Raketbrandstof maken.

Discussie in 'RaketModelbouw' gestart door senne6, 1 mei 2011.

  1. senne6

    senne6 Guest

    beste modelbouwers,

    ik ben nieuw in dit vak en ik wil een kno3 suiker raket maken met een pvc buis als raket buis.
    dit is hoe ik hem ga maken:

    afmetingen:

    lengte buitenkant: 20.0cm
    diameter grondvlak buitenkant: 3,10 cm
    totaal gewicht body: 130g

    motor:

    64,5 % potassium nitraat
    34,5% poedersuiker
    1% Fe203


    als jullie hier opmerkingen/tips over hebben zijn deze altijd welkom.

    nog wat vragen:

    1.: Hoelang moet ik de suiker en het nitraat koken en op hoeveel graden?
    2.: Waar vind ik Fe203?
    3.: hoe zorg ik dat de raket niet draait in de lucht? ik denk dat hij ongeveer 1kg zal gaan wegen dus een stok is zinloos dacht ik.

    mvg
     
  2. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.978
    Locatie:
    Rottevalle
    je moet minder ijzer gebruiken, zo even uit mijn hoofd is 0,8 % de max.

    je moet het niet koken, als je het kookt dan zit er veel te veel water in en dat werkt niet in een raket motor. kno3 drogen in de oven. +/- 75 graden
    En dan heel voorzichtig verwarmen, buiten werken en draag handschoenen een masker en brandvertragende kleding. Verwarm je te snel dan gaat het de lucht in en daar wil je niet naast staan
    Voor je het risico neemt een hand of een vinger te verliezen kijk even bij nakka zijn site.

    En voor je gaat lanceren eerst heel veel testen met een enorme veilig heids afstand.


    kort om wees waanzinnig voorzichtig, een ongeluk zit in een klein hoekje.
     
  3. jesse

    jesse

    Lid geworden:
    25 jun 2006
    Berichten:
    1.153
    Locatie:
    Groot Ammers
    Hier staat een goede maar vooral ook veilige methode om raketbrandstof te maken:


    LET OP: deze man gebruikt GEEN metalen gereedschap en/of hulpstukken en VOORAL GEEN OPEN VUUR!!
    Hij gebruikt een electrische kookplaat om het mengsel te verwarmen en roert met een plastic spatel.

    Het mengen van de ingredienten doet hij met zijn handen in een stenen schaaltje dus geen kans op warmte door wrijving / vonken / statische electriciteit etc.

    Bekijk ook even zijn kanaal voor meer video's, onder andere over het fabriceren van de eigenijke motor en statische testen van de stuwdruk van diverse motoren.

    En denk er om: Het is een leuke hobby maar VEILIGHEID VOOR ALLES.
    Dat kno3 + suiker mengsel is een gemeen en niet geheel voorspelbaar goedje wanneer het verwarmt word.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  4. senne6

    senne6 Guest

    ok dat leert me al veel.
    ik heb nu ook zo'n elektrisch vuur voor buiten.
    maar die heeft 4standen (1,2,3,4) en is 1000W iemand een idee hoeveel graden stand 1is?
     
  5. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.978
    Locatie:
    Rottevalle
    gewoon effe testen met alleen de suiker, dan kun je alleen je vingers branden. >-$.

    als je er geen kno3 bij gooit kan het niet gaan branden. Maar blijf voorzichtig met testen.
     
  6. senne6

    senne6 Guest

    Zou plaaster houden als nozzle?
     
  7. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.978
    Locatie:
    Rottevalle
    ik neem aan dat je staal bedoeld, nee je moet een nozzle uit massief draaien , anders smelt hij
     
  8. jesse

    jesse

    Lid geworden:
    25 jun 2006
    Berichten:
    1.153
    Locatie:
    Groot Ammers
    Ik kom op het internet verschillende methoden tegen waaronder 1 met aangestampte kattebakkorrels.
    Dit schijnt de hoge druk en temperaturen goed te kunnen weerstaan.
    Je zal dan wel een malletje moeten hebben om de vorm van de nozzle goed te krijgen.
    Alleen zul je dan voor iedere raket weer met kattegrid in de weer moeten om de nozzle te maken.
    Een nozzle draaien uit metaal is aanvankelijk wel iets meer werk maar als je het zo kan maken dat je hem telkens opnieuw kunt gebruiken is dat natuurlijk wel makkelijk.
    Dan hoef je niet voor iedere raket een nieuwe nozzle te maken.
     
