Ramphor bouwdraadje!

Beste mensen.

IMG_4895%20003.jpg

Jullie hebben mij hoogst waarschijnlijk nog niet eerder zien posten in deze rubriek.
Ik ben een vervent zwever in 1:1 zwevers. Op de DGAC bij ons op de club (zie www.foxteam.nl voor meer info) werd dit hardnekkige virus weer aangewakkerd (Maar dan op modelbouwschaal).

Aangezien ik nu eindelijk vakantie kreeg na een jaar opleiding die veel te veel hobbytijd opslurpt, heb ik aardig veel zin gekregen om weer eens wat te bouwen. En dan wel op korte termijn!

Ik heb nog een GFK/CFK/balsa/en andere zooi bouwproject ‘Nimbus4’ (4.7 meter) op het programma staan.
Maar dit project moest toch even aan de kant voor mijn sterke drang om iets van hout te bouwen!

Ik raakte op de club geïnteresseerd in de Habicht. Zo kwam ik terecht in het draadje van 'Knikvleugeltje' die er één aan het bouwen is. Aangezien de Habicht nog al duur is, en aangezien 'Knikvleugeltje' nog een Ramphor tekening had liggen, heb ik mij op dit avontuur gestort.

Na het in goede staat ontvangen van een Ramphor tekening van 'Knikvleugeltje' ben ik vandaag langs de copyshop geweest. Ik heb de tekening een aantal keren laten kopiëren. Ook heb ik de tekening maar meteen laten vergroten van A1 naar A0 formaat!!! De originele twee meter voor de Ramphor van de bestaande tekening vond ik toch wat klein.

Nu alles verschaald is lijkt het erop dat mijn Ramphor zo'n 2.8 meter gaat worden.

Bij deze even een impressie van het verschil in maat;
IMG_4895%20004.JPG

Morgen of overmorgen wil ik een bos hout gaan halen om te beginnen met de bouw.
Ik ben dan van plan om vrij frequent dit draadje bij te houden en te voorzien van mooie foto's.
(zodat ik mijn virus ook op jullie kan overbrengen ;-) )

Groeten,
Harmen.

wooww echt een gaaf ding!
ben zeer benieuwd hoe hij zal gaan vliegen!
Filmpje mischien:D:D!!?

gr.
Bart

Hey Knikvleugeltje!

Leuk dat je even wat foto's post voor mijn motivatie :wink: .
Je Ramphor ziet er goed uit!

Met wat voor een verf heb je je vleugels geverft?

Bedankt ook voor de andere reacties!
Ik ga vaker bouwdraadjes posten, ik merk dat ik er extra motivatie door krijg!

Update;

Ik heb vandaag een 'bos hout' gekocht :lol: !

IMG_4910.jpg

Ik schrok er wel even van hoeveel planken balsa er in mijn grotere variant gaan verdwijnen!
Ik zit nu op zo'n 15 planken.
En dan nog een bosje vuren lijsten.

IMG_4913.jpg

Hier nog wat nadruk op de lijm en andere materialen.
Ik werk zelf veel met een scalpeltje van Swann-Morton, erg scherp! Het voordeel hiervan is dat je er erg fijn werk mee kunt verrichten. Nog een voordeel aan zo'n scalpeltje is dat je jezelf meteen afleert nog ooit eens richting je vingers te snijden! :lol: .
Ook gebruik ik vaak disposible injectiespuiten van de apotheek voor het doseren van lijm. Dit werkt erg snel, precies en schoon. Als je je goede pak aantrekt willen ze je er zelf wel naalden bij verkopen. (Nee mevrouw, ik ben echt geen junk :P)

Ik zit nog een beetje na te denken over met name de gebogen achterlijst.
Als er mensen zijn die een goede oplossing hebben voor deze achterlijst... Schroom niet.
Mijn probleem is dat ik denk dat ik erg veel moet gaan snijden, vijlen, schafen en schuren. Ik heb ervoor gekozen om de achterlijst te maken uit een plank balsa van 6mm. Deze moet uiteraard taps worden gemaakt naar de achterkant van de vleugel.
Dit omdat ik het vrij onmogelijk achtte een bestaande 6x35mm achterlijst van vuren te buigen in de goede vorm.
(Zie tekening in mijn eerste post.)

Welterusten allemaal :wink:

wat dacht je van lamineren van die achterlijst. gewoon een heleboel latjes van 1,5 mm in vorm tegen elkaar lijmen. ok, je zal dan wel alleen nog het profielverloop erin moeten schuren maar dat is ook nog wel te doen, Daarnaast is de achterlijst dan ook nog eens heel sterk.

Theo,

Inderdaad een goed idee!
Ik had gisteren al 3x2mm latjes in mijn handen met hetzelfde idee in mijn hoofd.
Aangezien die latjes wat zwaarder aanvoelden dan een 6mm plank en aangezien er nog lijm bij moest dacht ik...

Haha. Maar ik kan altijd nog besluiten om het toch op jouwn manier te doen.

Bedankt!

Update;

Vandaag regent het weer zoals gewoonlijk lijkt te zijn in Nederland...
Gisteren schrok ik van mijn puinzooi in mijn hobbyhokje. (Ik schrik daar elke maand, of soms om de maand van :oops: .)
Dus vandaag eerst maar eens heel grondig opruimen!

IMG_4899.JPG

Ik kwam er achter dat mijn kolomboormachine en monitor ook maar van mijn bureau af moesten!
Toch wel erg groot zo'n 2.8 meter kist...

IMG_4900.JPG

Wat betreft de verf:
gewoon een restje van de keuken, nu weet iedereen dat we ossebloedrood in de keuken hebben. Folie is oratex. Vanwege het aanliggen van de luchtstroom. De rolroeren heb ik ietsje groter gemaakt dan op de tekening.

De gebogen achterlijst heb ik uit een 6 mm. (dacht ik) dik balsa uitgesneden en toen geschaafd en geschuurd. (davidschaafje) :idea:

De vleugel lijkt moeilijk maar is echt een eitje :wink: :!:

Bij de Ramphor heb ik zeer op het gewicht gelet, en kwam uit op 2/3 van het opgegeven gewicht.

Gr.
Taco.

Beste Taco en anderen,

momenteel heeft mijn CNC freesmachine even de prioriteit gekregen.
Ik had deze week nog vakantie waarin mijn doel was om mijn CNC freesmachine compleet aan de praat te krijgen.
Vandaag heb ik mijn eerste serieproductie gemaakt voor een kennis.

De CNC bank verdient nog even wat aandacht. De avonden worden alweer korter en de temperatuur zakt alweer aardig. Dus de Ramphor zal binnenkort wel weer op de bouwplank verschijnen.

(Tot voorkort zat ik nog ribben te schuren in een blok voor een Ramphor, nu frees ik ze in tienvoud in dezelfde tijd uit terwijl ik lekker achterover hang.)

Thanks voor je reactie!~

Lekker relaxde modelbouwer ben jij Harmpje :sleeping: :lol:

Back