RADIO QUEEN Memorial Flight, DEEL 1: Oefendag op de FLUESSEN.

Bruno van Hoek

Vriend van modelbouwforum.nl
Forum veteraan
PH-SAM
RADIO QUEEN MEMORIAL FLIGHT, oefendag op de Fluessen, Friesland.

Wanneer:

1 dag in de periode 26 mei t/m 4 juni 2025 (notk).

Waar:
Op en bij de Fluessen ter plekke van de camping Pressefinne , Elahuizen, Friesland:
https://pressefinne.nl/

Doel:
Het oefenen met onze Long E/D drone vliegen en vanuit een boot bestuurd.

Vergunningen:
Alle benodigde vergunningen voor deze bijzondere vlucht zijn binnen.

Programma:

We hebben 4 sessies van 30 minuten:

- Gedurende die 30 minuten vaart/vliegt er een team met onze Long E/D "Channel" drone waar we al eens mee naar Engeland zijn gevlogen.

- Het bijbehorende start/landing team doet de start en de landing en volgt desgewenst tussentijds de verrichtingen vanaf het mooie uitzichtpunt tegenover de camping.

- Een 3e team doet dan gedurende 15-20 minuten op de start locatie een vlucht met onze Radio Queen, het model waarmee we in september 2025 van Frankrijk naar Engeland en weer retour gaan vliegen..zie topic: https://www.modelbouwforum.nl/threads/radio-queen-bouw-van-de-replica.291746/

10 h - 10.30 h. Aankomst op de P tegenover camping Pressefinne
10 h -11 h. Zender checks mbt de LE "Channel" drone
11 h. Sessie 1
12 h Sessie 2
13 h - 14.30 h. Lunchpauze in Elahuizen
14.45 h. Sessie 3
15.30 h - 16.15 h. Thee break
16.30 h. Laatste sessie
17.30 h. Vertrek naar een Eethuis in de haven van Elahuizen en open einde

Deelnemers:

1. Bruno van Hoek
2. Henk Bonestroo
3. Henk van Hoorn
4. Ernst Grundmann
5. Raymond van Mulken
6. Rick Ruysink
7. Richard Branderhorst
8. Richard van Hoorn
9. Gerard Cramer
10. Gerard Mulder
11. Alex Talsma

Een overzicht:

Overzicht Fluessen.jpg

Prachtig uitzicht over de Fluessen:

upload_2025-2-1_11-37-19.png

Het startveld om daar van uit naar de boot te vliegen en nadien weer te landen...en waar we om beurten met de Radio Queen gaan vliegen

upload_2025-2-2_13-59-21.png

Onze replica Radio Queen:

20250313_130855.jpg

We zijn uitverkocht met de 1e Dag Enveloppen....70 jaar Radio Queen= 70 stuks

Bestellijst 1e Dag Enveloppen ( A= afgeven...V= verzenden):

Voor de deelnemers 1 t/m 20.A.

Overige:
21: Ben Kleikamp V
22: Peter Valicek A
23 en 24: Pieter Paul van der Meer* A
25: Sjaak van de Brug V
26: Jan Aerts A
27: Jef Lemmens V
28: René van Rijn (Rhelie) V
29: Vincent de Bode V
30: Jacques Verburg V
31: Kees de Waa V
32: Frans Bal A
33 Onno van der Post V
34 t/m 37: Harm Siegers V
38 en 39: Willi Schmitz V
40: Jaap van de Loosdrecht A
41: André Houtman V
42: Hans Hooijmans V
43 t/m 47: Hangaar Modelbouw A
48: Bruno Goddijn V
49 t/m 53: Hannelore Rel A
54 en 55: RC Europe A
56: Harold van Berk V
57 en 58: Chris van Gaalen V
59: Gert Telman A
60: Ton Schutte A
61: Frank Bremer V
62: Max Zuijdendorp A
63 en 64: Dieneke en Henny van Es V
65 t/m 68: Raymond van Mulken. A
69: Helmut Koenig V
70: Theo Platvoet A

We zijn ondertussen op de Camping Pressefinne gearriveerd en met de eigenaar de plannen doorgesproken. De boot gaat morgen het water in en ons start en landingsveld ligt er keurig bij en de eigenaar van het weiland wenst ons een prettige dag.

Details van de planning en het vluchtplan gaan via de mail naar de deelnemers.

Onze boot:

20250528_152241.jpg

Tegenover de camping ligt het privé strandje met de steiger van waar af we vertrekken en weer aankomen:

Parkeren kan schuin tegenover de camping (dicht bij de startplaats) maar mag ook op de centrale P van de Camping:

Op een steenworp afstand ons startveld:

Zaterdag is voor mij heel goed te doen, zolang ik om klokslag 16:00 maar weer in de auto kan zitten.
Dan lopen mijn dag- en avondprogramma nog net naadloos in elkaar over.
Ik breng ook twee Mode 1 zenders mee, op resp. kan. 62 en de ander op 66, beiden voorzien van de bij de modellen horende instellingen.
Ik steek ook de drie spinners voor het TAM project bij me...

