Rammelende staart Nieuport

• Topicstarter Topicstarter BERTUS85
  • Startdatum Startdatum
B

BERTUS85

Guest
Beste Schaalbouwers,
Als opstapje naar een "echt" schaalmodel heb ik een Nieuport 11 van Balsa Usa gebouwd. Het toestel is helemaal volgens tekening en bouwbeschrijving van meneer Usa gebouwd, met uitzondering van de ondervleugel. Die heb ik zo aangepast dat het landingsgestel kan blijven zitten als de vleugels eraf zijn.
Voorop zit een benzine tweetakt van 26 cc.
Het probleem is nu dat wanneer de motor loopt de staart trilt en rammelt en wel zo erg dat het al een servo heeft gekost, die van het richtingsroer.
De motor is nog nieuw maar loopt mooi rond, propellor is gebalanceerd. Als oplossingen denkt ik aan een dempertje op het richtingsroer (soort stuurdemper) of gewicht aan het uiteinde van het roer. Of misschien een pull/pull systeem van het hoogteroer simuleren en daar dan een beetje spanning opzetten voor een betere verbinding met de romp.
Maar eigenlijk hoop ik dat jullie een betere oplossing weten....
GrRené

Dempers bij een kleine benziner geeft geen groot effekt op de trillingen .

Denk ook eerder dat het in het besturings systeem moet zitten.
Heeft de Nieuport geen pull-pull op het zijroer ?
En omdat er maar een klein deel aan de romp zit met scharnieren van eenvrij groot roervlak moeten hier wel goede scharnieren zitten zonder speling.

Mvg Johan

Dempers bij een kleine benziner geeft geen groot effekt op de trillingen .

Denk ook eerder dat het in het besturings systeem moet zitten.
Heeft de Nieuport geen pull-pull op het zijroer ?
En omdat er maar een klein deel aan de romp zit met scharnieren van eenvrij groot roervlak moeten hier wel goede scharnieren zitten zonder speling.

Mvg Johan

De Nieuport van Balsa Usa heeft geen pull/pull op de roeren maar gewoon stuurstangen. Deze zijn niet in de kit aanwezig. Ik heb ze gemaakt van 2 mm staal in een kunstof mantel. De mantel is gelijmd op alle spanten van de romp. Dat zijn er trouwens maar 4 op een lengte van 80 cm.
Het richtingsroer draait op een in het roer gelijmde stalen pen in een metalen buisje achterop de romp. Op dit "scharnier" zit geen speling, op de aansturing ook niet. Het is meer dat het hele achter gedeelte van de romp trilt wat dan door het gewicht van de roeren wordt versterkt, waarbij vooral het richtingsroer gaat rammelen.
En dat dan bij alle toerentallen van de motor.
GrRené

Uploaded with ImageShack.us

Heb je nog meer foto's van deze kist? Ben hem ook aan het bouwen. Moet de Nieuport 17 zijn denk ik? Ben zelf bezig met de besturing. Heb een pull/pull systeem ingebouwd. Komt het echt uit de romp of is het roer gewoon te zwak?

Heb je nog meer foto's van deze kist? Ben hem ook aan het bouwen. Moet de Nieuport 17 zijn denk ik? Ben zelf bezig met de besturing. Heb een pull/pull systeem ingebouwd. Komt het echt uit de romp of is het roer gewoon te zwak?

Ik heb de Nieuport 11 C1. Er is niet veel verschil tussen de 11 en 17, niet in het echt en zeker niet in de kits van Balsa Usa.
Ik heb ondertussen nogal wat reacties uit Amerika gehad en het komt steeds op hetzelfde neer: het scharnier van het richtingsroer. Beste oplossing is van het buisje en de pen een echt scharnier te maken of de pen aan de onderkant van het buisje afsteunen op het roer. Ik heb voor het laatste gekozen aangezien mijn model klaar is. En jawel; het werkt! Er zit nog steeds veel "leven" in maar het gerammel is weg.

Ik weet niet hoe ver je bent maar het schijnt dat de aluminium verbindingen tussen romp en stabilo kapot kunnen trillen/rammelen. Het is beter die van messing te maken met extra verdikking aan de uiteinden.
"The guys in the loop" beweren dat dit alles de reden is dat Balsa Usa aanbeveelt om het model met electro motor uit te rusten.
Ik heb verder geen foto's, zeker niet uit het graten stadium. Kan ze wel maken (niet al te hoge kwaliteit) zeg maar wat je wilt zien.

Back