Radiomaster Zorro 4-in-1 en MPX M-Link?

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Rick NL, 1 jan 2023.

  1. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Ik heb begrepen dat de 'grotere' radiomasters met multimoduul ook Multiplex M-Link ontvangers aan kunnen sturen.
    Wie weet of de standaard Radiomaster Zorro 4-in-1 dit ook kan of moet er een extern multimoduul in.
    In alle beschrijvingen heb ik het tot nu toe nog niet kunnen vinden.
     
  2. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    706
    Locatie:
    Rotterdam
    Nooit geprobeerd maar in Edge-TX companion staat bij de Zorro 4 in 1 wel M-LINK als keuze optie.
     
    Rick NL vindt dit leuk.
  3. peytr

    peytr PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2012
    Berichten:
    226
    Ja, zit al een tijdje in de 4in1 firmware (ook van de gangbare externe modules, zoals ik in gebruik heb op mijn Taranis) maar ik heb er ook geen ervaring mee.

    Ik ben ook wel benieuwd en hou dit draadje in de gaten!
     
    Laatst bewerkt: 2 jan 2023
  4. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    562
    Locatie:
    Amersfoort
    Ik stuur met de radiomaster TX16S ook een aantal modellen met een MPX ontvanger aan. Het werkt, ook de telemetrie, alleen... Het lijkt wel of het systeem om de 1 tot 5 minuten een paar tienden van een seconde bevriest en dan weer door gaat. Om die reden heb ik bij een aantal modellen de MPX ontvanger toch maar door een frsky ontvanger vervangen (En omdat elk nadeel zijn voordeel heb, zijn die wel weer een stuk goedkoper en ook kleiner dan de MPX ontvangers.)
     
  5. peytr

    peytr PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2012
    Berichten:
    226
    Bevriest het hele systeem of alleen de telemetrie?
     
  6. houtjesplakker

    houtjesplakker

    Lid geworden:
    28 jan 2008
    Berichten:
    105
    Locatie:
    Omgeving van Gouda
    Helaas heb ik een minder goede ervaring met de combinatie Radiomaster TX16S en MPX M-link.
    Bij rustig sturen gaat het goed maar na een paar keer snel bewegen van een knuppel, uiterste standen maakt niet uit welke, stopt de servo met bewegen alsof er geen signaal meer uit de ontvanger komt. Alleen door de ontvanger uit en weer in te schakelen werkt het systeem weer.
    Voor mij, is mijn Radiomaster TX16S met M-link onvoldoende betrouwbaar om het in een vliegtuig toe te passen.
     
  7. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Ook voor wat anders wil ik een Zorro 4-1 kopen en zal berichten over mijn ervaringen.
     
  8. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    562
    Locatie:
    Amersfoort
    Het hele systeem bevriest bij mij voor enkele tiende van seconden. Helemaal vast lopen zoals bij houtjesplakker heb ik nog niet gehad (maar maakt me wel wat zenuwachtig).
     
  9. Paulraaf

    Paulraaf

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    770
    Locatie:
    Oegstgeest
    Rick NL vindt dit leuk.
  10. houtjesplakker

    houtjesplakker

    Lid geworden:
    28 jan 2008
    Berichten:
    105
    Locatie:
    Omgeving van Gouda
    Aanvullende opmerking aangaande het stilvallen van mijn MPX M-link ontvanger met de Radiomaster TX16S.
    Ik heb mij laten vertellen dat dit optreedt bij oudere software van de 4 in 1 zendermodule en zou inmiddels verholpen zijn.
     
    Rick NL vindt dit leuk.
  11. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Ik ga dit weekend een Zorro bestellen. Zal mijn ervaring posten.
     
  12. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    562
    Locatie:
    Amersfoort
    Failsafe had ik in gesteld. Ik zal het nog eens controleren.
     
  13. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    714
    Locatie:
    Doesburg
    Even een schot voor de boeg, en een oud draadje weer ophalen.
    Wat zijn de algemene ervaringen met de Zorro en dan specifiek met het 4-in-1 module?
    Ik ben vooral benieuwd wat de qualiteit en betrouwbaarheid van de verbinding is.

    Ik heb pas een Zorro over genomen omdat ik mezelf bekend wil maken met openTX, om daar een juiste mening over te vormen wil ik het ook eens gebruiken.

