Al weer meer dan een maand geleden dat ik een bijdrage postte. Ik schrok ervan toen ik het zag.
En echt veel te melden heb ik ook niet eens, hoewel het wel een hoop werk en vooral het laatste voor mij spannend was. Toen de verschansingen erop zaten kon de rest van de romp beplankt worden, en op de manier waarop ik dat doe met 4 en 6 mm linden latjes van 2 mm dik is dat een tijdrovende bezigheid. Maar uiteindelijk toch een bevredigend resultaat:
Ik ben op een tweetal aspecten afgeweken van mijn "normale" procedure.
In de eerste plaats heb ik de romp beplanking bij de scheg laten ophouden. Normaal schuurde/vijlde ik de scheg dunner af en liet dan de beplanking tot aan de achtersteven doorlopen. Later werd deze beplanking dan weer flink afgeschuurd om tot een redelijke dikte van de achtersteven te komen. Bij het beplanken had ik altijd moeite wet de sterke wringing in de beplanking op de overgang van romp naar scheg. Dus heb ik nu eens gekozen om de beplanking op die overgang te laten stoppen, en de vloeiende overgang daar met opvulling te bereiken.
De tweede afwijking is aan de voorsteven. Gebruikelijk (in ieder geval bij bouwkits) is om de beplanking te laten eindigen tegen de kielbalk en een steunstuk dat tegen de kielbalk is gelijmd en afgeschuind om voldoende lijmoppervlak tussen plank en kielbalk te creëren.Dit is schematisch aangegeven in onderstaande linker figuur.
Ik had altijd ruzie met het correct afschuinen en aanbrengen van die vulstukken: te schuin of niet schuin genoeg maar zelden goed.
Daarom nu maar iets anders geprobeerd. Ik had nog 3 mm dikke balsa latten liggen van 6 mm breed. Nadat ik de latten zelf op de juiste manier had afgeschuind (dit kan je per lat pas maken) heb ik een stukje van dat balsa tegen de lat gelijmd en dat ook mee afgeschuind, en dat dan in z'n geheel tegen de kielbalk aan gelijmd (zie rechtse figuur hierboven). Dit werkte goed, maar je moet wel de lengte van je lat goed uitmeten want je mist de aanslag van de steunstukken. Dat betekent dan eerst de schuine kant op maat maken en dan de andere kant op de gewenste lengte aftekenen.
Ik heb dit ook waar nodig bij de latten die bij de scheg stoppen zo gedaan. Om het uitmeten van latten die zowel voor als achter zo eindigen te vergemakkelijken heb ik die latten in twee stukken aangebracht. Voorlopig ben ik tevreden over beide "vernieuwingen", maar de definitieve beoordeling komt pas bij het eindresultaat.
Als volgende stap komt het aanbrengen van epoxy met een glasmat aan de buitenkant. Dat is volledig nieuw voor mij, en ik vond dat erg spannend. Zo spannend dat ik ook nog advies heb gevraagd bij Paul Burghoorn die al zijn schepen op die manier maakt. Ik kreeg prompt een hele uitgebreide mail van hem terug met allerlei nuttige adviezen (waarvoor nogmaals mijn dank Paul!!!). Ik heb geprobeerd die zoveel mogelijk op te volgen, maar ik moet bekennen dat ik ben begonnen met daarvan af te wijken. Achteraf bedenk ik me dat ik het nog anders had kunnen/moeten doen, maar eerst maar hoe ik het wel gedaan heb.
Wat je bij het aanbrengen van het glasdoek wilt voorkomen is dat er luchtbellen onder komen, dan heb je plaatselijk immers geen hechting. Bij de eerder genoemde overgang tussen romp en scheg was een situatie waarbij luchtbellen niet te voorkomen zouden zijn door de onregelmatige overgang. Wat ik tegen de regels toen gedaan heb is die en nog enkele andere plaatsen met onregelmatigheden opvullen met Milliput, een twee componenten putty waar ik goede ervaring mee heb gehad met de Rotterdam, en waarvan me gebleken is dat het een erg goede hechting heeft. Daarna de gehele romp geschuurd om alles in grote lijnen in de goede vorm te krijgen. Dat viel eigenlijk best mee omdat de beplanking er redelijk strak op zat.
Daarna het geheel in een epoxy injecteerhars gezet als hechtingslaag voor de glasvezel met epoxy die daarna kwam. Dat viel me met het gebruikte 100 gram per vierkante meter keperdoek eerlijk gezegd niet tegen. Achteraf 1 luchtbelletje dat ik op advies van Paul heb opengesneden voor ik de afsluitende epoxy laag aanbracht. Volgens mij is dat nu al niet meer te zien. Ze ligt er nu zo bij om de afsluitende laag volledig uit te laten harden.
De plaatsen waar ik met Milliput gewerkt heb zijn duidelijk zichtbaar.
Voorlopig ben ik tevreden, zoals het er nu uitziet ligt ze er met een behoorlijk strak huidje bij, en zal er maar een minimum aan plamuur nodig zijn.
Het moet natuurlijk nog wel blijken of die oplossing met Milliput ook werkt, of dat de hechting toch niet voldoende is. Als dat zo is dan kan ik dat alleen mezelf maar verwijten, want ik had gewoon beter na moeten denken. Een veel betere procedure was geweest om na in vorm schuren eerst voor te behandelen met injecteerhars en dan op de plaatsen die nu met Milliput zijn bijgewerkt epoxy plamuur te gebruiken en vervolgens na op maat schuren te lamineren.
Ik begrijp niet waarom ik dat niet gelijk zo bedacht heb, maar het is zo. Het feit dat ik geen enkele ervaring met epoxy had maakte me huiverig vermoed ik, en daardoor greep ik naar het wel bekende Milliput. Een les voor de volgende keer zullen we maar denken!!!
Nu eerst maar uit laten harden en daarna schuren en plamuren. Ik ben benieuwd hoe snel ik een strakke romp heb!!!!
Groet,
Ad