Raketenwurm 1, 2b & Surprise 13

Ik heb zelf eigenlijk nog nooit problemen gehad met Hitec servo's en ook op onze vereniging kan ik zo geen voorbeeld verzinnen. Maar vooruit ik heb toch maar een S3150 besteld voor de hoogte. Ik moet toch nog wachten op m'n motor (nu al 2 maanden) dus kunnen ze deze gelijk meesturen. De S3150 gebruik ik trouwens ook al in de vleugels van m'n Tangent Kult en is een erg precieze en sterke servo.

Een goeie logger zal je vertellen waar je precies zit met je setup. Je kunt dan met die informatie te juiste prop vinden.

De Unilog is nu ook te voorzien van "limiter" software. Dat wil zeggen dat als je de 1750W.min aan ENERGY hebt verbruikt dan zet hij de motor uit. Je hebt dan nog 3 korte bursts zodat je niet in de problemen komt. Dit is overigens ook goed om te voorkomen dat je te veel de motor gebruikt en daarmee je motor over verhit of je Lipo te leeg maakt.

Wat betreft Hitec servo's. Ze hebben allemaal veel speling (zeker de 81) en ook de electronica laat de wensen over wat betreft betrouwbaarheid. Bij de 125 en 5125 is het nogal makkelijk om de tandwieltjes te strippen. Het is niet het einde van de wereld maar als je te veel speling hebt loop je een risico om flutter te krijgen.

Een Futaba S3150 is net zo goed als een Voltz servo (beste ter wereld) en wordt ook door de top gebruikt (Freudenthaler en Avionik). Heb er zelf alleen goede ervaringen mee!

Jos

Net nog gemaild met Hoellein, dat wordt dus niet meer vliegen dit jaar. De Plettenberg motor kan nog wel eens heel lang gaan duren. :evil:

Maar ja, nog maar eens afwachten en anders volgend jaar maar op zoek naar een vervanger. Nog keuze zat hacker/lehner/neu etc.

De aileron aansturing is gereed, op naar de flaps.
DSC_8937.jpg

Johan,

Als je mij even mailed. Kan je wel een Neu aanbevelen die wellicht nog beter is en zeker goedkoper.

Gr, Jos

Zo, de kogel is door de kerk, of is het in dit geval de raket is door de kerk.
Ik heb zojuist de Plettenberg geannuleerd en een Neu 1512-1D-6,7 besteld met een RFM 16x16 propellor. Eventueel kan ik nog de 17x18 gebruiken als het amperage niet te hoog gaat worden. Hij was op voorraad bij voltmaster.de dus de levertijd moet nu toch wel mee gaan vallen, en hij is natuurlijk 100 euro goedkoper.

Goed bezig!!!

Geen slecht prijsje bij die tent! Ik betaal hier het zelfde.

Heb geen vrees en monteer meteen die 17x18, dat kan het allemaal makkelijk aan!

Oh en gebruik geen 4mm stekkers, 5.5mm of 6mm please! ;)

Gr, Jos

waarom de wissel in motor, omdattie op voorraad is?

waar verschillen ze in specs, ik neem aan dat je dat weet zonder dat ik moet gaan googlen :-)

Dank
(ook sparende voor een dergelijk model nml)

Dit zijn de Schulze stekkers. Geen idee wat LMT is nl.
schulze_pp6.jpg

En de grote reden v/d motor wissel is inderdaad de levering. Ik heb de Plettenberg begin oktober al besteld en er is nog niets, en het lijkt erop dat het ook nog wel even gaat duren. De Neu heb ik donderdag besteld, en is donderdag ook al verstuurd. Dus wellicht is hij er vandaag:).
En volgens mij ontlopen de Pletti en Neu elkaar niet zoveel wat betreft prestaties, ze worden beide gebruikt bij de wedstrijden. Bij het laatste WK was het geloof ik plaats 1 t/m 3 Plettenberg en vanaf plaats 4 zaten de Neu's ertussen. Het blijft dus een beetje behelpen, maar ach voor een 4e plaats teken ik wel ;).

De UNIlog is wel al gearriveerd, lekker klein ding en wellicht ga ik hem nog wel testen van het weekend.

De Neu motor is niet veel verschillend van de Pletty en is wellicht nog beter. De enige reden dat je geen Duitser met een Neu ziet vliegen is sponsoring door een duits bedrijf. De resultaten tijdens het WK waren voornamelijk de danken aan de goeie NiMh cellen van de Duitsers. Lipo was toen nog niet toegestaan en ook was er nog geen energy limiter. Ik verwacht in 2008 wellicht een andere plaatsen verdeling.

Die 6mm (LMT) connectors kan je ook met je Unilog mee bestellen, zakje van 10 setjes lijkt me genoeg.

Jos

Verder nog geen voortgang geboekt, maar de motor is wel binnen :D. En wat een draden komen eruit, ter vergelijking ligt er een 6mm goudplug naast.
DSC_8939.jpg

Dat wordt dus flink doorbouwen dit weekend. Dit jaar vliegen lukt misschien niet meer, maar in januari moet de Wurm toch echt wel de lucht in.

Vandaag de motor in de romp gemaakt, ik kon toch echt niet langer wachten. Heb al wel gezien dat het behelpen wordt met opstijgen. Hij trok 253A en leverde zo'n 3kW.:D

Foto's en de Unilog grafiek volgen nog.

Laatst bewerkt:
Nog een paar foto's van het bouwen vandaag.
DSC_8945.jpg

Het motorschot in de romp. Ik heb ook een paar kleine koelgaten geboord tussen de schroeven ongeveer, om de motor ook van voren door de spinner wat koeling te gunnen.

DSC_8951.jpg

Dit wordt de aansturing van de flaps aan de bovenkant.

Back