    De zender bevalt eigenlijk best goed.
    Voor echt comfort vind ik hem te klein, de gimbals staan te dicht op elkaar en de schakelaars zijn echt klein, maar goed, dat is ook het doel van een game style zender, klein zijn.
    Dat openTX, daar zie ik nu het voordeel nog niet van in, maar er is ook niets mis mee, basis set-up's lukken al.

    Echter, om te oefenen heb ik een simpele vliegende vleugel gepakt, met een oude DSM2 ontvanger (die het vroeger altijd probleemloos deed) en daar ben ik wat mee aan het stoeien gegaan.
    Helaas, bij de 2e vlucht had ik al een fail-save, totaal onverwacht, niet ver weg, geen obstakels, geen carbon romp, geen grote lipo voor de antenne.
    Ik snap dat DSM2 inmiddels oud is, maar het heeft altijd prima gefunctioneerd dus dat protocol op zich kan het probleem niet zijn.

    Vandaar de vraag:
    - Wat is julie idee / ervaring mbt de betrouwbaarheid van de verbinding?
    - Is er een protocol wat beter of wellicht minder goed werkt in het 4-in-1 module?
    - Gebruikt iemand de Zorro voor groter (duurder) spul of vetrouwd iedereen hier alleen maar schuimpjes en speeltjes aan toe?

    Ik zou hem graag gebruiken voor helling vliegen (klein - licht - makkelijk mee te nemen), tevens om Spektrum ontvangers te gebruiken (ik heb er nog redelijk wat van vroeger).
    Maar ik zou er ook een heli met Spektrum AR7200BX mee willen vliegen, maar na de fail save ervaring twijfel ik of dat wel verstandig is.
     
  14. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Ik heb met de Zorro en FrSky ontvanger vlieg ervaring zonder problemen, FrSkyX LBT 8ch.
    Hij bindt ook gemakkelijk met Multoplex incl telemetrie, maar daar heb ik nog niet mee gevlogen.
    DSM2 bezorgt mij in het algemeen, (los van de Zorro) altijd enige aarzeling.
     
  15. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    706
    Locatie:
    Rotterdam
    Mijn Zorro werkt prima met DSMX en de diverse Spektrum/Hobbyzone RTF ontvangers. Hij werkt ook prima met exotische protocols van vele Chinese RTF's als Eachine, veel beter dan de meestal goedkope standaard zenders daarvan. Ik gebruik hem wel alleen voor klein spul op relatief korte afstand. Het compacte formaat is handig meenemen en makkelijk om met 1 hand vast te houden bij opgooien. Bovendien heb het idee dat door de "speelgoed" uitstraling je wat minder wantrouwend wordt aangekeken als je vliegt in openbare gebieden.

    Ik denk dat het meer of minder goed werken meer ligt aan hoe goed het protocol van zichzelf is, als dat het aan de zendmodule ligt.
     
  16. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Een van de Engelse F3F vliegers vliegt zijn wedstrijd modellen naar tevredenheid met de Zorro op ELRS.
     
  17. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    714
    Locatie:
    Doesburg
    Bedankt voor de reacties, toch weer hoop gevend.
    Idd DSM2 is een protocol dat nogal ter discussie staat, echter toen het "nieuw" was werkte het toch goed, en werd het meer geaccepteerd, ik heb er vroeger best veel mee gevlogen vandaar dat ik on-prettg verrast was door de fail-save de 2e vlucht.

    Dit was presies mijn idee, ik wilde openTX proberen, en dan de combi met de Zorro is idd perfect om makkelijk mee te nemen.

    ELRS is volgens mij wel iets speciaals (is naar zeggen/schrijven het beste protocol op dit moment - ik heb daar onvoldoende verstand van of ervaring mee, om te kunnen beoordelen), als ik me niet vergis kan ELRS met extern module (weet niet of het met intern module ook kan) op een veel hoger vermogen zenden (heb ik overigens niet nodig, ik hoef geen 1000m weg te vliegen maar wil wel graag een goede en betrouwbare verbinding).

    Maar goed, ik kan hier uit opmaken dat het interne 4-in-1 module zend vermogen dus gewoon "normaal" is, en dus ook toereikend moet zijn om ook grote toestellen (grotere afstand) te vliegen, alleen dan beter niet DSM2, correct?
     
    Rick NL vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina