ranzow

Bij deze ben ik begonnen aan de bouw van de graupner ranzow
fotos moeten nog komen als ik uit gezocht heb hoe dat te doen maar dat zal vast ergens op het forum uitgelegt worden.

heb het houtenframe al in de romp tezamen met de schoefassen motoren, roeren en boegschroef

wil me nu gaan toeleggen op een werkende ankerlier liefst beide appart te bedienen verder moet de kraan werkend worden en de verlichting en eigenlijk wil ik ook de bijboot in en uit het water kunnen laten waarbij ook de bijboot moet kunnen varen. Of het allemaal lukt ? het zal wel even gaan duren denk ik zo.

er komen nu al enkele vraagjes bovendrijven zoals 1 of 2 vaarregelaars voor de aandrijfmotor en welke zender ik zal gaan nemen wat is eigenlijk het voordeel van een comp.zender tov een futuba F14 ?

groeten Paul

allereerst welkom op het forum

even een vraagje, voor ik je al teveel advies geef: heb je al enige ervaring met radiogestuurde modelbouw?

ivm die zender, ik heb een F14 en zeker niet van te klagen, en aangezien je toch van plan bent om veel uit te breiden is dit zeker geen slechte keus, met computer zenders heb ik geen ervaring, maar als ik mij niet vergis zijn die wat duurder ook he?

ivm die werkende kraan; normaal heeft graupner hiervan een setje speciaal om deze werkend te maken, ik zal het morgen even voor je op zoeken, in alle geval succes met de bouw

mvg
duimpje

heb inderdaad nog geen ervaring in de zelfbouw rc hab al wel wat statische bouw gedaan en dan in trucks.
heb voor dit model gekozen vanwege de al gevormde romp zodat ik die niet meteen kan laten mislukken.
de eerste watertest heeft ie gehad en op alle gelijmde openingen rond schroefassen e.d. is de romp dicht, alleen bleek de boegschroef een beetje te lekken bij deksel en op aanhechting tussen schroefhuis en buis hier ook maar gelijmd. verder gebruik ik alle standaard bijleveringen zoals assen ed.
groetjes

Posted via Mobile Device

Paul, welkom op dit forum, ook ik ben met de bouw van de Ranzow bezig, wacht nog op wat onderdelen.
als je even wat pagina's verder in de bouwverslagen zoekt vind je mijn topic over de Ranzow, hier staan ook foto's van het model.
ik ga niet de motoren gebruiken welke graupner voorschrijft, hiervoor in de plaats heb ik de speed 720BB gebruikt, deze zijn wel zwaarder en passen ook niet op het motorframe maar daar heeft graupner een aparte motorsteun voor.
tevens ga ik elke motor van een regelaar voorzien, wat dan in de praktijk betekent samen met de boegschroef en de beckerroeren dat de boot bijna om z'n as kan draaien.
veel succes met de bouw.
groetjes piet

Laatst bewerkt:
kleine update
er komt toch een fc16 zender de ankerlier wordt er een van krick is in bestelling zal daar eerst op moeten wachten voor ik verder kan. duurt zeker 10 dagen en dan is de werf gesloten ivm vakantie.
ben nu bezig met het maken van het dek van 1 mm abs waar de houtdelen straks weer bovenop komen.

verder ben ik nog aan het bedenken wat voor kleurstelling orgineel of met de nederlandse waterstaat kleur groen/geeel ipv wit.
Posted via Mobile Device

SNC00033.jpg

hier de ankerlier van kirck gemnonteerd.

Laatst bewerkt:
vanaf een andere hoek ketting gaat onder spant door lopen en via 2 buisjes omhoog door door het dek
SNC00031.jpg

lier wordt aangedreven door kleine 6V motor en aangestuurd door servo die een schakelaar activeerd bij naar 1 kant draaien en naar de andere kant draaiend wordt de motor met vertraging weggeschoven van de trommel waardoor de ketting in vrije val uit kan rollen.

ben nu bezig met het lijmen van het bovendek

paul, is die ankerlier een eigen ontwerp of heb je die ergens vandaan?
ziet er in iedergeval gaaf uit.
misschien dat je toch iets meer in detail kunt fotograferen.
en als je er een tekening van hebt hou ik me natuurlijk aanbevolen.
groetjes piet

zoals al aangegeven de ankerlier komt van krick-modell.de is de fabrikant geen verkoopsite. via de lokale dealer te bestellen hebben ook ankerketting en andere produkten. is eigenlijk wel eenvoudig in opbouw : een bodemplaat met daarop twee staanders aan de bovenzijde gekoppeld met daarin 2 gaten voor de ketting onder de bodemplaat zit een schuivende plaat die schuift in de twee staanders. daarop zit een schakelaar en aan het einde een opstaande strook waarin de motor geschoven is. de servo schuift of de losse plaat of bediend de schakelaar.
aan de motor een vertraging en daaraan een ronde schijf met 2 pennen die in een tweede schijf vallen die aan de as vast zit.
de trommels worden aangedreven door een instelbare slipkoppeling die aan de as vast zit de trommels kunnen zo onafhankelijk van elkaar draaien als een anker vast zit of al eerder boven is slip is instelbaar.

