Radio controller reikwijdte

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door flyer37, 12 mei 2020.

  1. flyer37

    flyer37

    Lid geworden:
    17 mei 2013
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Zaandam
    Ik heb zojuist Flysky FS-T6 radio controller besteld via Aliexpress. Het is een 6 kanaals zender en ontvanger.
    Ik weet dat deze combinatie sowieso niet ver bereik heeft, maar ik vraag mij af of iemand wel weet wat ongeveer het bereik is en of de kwaliteit wel te doen is?
     
  2. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Controller?
    Bedoel je daarmee soms de zender?
    Geef even de link zodat we even kunnen meekijken welke zender precies.
    Want er zijn verschillende FlySky zenders in omloop waarvan sommige wat beter voldoen dan andere.
    Wat had je hiervoor?
     
  3. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.305
    Locatie:
    REO
    Andersom lijkt mij een logischer volgorde: eerst checken of het voldoet aan waar je het voor wil gaan gebruiken en dan bestellen.
    Wat wil je met de zender/ontvanger gaan besturen? Dat maakt ook nog wel verschil.

    groet,
    Erik
     
  4. flyer37

    flyer37

    Lid geworden:
    17 mei 2013
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Zaandam

    Ja dat is wat ik bedoel een zender. Hieronder link naar de zender:
    https://m.nl.aliexpress.com/item/4000801513848.html
     
  5. flyer37

    flyer37

    Lid geworden:
    17 mei 2013
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Zaandam
    Hoi Erik,

    ik weet waarvoor ik het wil gebruiken, dat is rondvliegen :) alleen ik wil wat verder vliegen tot maximaal 500 meter ongeveer. Ik wil er zeker van zijn dat ik met 1 km bereik aan de veilige kant zit.
     
  6. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.869
    Locatie:
    Velserbroek
    heb je zulke goeie ogen?
     
  7. flyer37

    flyer37

    Lid geworden:
    17 mei 2013
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Zaandam
    500 meter kan ik net nog zien, maar erg moeilijk. Maar zoals ik al zei ik wil voor de zekerheid een bereik hebben van 1 km ongeveer. Het gaat er niet zo zeer om of ik 500 meter kan zien.
     
  8. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Het is een full range setje, en daarmee kun je zonder zorgen vliegen. 1 km in de lucht haalt het gemakkelijk, laag bij de grond ongeveer 500 meter als er geen obstakels of veel netwerken in de buurt zijn.
     
  9. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.289
    Locatie:
    Noord Brabant
    Ja maar ehm het is een linkerhand setje en de zender moet je met 2 handen bedienen.
    Dus dat zijn dan 2 linkerhanden.:D
     
  10. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Wat bedoel je ? het is een mode 2 zender. Voor mij prima !
     
  11. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.289
    Locatie:
    Noord Brabant
    Dit staat er bij geschreven.
    tekst bij artikel.JPG
    Er staat nergens mode 2.
    Oh ja ik had er een smiley bij geplaatst. :D
    Als je daar met de muiscursor op gaat staan, dan krijg je "Big Grin" te lezen.
    Neem het niet al te serieus die 2 linker handen.
     
  12. flyer37

    flyer37

    Lid geworden:
    17 mei 2013
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Zaandam
    ik hoop dat het waard is voor wat ik heb betaald. De ene verkoper zegt dat de reikwijdte 150 meter is, de andere 300 en weer een andere 200 meter. Ik weet ook niet meer welke verkoper ik moet geloven. Hopelijk haalt het minimaal 500 zodat ik er wat aan heb.
     
  13. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.289
    Locatie:
    Noord Brabant
    In het hoge natte gewas (mais) is het ongeveer 10 meter met 2.4Ghz en dan maak het niet uit of je een zender in de prijscategorie loei duur hebt of el-cheapo
     
  14. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    op de grond is het bereik altijd wat lastig.
    gebouwen, dingen ertussen, boten en auto's hebben daar last van.
    reflectie op de grond, ga zo maar door.
    recht de lucht in, zoals je hoort te doen met vliegend spul, haal je in de regel vrij veel bereik. geen dingen die ertussen staan.
     
  15. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    500 meter? Mag dat bij jou op de club?
     
  16. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Als het gaat om dit https://www.modelbouwforum.nl/threads/esc-motor-accu-combinatie-goed-of-fout.271501/#post-4046114 toestel, dat zie je echt niet meer op 500 meter. De meeste mensen hebben geen idee hoe ver 500 meter is. Bovendien moet je, als je dat stipje nog ziet, de positie in de lucht kunnen herkennen om het toestel onder controle te kunnen houden.

