Raketenwurm

Hallo,

Ik ben in het bezit van een Rakentenwurm die in een vorig leven meegedraaid heeft in de F5B klasse. De vorige eigenaar heeft de romp lichtjes aangepast om er meer (NiMh) cellen in te kunnen proppen. Deze aanpassing betreft een uitgezaagd stukje ter hoogte van de achterlijst van de vleugel. De vleugel zelf wordt achteraan op zijn plaats gehouden met tape versterkt met polyester draden. Vooraan zit de vleugel uiteraard in zijn originele fitting.
Nu plan ik om deze romp eventueel te gebruiken met Lipo's ipv NiMh cellen.
Ik heb een Hacker B40 6L motor met een Hacker X-70 opto pro-regelaar.
Mijn vraag is nu, kan deze set-up gebruikt worden met Lipo's en zo ja, welke zijn dan de meest aangeraden cellen of gebruik ik beter een 10 cel pack NiMh. Bij gebruik van Lipo's komt het zwaartepunt misschien in de problemen.
Welke prop is de meest geschikte om een prettig stijgvermogen te krijgen en die binnen de limieten van de reglaar vallen wat stroomverbruik betreft?
Is er een afzonderlijke rx acuu aan te raden?

Met Intermoddelbau voor de deur plan ik om de nodige accu's enz aan te schaffen.
Alvast bedankt.

Stef

Afzonderlijk rx accu: Ja absoluut. Bij dit soort modellen zit je aan de limiet van wat de motor en regelaar aankunnen, het kan een keertje misgaan en dan is het fijn als je nog kunt sturen om het model heelhuids omlaag te krijgen. Denk aan een 2s pakketje van +-400-600mAh.

Lipo: Gewoon doen. Eventueel zwaartepuntsprobleem met een stukje lood aanpassen. Totaal gewicht van lipo en lood is zeker lager dan het 10 cellen NiMh pakket.
Reken op een 3S Lipo pakket, ik schat zo rond de 3300mAh.

Prop: geen idee, ken de max van de motor en regelaar niet. Je zou eens op RC-Network - Magazin kunnen zoeken of deze motor bekend is.

Groet,
Gerben

Hoy Gerben,

Bedankt voor de tips. Ik ben al een tijdje uit de modelbouwwereld en probeer me zo snel mogelijk terug in te werken in al de nieuwe (electro) technologiën.
Volgende gegevens kwam ik tegen :
Regelaar : geen BEC, geschikt voor 6-16 NC of 2-5 Lipo's, 70 Amp continue en 80 peak.
Motor : max 700 W gedurende 15 sec - 5000 u/m 2 polig en met reductie 4,4:1
Schroef : Aeronaut carbonschroef 14x8
Verder denk ik dat deze Thunder Power Lipo's er wel in te proppen zijn: 30C 3SP30 - 3850 (116 Amp continu en 230 peak)
Volgens mijn bescheiden mening zal deze prop te veel ampere's verbruiken. Enig idee of deze set-up bruikbaar is en wat de te verwachten motorlooptijd zou kunnen zijn?
Ik heb geen bedoeling om echt "hot" te vliegen maar gewoon vlot te stijgen zonder competitie intenties.

Mvg

Stef

Hallo Stef,

als je naar Intermodellbau gaat dan zou ik gewoon even bij de stand van Hacker langsgaan en vragen naar de specs van de motor en regelaar en of de combinatie van dit alles (met de 14x8 prop) gaat.
De 6L motor kan ik niet in de tabellen vinden maar op een 7L zetten ze een 13x8, de 6L is wat heter, denk dus dat hij hoger dan 70A gaat in stroom.
Nou hoeft dat geen probleem te zijn, de regelaar zal bij F5B gebruik (3-5 seconden volgas) het wel overleven maar je moet geen halfgas gaan vliegen, dat zal hij niet aankunnen.
Dus wat de motor/regelaar/prop betreft even vragen bij Hacker.

Dan de lipo..
Waarom van die dure pakketten?
Wij vlogen met Turnigy, 3000 mah 30C en ikzelf trok er zonder problemen 250A doorheen.
Dat zijn pakjes van 30 euro.
Die 80-90A die jij gaat trekken doen ze met gemak.

Grts Gert-Jan

Hallo Stef,

Lees hier maar eens:
Hacker B40 6L + 4,4:1(in Ariane V10)

Hallo,
ich habe gestern mal die RFM 12,8x13 getestet. Im Flug fließen da ca. 98A mit 3s SLS!?! Die Leistung der Latte ist aber spürbar besser als die der ACC.
(ACC = Aeronaut Cam Carbon)

Hallo, habe jetzt eine ACC 13x11 montiert
saubere Sache.
geht schon echt sehr gut.. mehr werde ich nicht machen..
HAbe gestern Strom im Stand gemessen..
mit vorgewärmten Jack Power 3300 3S Akku waren es 123A..

Zo te zien is de 12.8x13RFM een goed startpunt, lijkt me dat je regelaar dat ook nog moet kunnen.

Groet,
Gerben

Hallo Gerben, Jan,

Bedankt alvast voor de informatie.
Ondertussen is Dortmund achter de rug. Van een teleurstelling gesproken. In tegenstelling tot vorige jaren wordt het aanbod vliegtuigen steeds kleiner en kleiner. Behalve EMC vega, Staufenbiel en Derkum is alles gebasseerd op 40 Euro speelgoed coaxiale heli's.
Nou dat weten we dan ook alweer voor de komende jaren (lang leve internet bestellingen)
Ik heb er toch een LiPo Dymond pack 3500 mA 35 C op de kop kunnen tikken die netjes past in de smalle romp van de Wurm. Het komt wel in orde met het zwaartepunt. Als prop denk ik te starten met een 12 x 9 kwestie van het model wat onder de knie te krijgen in het begin. Ik heb ook 5 NiMh celletjes van 400 mA gekocht waarmee ik een rx pakketje ga maken.
Mijn regelaar (Hacker 70 opto Pro) is dacht ik zonder BEC. De servokabel heeft echter naast het signaal ook de gebruikelijke + en - aansluiting. Moet ik deze + vooralsnog onderbreken zoals dacht ik gedaan wordt bij regelaars met BEC maar die zonder gebruikt worden?
Is het nodig om een ferietringetje rond deze servodraad te doen?
Vermoedelijk zal ik met een servo verlengkabeltje gaan werken want de afstand tussen de regelaar en de rx is groter dan dit kabeltje lang is, vandaar.

PS : Ik ben volop jullie draadje over een low budget f5b aan het lezen op het andere deel van dit forum. Razend interessant. (ben pas aan mei 2010 op dit ogenblik).
Groeten
Stef

De + hoef je in dit geval niet te onderbreken.

Een hele goede investering is een Unilog (Sm-Modellbau). Met deze logger kun je meten hoeveel stroom er loopt, de accuspanning, maar ook temperatuur van de motor e.d. Een hele nuttige tool om je spullen heel te houden.

Diamond 35C is prima. Vlieg ik nu ook mee (340Apiek op 5S4000). Bevalt goed.

Groet,
Gerben

Back