Radiomaster GX12

Weet iemand of de RM GX12 al in Europa mag gebruikt worden ? Heeft die het CE-label ?

Het lijkt me een interessante zender .. Niet te groot, aanpasbaar en veel mogelijkheden.

Thx,
Stefan.

In de GX12 zit een zgn Gemini module, dat zijn 2 zender gedeeltes in 1 module, ook wel Dual-Channel genaamd.
Deze kunnen beide actief zijn en je kunt dan ook nog eens kiezen tussen 2.4 Ghz en +-880-900 Mhz.
Maar voor deze modules zijn nog geen LBT/EU firmware ontwikkeld vanuit ExpressLRS en vandaar niet legaal bruikbaar binnen EU.

Volgens mij is de GX12 wel de enigste EdgeTX zender met een topdisplay.

FCC firmware is volgens mij vnl. bedoeld voor Amerika en nog wat andere landen waar ook hogere zendvermogens zijn toegestaan.
LBT staat voor Listen Before Talk, technologie die aanwezig moet zijn voor gebruik binnen EU.

Dat topdisplay vind ik ook wel aantrekkelijk: op mijn TX16S zit de riem in het zicht van het display. Niet dat ik zo dikwijls op het display kijk wanneer ik aan het vliegen ben, maar soms is het toch wat hinderlijk ..

Maar er zitten geen sliders op. Er zitten wel rollers op maar hebben die ook een begin, midden en eindpunt? Dat zou voor mij in ieder geval een nadeel zijn.

Maar er zitten geen sliders op. Er zitten wel rollers op maar hebben die ook een begin, midden en eindpunt? Dat zou voor mij in ieder geval een nadeel zijn.
Zoals ik het begrijp werken die rollers zoals de "draaiende sliders" (ik vind geen beter woord :-)) aan de zijkanten van de TX16S, met idd een begin-, midden- en eindpunt.

Facebook groups staat dit bericht mbt 868mhz:
1000010185.png

Dat lijkt goed nieuws: vanavond ga ik eens kijken in de ELRS configurator of ik die firmware idd kan binnehalen.

Waarom zou je 868Mhz willen gebruiken ? Waar dient dat voor ?

Een lagere frequentie heeft een groter bereik omdat het minder last heeft van obstakels. Voor line of sight vliegen dus niet heel interessant.

Een heel extreem voorbeeld waren de vroegere FM frequenties vs LW frequenties. Als je dat heel simpel bekijkt moest de FM radio door gebouwen heen en ging de LW radio om gebouwen heen. LW frequenties hebben een golflengte van 1~10KM. FM radio heeft een golflengte van een meter of 2 a 3 en kan dus niet om gebouwen heen.

Maar hoe hoger de frequentie hoe meer data en radio-kanalen je kwijt kunt. Je hebt minder overlap.

Mocht je de firmware nog niet zien; update de configurator naar de laatste versie. Dan staan er vier verschillende 900MHz firmwares in.

Een lagere frequentie heeft een groter bereik omdat het minder last heeft van obstakels. Voor line of sight vliegen dus niet heel interessant.

Een heel extreem voorbeeld waren de vroegere FM frequenties vs LW frequenties. Als je dat heel simpel bekijkt moest de FM radio door gebouwen heen en ging de LW radio om gebouwen heen. LW frequenties hebben een golflengte van 1~10KM. FM radio heeft een golflengte van een meter of 2 a 3 en kan dus niet om gebouwen heen.

Maar hoe hoger de frequentie hoe meer data en radio-kanalen je kwijt kunt. Je hebt minder overlap.
DAT is tenminste een uitleg op mijn kennisniveau ! Bedankt ! Ik heb nog wat verder doorgezocht, en nu begrijp ik bijv. waarom licht niet door een stenen muur kan en FM-golven wel (want die vraag was mijn eerste reflex op jouw antwoord).

Mocht je de firmware nog niet zien; update de configurator naar de laatste versie. Dan staan er vier verschillende 900MHz firmwares in.
Maar hier ben ik weer niet mee: waarom zou ik 900Mzh willen ? Onze zenders en ontvangers werken toch op 2.4Ghz ? Of gooi ik dingen door elkaar ?

