raderboot glasgow

Hallo,

heeft er iemand meer informatie over deze boot

glasgow.jpg

uit het http://www.modelbouw.org/schepenbestand/ van HMBC.

of een soortgelijke boot? (rader sleepboot)

bedankt bij voorbaat,

Patrick

en ongelofelijk maar waar, ik was de marine modelling aan het lezen en een advertentie aan het bekijken...

mark_and_mark.jpg

en jazeker, bovenaan rechts staat ie 8O 8O 8O

het is dus een Graupner model.

Patrick

Perk, ik heb de glascow gebouwd en staat bij mij op m'n werkkamer.
bij mij zit er een electromotor in en de boot heeft een mooi beheersbaar vaarbeeld, mocht je meer willen weten dan hoor ik het wel.
groetjes piet

jazeker,

ik hoop de boot misschien tegen te komen in Dortmund. Op de weinige foto's die ik kan vinden is er blijkbaar een houten dek op maar in potlood strepen of opdruk (geen echte latjes)

Indien je enkele foto's zou kunnen nemen is dat echt geapprecieerd.

De beschrijving spreekt over 1 motor, ik vraag me af of die boten hun raders niet onafhankelijk konden bewegen?

Hoe gaat de boot om met golven met wat ruwer -open- water?

Is de kit eigenlijk een echt schaalmodel of meer een snelle bouwkit?

Ik was ook aan het zoeken naar informatie over de radersleepboot Wodan maar ook niet veel te vinden.

Mijn doel is eigenlijk een radarsleepboot met zo veel mogelijk hout erop en een respectabele afmeting en een echt schaalmodel.

gewoon wat huiswerk aan het maken he...

Patrick

dag allemaal ,

de wereld is klein ...

op de foto boven , de persoon aan de linker kant is een modelbouwer , die woont in New-Zealand , en is van nederlandse afkomst , zijn ouders zijn naar daar geweken als hij nog een klein jongetje was ...

ik weet het omdat hij me gecontacteerd heeft in verband met de bouw van een franse sleper , via het forum van "modelboats" ...

de groetjes ,

Laurent

bij mij bleek het dek niet goed geprint en heb deze dan ook gewoon gemonteerd en later helemaal bekleed met latjes.
zal morgen een reeks foto's maken en die op de site zetten.
groetjes piet

dat wil ik ook wel doen, maar zet ze dan even goed op het forum voor de eventuele andere geinteresseerden.
groetjes piet

patrick foto's zijn onderweg of reeds in bezit.
wat betreft je vragen de boot kan een beetje ruw water wel aan er komt zowiezo water over het dek vanwege de schoepenraderen maar dit loopt weer goed weg.
wat betreft de motor de tekening gaf ook aan hoe je twee motoren en/of een stoommachine kunt monteren.
qua schaal geeft graupner 1:40 op dus lijkt het me dat het wel een model op schaal is temeer er in de wateren of havens van schotland nog een enkele schijnt te varen.
verder kun je zien dat ik het hele dek heb bekleed met latjes dit mede doordat het bijgevoegde dek verkeerd bedrukt was.

GLASGOW.jpg

groetjes piet

ik zal straks de foto's online zetten, Graupner list de boot wel als 'uit stock'...
mmm.

momenteel gewoon een beetje meer opzoekwerk aan het doen, waarschijnlijk ga ik in het weekend eens langs de bibliotheek voor meer informatie over deze boten. On het internet vind ik niet veel.

Patrick

Piet,

nogmaals dank voor de foto's. Het dek is veel mooier zo met die latjes ipv opdruk lijnen, dit geeft veel meer karakter !

enkele vragen.

- hoe lang heb je hieraan gebouwd?

- Ik merk dat je 1 motor hebt, die overbrenging ... is dat stevig? Die nylon tandwielen zien er fragiel uit. We hebben nogal ruw water en ik doe nogal eens mee aan langere tochten, zou dat het uithouden?

- is die bovenbouw van hout?

- wat is die grijze doos naast de motor? Steekt daar de electronica in ofzo?

- het rad, zit er een soort functie aan de armen ervan? Het lijkt meer dan een simpel ronddraaien.

Groeten,

Patrick

ik zou niet meer weten hoelang ik eraan gebouwd heb, maar toch gauw anderhalf jaar.
wat betreft die tandwielen ik heb er geen ervaring mee want zo heel veel vaar ik er ook weer niet mee, maar je zou ze kunnen vervangen door metalen tandwielen of eventueel een snaar of ketting.
ja de bovenbouw is van hout en in die grijze doos zit m'n vaarregelaar.
de hele boot bestuur ik tegenwoordig met m'n oude multiplex mini2.
de schoepenraderen zit best wel goed in elkaar ze hebben een soort collectieve verdraaiing wat wil zeggen dat het onderste blad altijd recht in het water staat, schijnt in het echt ook zo te zijn.
ik heb ook even de foto bij mijn bovenstaande bericht veranderd, boot wordt hier beschenen door 40 witte led's.

groetjes piet

ps. Patrick je mag met de foto's doen wat je wilt, en zou ik ze ergens anders zien dan ben ik best wel trots.

Hoi Perk

Als je wil, wil ik wel even naar Muco Modelbouw bellen. Ik ben er laast nog geweest en zag hem dacht ik nog staan..

Groeten Justin

Justin, heb ik net gedaan (bedankt voor de tip) maar ze konden hem niet vinden.

opgelet echter, ik ben gewoon wat huiswerk aan het doen. Tegelijk bekijk ik ook de mogelijkheid om vanop plan iets te creeren.

Ik vind zo'n radersleepboot wel echt iets anders, maar ik moet nog uitmaken wat ik kan doen. (je weet wel : tijd, geld, goesting) Mijn huidige boot zal me de komende 2-3 maand nog bezig houden voor afwerking.

pro en con's

pro Glasgow Grauper

+ raderwerk is mooi en funtioneel gedaan
+ dek is in hout en heeft potentieel (mits eigen beplanking zoals Piet)
+ niet te duur, iets van een 275 Euro voor de kit, beslag en raders
+ afmetingen en gewicht zijn juist goed en geven plaats voor stoomgenerator en verlichting etc...
+ het model staat me aan, enkele mast, schoorsteen en duidelijke lijnen van een sleepboot.

con Graupner

- vind niets terug over de echte Glasgow
- niet veel detail, vergeleken met een http://www.modelslipway.com/ kit mis ik wat echtheid in de details.

het laatste punt weerhoud me momenteel echt wat, mijn vrouw haar boot is ook zo'n "schaal, maar niet echt schaal" model.

als je die zet naast een Smid sleper (of Parat) van jullie hier op het forum zie je direct dat het niet echt is.

Ik heb de foto's van Piet in hoge resolutie bekenen en merk dat de boot echt wel mooi is, maar ergens wringt het een beetje. Je herkent de standaart stukken die Robbe en Graupner op vele boten gebruiken en ik mis de grote mate van detail die ik op sommige schepen zie.

Nu, een mogelijkheid is de glasgow een wat meer aan te kleden met bemanning etc.. en foto's te zoeken van een echt schip en hier details uit te halen. Misschien dan enkele stukken zelf te maken ipv uit te kit te halen.

Patrick

@Perk dat duurt nog 9 dagen en dan loopt de prijs nog enorm op.
Als er nou Sofort Kaufen bij stond was je de man.

Back