  9. senne6

    senne6 Guest

    Dat met kattengrind heb ik ook gezien, maar dat lijkt me een beetje rommel.
    En kan je nergens iets kopen in de vorm van een nozzle? want ik heb niet het juiste materiaal om er een te maken.
     
  10. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.978
    Locatie:
    Rottevalle
    nozzles kun je ook maken uit snel beton van de Gamma. Je moet ze dan nog steeds wel persen. Maar dat kan gewoon met een krik.

    Motor casings en end caps koop je bij de gamma in de vorm van wit pcv dit is redelijk te lijmen en sterk genoeg om een kleine motor van te maken.

    nozzele kun je dna maken van beton en later er een gat in boren.
     
  11. senne6

    senne6 Guest

    ik ben vandaag inkopen gaan doen voor m'n rocket fuel. Ik heb dcm tuinpotas DCM Tuinkali / Tuinpotas - DCM gekocht. dit zijn korrels, en er zit slechts 20% potassiumnitraat in. is dit bruikbaar??
     
  12. jesse

    jesse

    Lid geworden:
    25 jun 2006
    Berichten:
    1.153
    Locatie:
    Groot Ammers
    Ik ben geen expert maar ik ben bang van niet.
    Zelf gebruik ik voor het maken van rookbommen 99% pure kaliumnitraat van laboratorium kwaliteit en ik gebruik geen ijzeroxide.
    Dit mengsel brand goed en ik kan me voorstellen dat het flink wat druk opbouwt wanneer je het enigszins opsluit door een nozzle te gebruiken.
    Maar ik weet ook dat als het mengsel maar even niet klopt je erg veel stuwdruk verliest.
    Dus nee, ik denk dat 20% niet genoeg is.

    Waarschijnlijk weet Janhein een defenitief antwoord op je vraag...
     
    Laatst bewerkt: 3 mei 2011
  13. senne6

    senne6 Guest

    ok, maar denk je dat het voldoende is om hem ongeveer 10meter in de lucht te krijgen?
    en waar haal jij zo'n pure kno3?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 mei 2011
  14. jesse

    jesse

    Lid geworden:
    25 jun 2006
    Berichten:
    1.153
    Locatie:
    Groot Ammers
    Ik heb echt geen idee senne, ik zou even afwachten wat Janhein er van zegt.

    Bij een collega die ruim 20 jaar in een laboratorium gewerkt heeft.
    Zo'n beetje alles wat niet direct potentieel gevaarlijk is kan ik bij hem halen.
     
  15. senne6

    senne6 Guest

    zou ik ook wel willen :)
     
  16. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.978
    Locatie:
    Rottevalle
    Ik ken wel iemand die aan zuivere KN03 kan komen , stuur me maar even een pbtje ;-)

    Je moet idd zo zuiver mogelijke kno3 hebben , is je persentage te laag dan brand je mengsel te langzaam en krijg je geen stuwdruk.

    Bovenden weet je nooit psies waar je mengsel mee vervuild kan zijn als het niet zuiver is. Nu zal dat in de meeste gevallen resulteren in een raket motor die niet werkt. Maar in het ongunstigste geval klapt hij uit ekaar bij te test. Of erger nog tijdens het mengen.

    De korrels die je hebt zijn niet geschikt voor raket brandstof en zitten te veel andere stoffen in waardoor het niet goed werkt.

    Of je raket 1 of 1000 meter hoog komt hangt niet alleen af van de brandstof maar van heel veel factoren meer.


    kijk voor je een motor gaat maken even op deze site

    Richard Nakka's Experimental Rocketry Site

    Dit is echt de Nestor van de suiker motoren .
     
  17. jesse

    jesse

    Lid geworden:
    25 jun 2006
    Berichten:
    1.153
    Locatie:
    Groot Ammers
    hahaha, ja die ken ik er meer... ;)

    Maar aan zuivere kaliumnitraat kun je vrij makkelijk komen hoor, aangezien het ook in de voedselindustrie gebruikt word: Natural Spices

    Voorheen kon je nog heel voordelig kopen bij boerenbond maar die zijn de laatste jaren veel strenger geworden en het schijnt zo te zijn dat ze het spul niet meer aan particulieren verkopen.

    Hier nog een adresje voor Kno3

    Op tweedehands.net kwam ik nog een advertentie tegen van deze meneer
    Grondstoffen
    Op de website verkoopt hij het per 25kg maar in de advertentie op tweedehands.net biedt hij het per kg aan, misschien eens mailen ?
     

Deel Deze Pagina