het geheel is wat groter dan ik verwachtte maar het past als je de boegschroefmotor helemaal naar de voorzijde draaid dan past ie ook voor het spant denk ik alleen kun je er niet meer bij als voordek erop gelijmd is lastig als er eens iets kapot gaat.

wat voor extra foto's zou je willen ? kan nu nog gemaakt worden.

zo de vakantie is al weer even voor bij ondertussen ankerketting ook binnen het dek zit er op en ze staat nu in de verf uit te harden.

P6280003%20003.JPG

P6280004%20004.JPG

P6280007%20007.JPG

'
ankerlier en ankers zitten er ondertussen ook al op alleen nog geen fotos van gemaakt het werkt in ieder geval wel..

alleen een vraagje motor van ankerlier is 6V zou die het lang uithouden als ik die op een 7.2V accupack aan sluit die erin zit voor de boegschroef of kan ik dan beter de boegschroef op 6V laten draaien

bouw ze groetjes

Paul

Laatst bewerkt:
Het gaat om een aan/uit signaal zoals ik dat verderop lees, en dan zal een simpel spanningsregelaartje zoals dhr. van Gent aangeeft inderdaad werken.

VrGr,

Theo

Paul: ik heb de enkelvoudige ankerlier van Krick in een werkschip van me zitten die met hetzelfde principe werkt.
Ook ik heb de lier onderdeks staan; de ankerketting gaat vanaf de lier door een messing pijpje naar boven, over de 'dummy' ankerlier heen door het kluisgat naar buiten.
Tot zover het goeie nieuws.
Het minder goede nieuws is: omdat de ketting eerst naar boven en dan weer omlaag gaat, heb je een bovenmaats anker nodig om voldoende gewicht te hebben om het anker te laten vallen.
Vervolgens weer goed nieuws: doordat het anker vrij groot en zwaar is, (en omdat er 1,5 meter ketting aan zit) blijft het model zelfs bij windkracht 4 liggen.

De motor op 7,2V laten draaien kan best, maar een anker komt over het algemeen vrij langzaam binnen.
En niet als Michael Schumacher door de kluisgaten....

hier fotos van de ankerlier onder en boven het dek
P7010003%20002.JPG

P7010004%20003.JPG

onder het dek zitten nog twee spoelen t.h.v. de dummy lier om de haakse bocht te krijgen twee ankers zijn van dezelfde grootte als de plastic delen alleen nu van metaal (lood?) waren de zwaarste die quartel had.rollen bij mij goed af, er zit per kant 2,5 meter ketting op had 5meter lengte gekocht.

Laatst bewerkt:
Tip: Doe even een "trekproef" met de ankers in je hand.
Die D-sluitingen op die ankers zijn de zwakste punten en willen nog wel eens loskomen.
Als dat onder water gebeurd, ben je een anker armer.:(

Da's simpel Adam:
Elke trommel is voorzien van een slipkoppeling.
Als de ketting van het bakboord-anker al op de trommel zit en stuurboord nog niet, slipt bakboord door tot stuurboord ook binnen is.
Daarna de lier uitschakelen.

dat is zo'n beetje de werking bij het vallen wordt de motor ontkoppeld en vallen bijde ankers tegelijk. de slipkoppelingen zijn instelbaar zodat ook zwaardere ankers mogenlijk zijn, maar als anker vast zou zitten de boot niet naar het anker getrokken wordt.
die d-sluitingen gaan er nog tussenuit,zijn van tin 1 is er al doorgesmolten bij het dichtsolderen van de ketting aan anker.
groetjes, paul
Posted via Mobile Device

Laatst bewerkt:
Ik heb zelf ook een ankerlier gemaakt voor m'n Kamara.
Deze werkt echter volgens een heel ander principe (zonder servo) en is met een gewone ompool schakeling te bedienen, terwijl het anker toch "echt" valt.
Als ik de ketting binnen heb zal ik wat foto's plaatsen in het Smit Kamara topic.

Back