Morgen gaan Jut en Jul weer naar Voorthuizen, ditmaal niet op het podium, maar in faciliterende rollen...
And a banjo player for the croc....jpg

Ook ik ben gisteren op Pressefinne aangekomen.
Na wat gepuzzel en mijn E-mailadres weer te hebben ingegeven in mijn account en daarna bevestigt werkt MBF weer voor mij….

Ook ik blijf aan wal.
Door gezondheidsproblemen en met name slecht zicht met mijn rechteroog kan ik weinig anders dan genieten van het gehele gebeuren. Wel in mono met het linkeroog

De oefendag op en om de Fluessen zit er op en..

Het is niet helemaal ...het is helemaal niet verlopen zoals gepland en we hebben direct al een zware crash gehad.

De RQ en de 2 bijbehorende zenders op KAN 62 stonden klaar en waren uitgebreid op OHA getest en we konden toen iets van ruim 8 minuten vliegtijd halen op het tankje van 100 cc..goed voor de oefenvluchten boven land bij de Fluessen.

De zenders van een ieder op KAN 66 voor de TTV-CUB moesten dus nog gecheckt worden en dat hebben we in alle rust gedaan totdat alle zenders en roeren dat deden wat ze moesten doen.

Vervolgens hebben we weer een zendercheck met alle zenders gedaan maar nu met draaiende motor. Die motor had na de plons in 2018 nog maar nauwelijks gelopen dus daar viel nog het eea af te regelen..

Na een half uurtje hadden we die op alle zender keurig getrimd en het wou alleen uit indien de geblokkeerde gastrim (die op vol naar voren stond bij alle zenders) naar vol dicht ging.

Na een briefing en uitwisselen van telefoon nummers wist een ieder wat hem te doen stond en was de 1e sessie met team 1 in de boot en Henk Bonestroo met zijn team 2 aan land aan de beurt .

Alles werkte zoals het moest..het bootteam melde zicht..de motor van de TTV-CUB snorde , Alex lanceerde de kist en Henk B stuurde de kist naar 100 + meter en maakte nog wat testrondjes.

De 1e wissel was daar en het bootteam nam de besturing over. Niet vlekkeloos..de kist dook sterk maar Bruno aan boord van de boot ving hem op en trimde nog een tikkie.

Vreemd..we hadden de kist nog nooit zo zien duiken bij een wissel.

Na 10 minuten varen en vliegen..en ze hadden al lekker gescheurd met de boot... nam Raymond met zijn zender de besturing over. Perfect en ze gingen door maar..dat de kist lekker vloog..nee..Zowel boven land..en bij Bruno boven water was het niet de oude TTV-CUB gemoedelijk vliegend..en Raymond had er ook de handen aan vol..de kist gedroeg zich vreemd en Raymond wilde hem terug geven aan Bruno en begon te tellen..21...22..
Verder kwam hij niet..plots dook de kist nagenoeg verticaal en Raymond had nog tijd (hoogte) genoeg om wat met richting te sturen en het gas dicht te doen..maar de besturing reageerde niet meer en met een giga klap dook de kist onder water.

Behoorlijke schade aan de neus..onze schipper dook het water in en viste de romp..het staartstuk..het lg en de vleugel op en eea werd aan boord gebracht.

Nadat alles en iedereen terug was op de startplek hebben we een vlucht gemaakt met de RQ.. we haalden nu ruim 14 minuten motorloop en nog eens 5 minuten zweven en zoveel mogelijk mensen hebben ff gestuurd.

Lunch pauze..we waren behoorlijk uitgelopen.

Om 15 h zouden we verder gaan met de RQ echter..nee..we hadden al besloten er een punt achter te zetten en onder het genot van aangerukte ijsjes en drankjes hebben we de middag vol gemaakt op onze camping stek. Met het "wrak" en de apparatuur van de TTV-CUB er bij.

We weten al veel..bv waar het allemaal niet aan lag...zoals aan de piloten en de gebruikte zenders..Maar waar het wel aan lag..de onderzoeks raad gaat en mee aan het werk.

De schade is goed te repareren en er komt nieuwe apparatuur in..van accu tot schakelaar en van Rx tot de servo's..alles gaat vervangen worden.

Er zijn veel foto's en filmpjes gemaakt..ook van de klap..maar..we houden het hier ff bij de diverse foto's.

De films worden verwerkt tot een reportage en de link er van gaat samen met de 1e Dag Envelop zsm naar alle weldoeners.

Jongens..kom maar met de verhalen en foto's maar stuur de films door naar Bruno.

20250531_154936.jpg

Back