 470k potmeter kan je de motor regelen van stilstand tot (bijna) volgas. Ergens daartussen zal je de juiste snelheid voor de radar kunnen vinden.
De motor aan en uitschakelen doe je door de voedingsspanning aan of uit te schakelen. Een andere mogelijkheid is pin 4 van de 555. Als je die aansluit zoals in het schema dan werkt de regeling direct bij het aanschakelen van de voeding. Als je pin 4 met de 0V lijn verbindt dan doet de regelaar niets wanneer je de voeding inschakeld. Pas wanneer je pin 4 met de + verbind gaat de regelaar werken. Daarmee kan je de radar dus ook aan of uit schakelen.

3447af54bb546a7.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Ernst,

Super dat schema, heb al iet in die richting gevonden maar nog net niet dat wat ik kon gebruiken.
Ga gelijk het schema in expresspcb zetten en printen, kan ik hem deze week misschien nog etsen.

tanks,
Roelof.

:offtopic:

Ik ben bezig met het bouwen van een reddingboot type Arie Visser.

En in je onderschrift staat johannes frederik.. :wink: Maar goed.. Dit is geen zelfbouwboot of wel? Heb ik het goed als ik zeg dat die romp van kehrer komt? Want als ik de romp zo bekijk in een ander topic.. dan is die niet natuurgetrouw.. en dat was me ook op de kehrer site opgevallen :wink:

Ernst,
Hoe kun je nu stellen dat mijn idee niet werkt? Heb je het wel eens geprobeerd?
Nooit met een oude servo zitten spelen waar de potmeter los van ligt en de tandwielen uit zijn?
Dan kun je met de servo potmeter heel mooi de snelheid en draairichting van het motortje regelen, er moet dan wel een constante puls op de ingang staan.

Laatst bewerkt:
Robke, ik heb dat inderdaad uitgeprobeerd :)
Het probleem is het volgende. Ik dacht dat je het toerental wilde regelen met de pulsbreedte. Dat werk bij veruit de meeste servo´s gewoon waardeloos. Het regelen met de potmeter in de servo werkt iets beter maar ook dat werkt bij veruit de meeste servo´s niet echt lekker. Dat komt door de manier waarop het inwendige van de servo versterker werkt.
Het is jammer dat de “oude” modelbouw FAQ van het oude forum niet meegekomen is naar dit nieuwe forum. Daar staat een uitleg in van hoe een servo werkt. In het kort is het als volgt:
Er komt een puls van de ontvanger (de zender eigenlijk) de servo versterker binnen. Daar start die puls een pulsgenerator en gaat hij door naar een pulsvergelijkingsschakeling. Die schakeling vergelijkt de binnenkomende puls met de puls afkomstig van de pulsgenerator die net is opgestart door de binnenkomende puls. Als beide pulsen tegelijk stoppen zal er niets gebeuren en blijft de servo staan.
Wordt nu de puls van de zender langer dan zal de puls van de pulsgenerator eerder stoppen dan de binnenkomende puls. De vergelijkingsschakeling zal een signaal opwekken dat even lang is al het verschil tussen de twee pulsen. Dat hele kleine pulsje is veel te klein om een motor aan te sturen dus zit er een pulsverlengingsschakeling tussen. Die zorgt er voor dat de puls lang genoeg wordt om de motor te kunnen laten draaien.
De motor gaat dus draaien waardoor de servohevel versteld wordt. Onder die hevel zit een potmeter die een deel is van de pulsgenerator in de servoversterker. De pulsbreedte van de puls van die generator zal dus ook langer worden waardoor het verschil steeds kleiner wordt. Als beide pulsen weer gelijk zijn stopt de servo en gebeurt er niets meer.
Als de puls van de zender kleiner wordt gebeurt het zelfde alleen zal de motor de ander kant op gaan draaien tot de beide pulsen weer even lang duren.
Dat het toeren regelen niet best werkt zit hem in de pulsverlenging van de pulsvergelijker. Door die pulsverlenger zal de motor al bij een heel klein verschil vol aan gezet worden. Dat is nodig om voldoende kracht te hebben om de servo en de daaraan gekoppelde stuurvlakken te kunnen bewegen. Het “regelbereik” is dus maar heel klein en bij een kleine verdraaing van de potmeter draait de motor al heel snel. Slechts in een klein gebied rond het “nul”punt valt er wat te regelen. De pulsjes zijn dan echter zo smal dat de motor meestal met horten en stoten draait en zeker niet mooi langzaam en soepel. Ook de lage frequentie van de pulsen van de zender, ongeveer 50 pulsen per seconden, speelt hier een belangrijke rol. De motor zal ook daardoor bij lage toeren vrij onregelmatig draaien.

Hmm, ik vraag me af of je zonder mechanische vertraging nog aan de 1Hz gaat komen, deze motortjes zijn daar niet voor gemaakt. Mijn voorstel ging ervan uit dat je de vertraging erop zou laten zitten... Ik denk dat deze opstelling eerder geschikt is voor een helikoptertje dan wel een radar.

Ben nu met verschillende sturingen bezig geweest maar helaas... de motor loopt goed op de snelheid maar wil dan niet meer vanuit stilstand aan gaan. Wil ik hem laten draaien dan moet ik eerst het voltage weer omhoog gooien en dan weer terug regelen.
Conclusie... zo'n motortje van een miniservo gaat waarschijnlijk niet werken.

grt,
Roelof.

Hallo Botter,

Klopt hoor, deze romp komt bij Kehrer vandaan evanals de jets die er in zitten.
De tekeningen van de Arie Visser heb ik van de KNRM en ga ik geheel uit hout maken vanaf hun tekeningen.
Misschien dat ik een romp maak van glasvezen en polyester maar dat weet ik nog niet zeker. De Kameleon heb ik ook geheel uit hout gemaakt en de romp behandeld met G4 en een glasvezeldoek.
Het onderschrift is inderdaad niet goed gegaan, had ook altijd staan Arie Visser en heb dat ook gelijk weer even veranderd.

grt,
Roelof.

Roelof,
Ik ben bang dat het motortje een driepolig anker heeft en dat loopt wat minder makkelijk aan. Als je een motortje kan vinden met een vijf polig anker zal dat beter gaan.

Back