Radjet 800

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door guyken, 8 jun 2015.

  1. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.616
    Locatie:
    belgium
    k'Heb zonet deze besteld om eens kennis te maken met snellere modellen. Ik zou hem eerst met stock setup willen vliegen kwestie van kennismaking . Heb al veel filmpjes gezien op youtube hoe hij kan opgedreven worden .
    Graag wat reacties hoe de stock versie vliegt en wat er evt direct kan aan verbeterd worden ? Of een doorverwijzing naar vroegere draadjes , szedert vernieuwd forum ben ik de draad kwijt LOL . :p
     
  2. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Loopt een Topic over op het MBF hoor als ik het correct heb.
    Vliegmaat en ik hebben de Radjet uitgekauwt met verschillende set ups.
    Leuk toestel maar heeft 1 manko: kan indien het in een death spiral komt er nagenoeg niet of slecht worden uitgehaald met crash ten gevolg.
    Wil je dit allemaal voorkomen: koop een MPX Funjet.
    Sukses en plezier verzekerd.
    Vr Gr E
     
  3. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.616
    Locatie:
    belgium
    Hij is nu besteld . Maar wat veroorzaakt die death spiral ? Ik meen ergens gelezen te hebben dat het komt als het toestel in een stall geraakt ?
     
  4. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Volgens mij komt het ook door een stall.
    Maar weet wel dat eenmaal in die death spiral het een vrijwel onmogelijk taak is om het toestel daaruit te krijgen.
    De meningen zullen waarschijnlijk hierover uiteen kunnen lopen, maar de vliegmaat en ik weten wel beter.
    We hebben voorheen talloze vluchtjes gemaakt met onze Radjets.
    Vloog op 4S Lipo met andere regelaar en motor.
    Vloog ansich best goed en rap.
    Let wel: we kenden de Funjet al daarvoor maar wilden eens een cheapy kloon Funjet proberen.
    Toen we erachter kwamen dat deze Radjet dus haar nukken heeft.
    En wij kunnen behoorlijk vliegen, maar die death spiral is echt killing voor de Radjet.
    Zelf heb ik een 2 tal Radjets gehad.
    Lekkere cheap ass kistjes, maar met 2 minpunten: het death spiral probleem en de net te krappe ruimte om lekkere set ups in te steken en proper Lipo pack.
    Daarin scoort de Funjet dus een 10 met een griffel.
    Laten we wel wezen, de Funjet is na vele jaren helemaal uitgekauwd en heeft zijn sporen verdient.
    Wij vliegen nu met Funjets op 4S, 5S en 6S en die gaan probleemloos snoeihard en niets geen last van welk soort nukken dan ook.
    Neen........met die Radjet zijn wij wel klaar.
    Maar........het was wel leuk en fun om ermee gevlogen te hebben.
    Vr Gr E
     
  5. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.616
    Locatie:
    belgium
    Nou ja , ik zoek eigenlijk die pure snelheid niet hoor . Wel zoals je zegt een fun kistje om mee te vliegen en dan nog budget ook want het is eigenlijk mijn hoofdding niet . Dat zijn heli's . Maar ja , een mens wil al eens iets anders ook . Voor dit geld kan je niet verlangen dat het top materiaal is ook . Dat besef ik ook wel .
    Nog even terug Dylan , heb je hem eigenlijk ook met volledige stock setup gevlogen en 3s 1300 mah bv ? En hoe zit het nu met dat zwaartepunt . De meningen lopen nogal uiteen ook . Waarschijnlijk naargelang setup .
     
  6. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Zwaartepunt: op de vierkantjes onderaan. Wordt met de stock setup heel snel neuslastig als je de batterij teveel naar voren legt.
     