    Als ik je postings lees, dan heb ik het idee dat het je een beetje aan realiteitszin ontbreekt. Dat is niet erg. In de werkelijke wereld komt dat vanzelf goed.
     
    Frits37 vindt dit leuk.
  17. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Een modelvliegtuig goed besturen op 500m of meer afstand? Het is een leuk idee maar echt niet meer dan dat. In september 2016 heb ik als lid van de GCMF deelgenomen aan een historische vlucht van een modelvliegtuig over de Simplonpas.
    De eerste vlucht was met een model dat een spanwijdte heeft van ongeveer 240cm. De besturing werd door 7 teams langs de route gedaan waarbij elk team de controle over het vliegtuig door gaf aan het volgende team.
    De Grootste afstand die we moesten overbruggen was ongeveer 1600 meter dus 800m van beide teams. Ik was de vlieger van het "ontvangende" team en moest de controle over nemen van het "zendende" team. Geloof me dat behoorlijk grote model was echt heel lastig te zien op die afstand. Daarbij zorgden de bergen op de achtergrond voor nog een extra probleem, hoe herken je het model tegen die bergen? Het was echt lastig maar het is gelukt.
    De volgende dag hebben we het nog een keer gedaan maar toen met een model van de Blériot XI schaal 1:2. Dat model had een spanwijdte van 450cm en zou dus veel makkelijker te zien moeten zijn. Dat was het ook wel iets maar niet eens zo heel veel makkelijker. Ook die vlucht is geslaagd.
    Later hebben we meer van dit soort dingen gedaan zoals een vlucht over het kanaal van Calais naar dover en terug. Bruno is een van de bestuurders die deze vlucht hebben meegemaakt. Wij hebben dus de nodige ervaring en geloof ons, 500m voor een model met een spanwijdte van 150cm is onhaalbaar. Jij kan denken dat je al op 500m bent maar als je zou meten zal blijken dat het misschien maar 150m is en zelfs dat is al vrij ver.
    Daar komt bij dat de reikwijdte van de meeste goede zenders ruimschoots voldoende is om in de lucht minimaal 500m te halen dus maak je geen zorgen over de apparatuur als je goed spul koopt. Hoe het staat met de goedkope kant en klaar spullen die je via het internet uit het verre oosten laat komen kan ik je niet zeggen, niemand eigenlijk. De onderlinge verschillen kunnen heel groot zijn dus als iemand zo'n set heeft en alles werkt heel goed, voor een ander die de zelfde spullen heeft gekocht kan het heel anders uitpakken. De "kwaliteitscontrole" laat daar nog wel wat te wensen over om het voorzichtig te zeggen. ;)
     
  18. flyer37

    flyer37

    Lid geworden:
    17 mei 2013
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Zaandam
    Er klopt helemaal niets van wat je zegt. Ik heb wel eens eerder meteen cessna skytrainer gevlogen en wel met een gps aanboord. Aan de hand van de gps afstand heb ik zo 500 meter met blote ogen gezien.
    Ik kan er helaas niet veel aan doen dat jij zo slecht ziend bent en niet ver weg kan zien. Ieder mens berschilt natuurlijk...
     
  19. kurt

    kurt

    Lid geworden:
    19 dec 2003
    Berichten:
    1.379
    Locatie:
    Tielt-Winge Belgie
    Jaren geleden, in de goeie ouwe tijd o_O hebben we eens een zwever op 1200m hoogte gehad: in een termiekbel onbedoeld de hoogte in geschoten, een 2 kanaals zwevertje met enkel hoogte en richting.
    Met een verrekijker moest er gekeken worden hoe er moest gestuurd worden. We wisten achteraf pas hoe hoog het was toen een 1/1 zweefpiloot kwam zeggen dat hij op 1200m hoogte een model was tegengekomen. We vliegen namelijk broederlijk naast elkaar, zweef-, para- en modelclub.
     
  20. flyer37

    flyer37

    Lid geworden:
    17 mei 2013
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Zaandam
    Saglam! Lekker bezig man. Maar geloof mij maar 500 meter is gewoon te zien met blote ogen. Maar dan is je model piepklein. Erg spannend om naast een zweefvliegtuig te komen met een radiografisch vliegtuig, maar wel erg link...
     

Deel Deze Pagina