radina 2 of discus 2 of spin en als laaste megalicht sal

heb dan toch maar een nieuwe gekocht het is radina 2 geworden na wat opzoek werk, hij moet nog ingebouwd worden
dat is iets voor deze week ,testen komen nog

gewichten

vleugel 128
richting 8
stab 10
boom 12
romp 39
totaal 197

de v stelling is meer dan highligt minder dan blaster

Peter,

Bedankt voor de snelle reactie.
'T word nog een heel gevecht om dit onder de 300 gr. te houden. Vleugel gewicht is redelijk goed. Stabilo/kielvlak tot. zeker 6gr te zwaar.
Boom erg licht. Romp VEEL te zwaar( LT 14 gr).
V-stelling mag best 6 tot 7 gr.zijn.
Mijn visie : Leuke alround kist maar voor de lichte conditie's toch iets te zwaar .
In Ieder geval veel succes met de Radina.

Alex

P.S. Mijn belangstelling was vooral omdat ik geintereseerd was geraakt door het draadje van Arno over de Radina. Ik heb toen besloten om niet mee te doen. Ik ben helaas nu niet van mening verandert.

rad 2 heeft gevlogen ben 1.5 uur aant testen geweest ziet er niet slecht uit
hij is sterk in traag vliegen ,snel geen probleem en heeft nog niet gekapt zoals voorige broertje graag deed de highligt
het vlieggewicht daar zijn juillie benieuwd naar
met zwaartpunt op 80 mm van voorlijst 280 gram
heb er niet veel moeite voor moeten doen kan zelfs nog behuizing van ontvanger verwijderen
zou dan nog 5 gram besparen

Gefeliciteerd, 280 gr valt mee. Vlieg je met een lipo of met nimh cellen? En heb je een mogelijkheid om ballast toe te voegen?

Alex

Vlieg met 370 nimh
heb eigenlijk nog nooit met ballast gevlogen met dlg
michien een vraagje is er een voordeel bij met balast

peter.c zei:
Vlieg met 370 nimh
heb eigenlijk nog nooit met ballast gevlogen met dlg
michien een vraagje is er een voordeel bij met balast

Absoluut. Met ballast verbeterd je glijhoek en verhoogd je vliegsnelheid. Dit is vooral voordelig als het waait. Bij windkracht 3 a 4 doet een zwaarder kist het veel beter (komt makkelijk weer terug tegen de wind in). Je hoeft dan niet te veel te drukken om toch vooruit te komen. Ik verzwaar mijn kisten dan tot ± 375 gr.
Bij iets meer wind is de thermiek meestal ook veel sterker waardoor het extra gewicht probleemloos mee omhoog gaat .
Bij windstilte is gewicht alleen maar nadelig . Vandaar dat ik 280 gr iets te zwaar vind. Eigenlijk is een range van kisten in verschillende gewichten (lees bouwsterkte) misschien nog wel het beste.

ben zweefpiloot vlieg met clublibelle met balast vliegen is niet vreemd voor mij ,heb 3 jaar f3j gevlogen ook met en zonder ballast
maar heb op forum tabel gevonden over gewicht en hoogte wat mij opviel was hoe lichter hoe hoger vond het vreemd
wat is jou ervaring ermee zou zeggen meer balast minder hoogte of ben ik verkeerd

Hoe lichter hoe hoger klopt tot op een bepaald punt.
De versnelling die je kunt maken is niet onbeperkt. Ieder persoon heeft een maximale draaisnelheid en het modelgewicht wat daar het beste bijpast zal voor deze persoon het hoogste gooien. Ben je instaat om met een zwaarder model dezelfde snelheid te halen dan zal het zwaardere model hoger gooien. Word je door het zwaardere model afgeremd gaat de gooihoogte naar beneden. Met meer wind gooit voor mij een zwaarder model meestal iets hoger. Dat neemt niet weg dat als het hard waait je waarschijnlijk met een licht model moet drukken om tegen de wind in te komen. Daarmee verlies je heel snel de extra hoogte die je misschien zou hebben bij een lichter model.

Back