  7. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    Wanneer een vliegtuig in een tolvlucht komt door overtrekken is de vleugel overtrokken. Als je het vliegtuig uit die tolvlucht wilt krijgen moet je dus NIET met de rolroeren gaan sturen. Meestal verergert het tollen daar alleen maar door.
    Het eerste wat je moet doen is alle roeren neutraal zetten en het gas dicht. In zeker 90% van de gevallen zal het vliegtuig dan vanzelf uit die tolvlucht komen. Zo niet dan moet je met het richtingsroer tegen sturen. Dus tolt het vliegtuig naar links dan met het richtingsroer naar rechts tegensturen. Dan zal de tolvlucht eigenlijk altijd stoppen.
    Alleen een zeer instabiel vliegtuig en/of met een verkeerd liggend zwaartepunt en/of een heel klein richtingsroer zal niet stoppen.
    Als het vliegtuig niet meer tolt moet je een fractie van een seconde wachten en dan een beetje up geven om uit de duikvlucht te komen. Dat wachten is nodig om iets snelheid te maken anders zal het vliegtuig direct weer overtrokken raken als je up geeft. Dan moet je natuurlijk weer gas geven en kan je door vliegen.
    Op deze manier is nagenoeg elk vliegtuig uit een tolvlucht te krijgen.

    Er zijn natuurlijk wel een paar voorwaarden. Je moet voldoende hoogte hebben en je moet snel reageren. Om dat te kunnen moet je goed in je hoofd hebben wat je deed en wat het model doet. Je moet zien welke kant het model op draait zodat je in de juiste richting kan tegen sturen.
    Heb je een model dat vrij makkelijk in een tolvlucht komt dan moet je zorgen dat je niet in de situatie komt waarbij dit gebeurt. De grootste kans loop je als je langzaam vliegt, bijvoorbeeld voor een landing. Tijdens het aanvliegen voor de landing dus voorzichtig sturen. Geen snelle en grote uitslagen van de roeren bijvoorbeeld. En denk aan de snelheid, niet te snel maar zeker niet te langzaam. Vooral dat laatste komt nog al eens voor als er geland moet worden met weinig of geen wind. Dan wordt heel vaak gedacht dat er te snel wordt gevlogen. De grondsnelheid is dan wel hoger maar de vliegsnelheid niet! Met weinig of geen wind landen is lastiger dan met een rustig windje van kracht 2 of 3bf. ;)
     
  8. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    Zover ik kan zien heeft de Radjet geen richtingsroer.
    Als ik het model bekijk krijg ik de indruk dat de richtingsstabiliteit onvoldoende is. De kielvlakken zijn klein en zijn erg voorlijk geplaatst en de neus is lang. Allemaal zaken die de gierstabiliteit (weerhaan stabiliteit) lager of zelfs negatief kunnen maken. Vooral een probleem na overtrek waarbij in een vlakke spin het grootste deel van het kielvlak in het zog van de overtrokken vleugel ligt.
    Als je de kielvlakken met rond de 30 mm naar achteren uitbreid zal mogelijk het venijn weg zijn.
    Kijk maar eens naar de verhoudingen van de grootte en plaatsing van de vlakken bij de Funjet. Die heeft ook een kortere neus waardoor het destabiliserende karakter daarvan minder is.

    Op de TU L&R hebben we een PCM Erwin met een eigen gemaakte dikke neus voor een dikke camera. Hier trad hetzelfde probleem op voordat we een groter kielvlak hadden gemaakt en gemonteerd.

    ErwinTU.jpg

    Rick
     
  9. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    Het kielvlak is inderdaad erg klein maar er zit een V-staart op die ook deels als kielvlak werkt. Zo is dus het effectieve kielvlak groter dan je in eerste instantie zou denken. Verder is de staartboom vrij lang. Dit vergroot het moment waardoor het kielvlak ook kleiner kan zijn.

    Als het goed is zouden de beide hoogteroeren elke een eigen servo moeten hebben die via een V-staart mixer worden aangestuurd. Zo werken ze dus als hoogte en als richtingsroer.
    Mijn gevoel zegt me dat het heel goed mogelijk is dat deze configuratie lastiger uit een tolvlucht is te halen. Dit omdat er geen echt richtingsroer aanwezig is, er is altijd een beetje hoogteroerwerking bij. Dat maakt het lastiger om de draaiing te stoppen.

    Als beide roeren door één servo worden bediend is er geen richtingsroer functie en dat kan zeker verklaren waarom dit vliegtuig heel moeilijk uit een tolvlucht is te krijgen. In dat geval zou je maatregelen moeten treffen waardoor het vliegtuig bij overtrekken niet in een tolvlucht zal raken. Dat kan bijvoorbeeld een negatieve tipverdraaiing zijn. De tipjes zijn nogal klein dus die verdraaiing mag best een aantal graden zijn. Persoonlijk zou ik minstens drie graden ten opzichte van de rest van de vleugel proberen, misschien wel meer.
     