Voor het besturen van modellen, boten, auto's en vliegende modellen zijn alleen een aantal kanalen op de 27MHz, 30MHz, 35MHz, 40MHz en de 2,4GHz band toegestaan. Op andere frequenties zoals de 868MHz of 900MHz is dat niet toegestaan.
Als je dat toch doet ben jij, en jij alleen, verantwoordelijk als er iets zou gebeuren. Ook je eventuele verzekering zal niet thuis geven als je bij hen aanklopt omdat er iets fout is gegaan. Jij hebt gebruik gemaakt van niet toegestane frequenties waardoor je verzekering vervalt.
Hou je alsjeblieft bij wat is toegestaan, er zijn meer dan ruim voldoende kanalen en frequenties beschikbaar.

Hallo Ernst,

Indien je je tot mij richt: ik had geen andere plannen hoor: ik blijf netjes op 35.110Mhz en 2.4Ghz. Ik begreep/begrijp niet waar die andere frequenties wèl mogen gebruikt worden en vandaar mijn vraag.

Voor het besturen van modellen, boten, auto's en vliegende modellen zijn alleen een aantal kanalen op de 27MHz, 30MHz, 35MHz, 40MHz en de 2,4GHz band toegestaan. Op andere frequenties zoals de 868MHz of 900MHz is dat niet toegestaan.
Als je dat toch doet ben jij, en jij alleen, verantwoordelijk als er iets zou gebeuren. Ook je eventuele verzekering zal niet thuis geven als je bij hen aanklopt omdat er iets fout is gegaan. Jij hebt gebruik gemaakt van niet toegestane frequenties waardoor je verzekering vervalt.
Hou je alsjeblieft bij wat is toegestaan, er zijn meer dan ruim voldoende kanalen en frequenties beschikbaar.

Ik wil niet meteen roepen 'bewijs maar', maar, bewijs eens? ;) Even zonder gekheid. Waarom zou er een EU firmware zijn voor 868 MHz (de zogenoemde LoRa band) als het niet toegestaan is? De 900MHz naam is maar een verzamelnaam inderdaad. Daar vallen een aantal frequenties onder.

Wijkt Nederland hier af van de EU-regels? Ik kan zo snel niets vinden over of het toegestaan is dus ik vraag me alleen maar af waarom er EU-firmwares zijn op de 868MHz band..

@Gliderbee: los van of deze frequentie toegestaan is; met 868MHz heb je in theorie een betere ontvangst als er obstakels in het spel zijn. Voor line of sight is dat dus niet interessant. Ga je FPV door een bos en aan de andere kant van gebouwen vliegen dan kan het helpen.

De GX-12 ondersteunt beide frequenties. Als je dan ook nog een zogenoemde Gemini-ontvanger hebt kunnen beide frequenties tegelijk actief zijn en heb je het beste van twee werelden.

[Edit]
De KNVvL lijkt te zeggen dat 868MHz ook toegestaan is. Al vraag ik me af hoeveel voordeel je hebt met max 25mW.

Naast de algemene regels die Europees worden aangegeven heeft vrijwel elk land eigen regels. Zo goed als de hele 2,4GHz band mag in Nederland voor Wi-Fi en ook modelbesturing worden gebruikt. In Frankrijk is een deel van die band niet toegestaan. In veel landen, bijvoorbeeld Frankrijk, mag een deel van de 72MHz voor model besturing worden gebruikt, in Nederland niet. En zo zijn er meer verschillen.​
Wanneer de fabrikanten in hun firmware bepaalde banden mogelijk maken wil dat niet zeggen dat het automatisch in elk Europees land mag. Elk land, ook Nederland, heeft restricties!​
Ga zelf maar zoeken op de overheid site waar precies wordt aangegeven welke frequentiebanden voor de modelbesturing gebruikt mogen worden. Voor de besturing van modellen staan alleen de aangegeven frequentie banden in en geen andere frequenties.​

Ga zelf maar zoeken op de overheid site waar precies wordt aangegeven welke frequentiebanden voor de modelbesturing gebruikt mogen worden.​
Prima... De KNVvL-site meldt dat de 868MHz-band toegestaan is. Zie link in eerdere post. Lijkt me een betrouwbare bron.

[edit] 868MHz is Gewoon vergunningvrij én mag voor besturing van modelvliegtuigen en drones gebruikt worden.

Laatst bewerkt:
Back