  10. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    Ernst, misschien haal je de twee door elkaar. Over de Radjet zei ik dat er naar mijn observatie geen richtingsroer op zit.

    Voor wat betreft de gemodificeerde Erwin, daar zaten en zitten wel degelijk twee servo's op de staartvlakken.
    De effectiviteit van de V-staart is goed te berekenen en bleek dan ook voldoende met de originele bezemsteel romp. Door het destabiliserende effect van het nieuwe voorste in te schatten op basis van bestaande data voor de 'grote' luchtvaart heb ik de benodigde grootte van het extra verticale deel berekend.

    Een V-Staart reageert soms moeilijker in een tolvlucht, weer vanwege de 'schaduw werking' van de helft die in het zog zit van het overtrokken deel.

    Maar de vliegproeven met de nieuwe staart zijn uitstekend verlopen. geen neiging meer tot tolvlucht na een overtrek. Tipverdraaiing zit er een beetje in en is in principe en in de praktijk voldoende, ze zijn er op ontworpen.

    Rick
     
  11. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    Even niet echt alles gelezen, alleen snel gescand zoals ze dat wel noemen. Sorry. :oops:
     
  12. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.616
    Locatie:
    belgium
    Dus 2 extra servo's op de richtingsoppervlakten ( wat men rudder noemt , niet de elevator) zouden dus een positief effect kunnen hebben ?
     
  13. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Guy, niet doen, je gaat ongelooflijk veel drag hebben. Gewoon de pit er een beetje inhouden en maken dat je zwaartepunt goed ligt.
    Hou 'm ook licht (niet te grote lipo) dan heb je al minder risico op afkappen.
    Heb gisteren nog even op de club met een Radjet van iemand gevlogen bij 4Bft en hij deed het, was wel een zenuwachtig beestje omdat de wind er de zot mee hield maar het was stuurbaar.
    Al vind ik een Funjet persoonlijk beter, veel beter vliegen.
    De Funjet kan trouwens ook in die spiral hoor, is me wel zelf nog niet overkomen.
     
  14. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    Er zijn veel mogelijkheden maar zoals ik al eerder schreef ben ik bang dat er weinig verbetering te halen zal zijn. Maar kijk ook eens op Youtube! daar zijn vele filmpjes over dit model waaronder het onderstaande.
     
  15. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.616
    Locatie:
    belgium
    Ah goed dat te horen Dries . Ik ging hem eigenlijk volledig stock vliegen dus met 3s 1300 mah . Was het die van Jimmy die je gevlogen hebt ? Ik heb hem ook eens gevraagd hoe die vliegt en hij was er best tevreden over . Natuurlijk 4 Bft is niet weinig voor licht spul . Waarom Radjet , wel ik wil het eerst goedkoop houden . Valt hij in de smaak dan misschien funjet of nog ... ?
    [​IMG]
    Neu
    Staufenbiel SUPER SCORPION Jet 0,83m PNP
     
  16. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.616
    Locatie:
    belgium
    Bedankt voor de tips Ernst . k Ga ook nog wat youtuben LOL .
     
  17. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Ik zou als ik jou was gewoon die Radjet aanschaffen.
    Dan lekker met de stock motor vliegen en op 3S 1300Mah of iets zwaarder.
    Ik heb talloze vluchtjes gehad waarbij het toestel heerlijk vloog.
    Je moet alleen niet te gek doen en een stall vermijden.
    Ik zeg: lekker proberen voor die paar centen!!!
    You only live one time!!!
    Vr Gr E
     
  18. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.616
    Locatie:
    belgium
    Thx Dylan , hij is onderweg ;)
     
  19. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Goed bezig!!
    Je gaat er vast plezier aan beleven.
    Landen is iets koppie erbij houden want neusje gaat snel krom of breekt af tijdens een slechte landing.
    Lekker uitmelken en kalm neerzetten is het devies.
    Sukses.
    Vr Gr E
     
  20. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.616
    Locatie:
    belgium
    Ja die neus is ook dikwijls beschadigd of krom te zien op yuotube filmpjes . Ik was al aan het denken om die op 1 of andere manier te verstevigen ?
     

Deel Deze Pagina