Op verzoek van Paulraaf enkele beelden van mijn nieuwe speed 400 pylon-racer. Eerste poging om de vleugel te maken voor een kleine speed 400 racer. Vol balsa plank van 6 mm in profiel geschaafd en geschuurd. Als voorbeeld en vergelijkings materiaal ligt er een tekening onder van de Speedster, die ik afgelopen jaar van Tita (Hans de Vries) heb gekregen. Nog niet helemaal tevreden over de vorm en dus op de vleugel tekenen om de uiteindelijke vorm te bepalen. ruwbouw klaar alleen nog de bovenzijde van de romp dichtmaken en de staart erop vastzetten. en nu de Rapster helemaal klaar. Enkele gegevens: spanwijdte 70 cm lengte 63 cm gewicht 385 gram motor speed 400 6 volt met 8 cellen Sanyo 500 AR. prop APC 4,75x4,75 Afgelopen dinsdag avond bij vrij harde wind toch maar ingevlogen, en ik moet zeggen het vliegt erg goed en strak en is ook nog eens lekker snel.
Hoi Theo, Hoe heb jij nu die derde foto genomen? :? Door in de luchter/ aan het plafond te gaan hangen? Anders wel een leuk vliegtuig hoor. Groetjes, Droopy
Bedankt voor de foto's Theo. Ziet er leuk uit. Vooral een aparte vleugelvorm. 385 gram is netjes voor 8 cellen. Nou maar hopen dat we volgend jaar een stel 400 racers kunnen vergelijken (lees racen om een parcours) Groeten, Paul
@ Paul, ik heb nog een ander soort vleugeltje in mijn hoofd zitten en dat ga ik binnenkort eens op papier zetten. Pijlstelling naar voren en met een sikkelvorm. Deze wordt dan ook uit een volle plank balsa geschaafd en geschuurd.
Zit daar nog een aerodynamisch gunstig verhaal achter? Wordt in ieder geval wel een apart gezicht! Pijlstelling naar voren maakt een vliegtuig minder stabiel dus misschien wat v-stelling nodig? Paul
nee hoor is meer om te testen en te kijken hoe zo een type vleugel zich verhoudt bij hoge snelheden, met in het achterhoofd een grotere Pond-Racer.
Rond 1992 zag je het ook bij F5D kisten. Verhaal was dat de luschtstroom beter "gevangen" werd. Bij de wortel loopt de luchtstroom recht. Bij de tip waaiert het uit. Door pijlstelling hou je de luchtstroom dan weer haaks op de vleugel. Andere bronnen zeiden dat het de enige manier was om het zwaartepunt goed te krijgen met 270g zware "pletti" en 7 SC cellen.
Hoi Theo, Mooi toestelletje geworden. Het doet me goed dat de speedster door meerdere gebouwd worden, bij mij op de club vliegen er ook al een paar. De vleugel heb je van een vol balsa plankje gemaakt, waarom niet van styropor en dan 1 mm beplanking? dan is het toch veel lichter? Ik vlieg er met speed 400 6V en 8 X 1050 CAN cellen vol speed 8 minuten. Groetjes Hans.
De vraag is of je een kistje met een vrij dun profiel lichter kan bouwen volgens de ingedekt styropor methode. Het gewicht van de over een groot oppervlak gebruikte lijm boven en onder kan wel eens ervoor zorgen dat de massieve vleugel zelfs lichter is. Wel een zaak om je balsahout zorgvuldig te selecteren en het vleugeltje te wegen. Dan kan je later, als je toch nog besluit om een andere te bouwen, alsnog vergelijken.
Ik heb er inmiddels al vijf stuks gebouwd waarvan drie in styropor en daar ben ik goed mee tevreden. De eerste twee heb ik met ribben gemaakt, maar is niet zo betrouwbaar daar ik al tijdens een scherpe bocht de vleugel brak. De styropor vleugel is makkelijk te maken en heeft al tal van vluchten achter de rug zonder problemen.
Gisteren helaas met de Rapster gecrashed. Oorzaak is vermoedelijk een beschadigde regelaar geweest. Tijdens de landing met het invliegen afgelopen dinsdag is de accu iets naar voren geschoten en heeft waarschijnlijk de regelaar geraakt. Zondag morgen bij de eerste vlucht werkte alles perfect alleen trok hij zeer steil omhoog wat ik met de trim niet weg kreeg. dus motor uit en alles was weer normaal. na de landing nog maals alles gecontroleerd maar niets te vinden. wel de accu iets verder naar voren geplaatst om het zwaartepunt goed te krijgen. Hierna opnieuw gestart en tijdens de vlucht bleek alles normaal, wel dacht ik dat ik in sommige bochten last had van de wind. Bij het aanzetten voor de landing stuur ik mooi een bocht naar links in en het model gaat naar rechts. motor gelijk uit en ik kon weer een beetje sturen, en ineens was dit ook afgelopen. hierna ging het model recht de grond in. Schade: vleugel niets mis mee romp is op verschillende plaatsen gescheurd. En de regelaar is nu definitief kapot. Vandaag of morgen alles repareren en een andere regelaar monteren en dan weer vliegen met het model.
Hoi Theo, Wat zonde zeg? Ik dacht dat met die gemodificeerde vleugel dat zal wel snel gaan. Vorige weekende met die harde wind ben ik nog gaan vliegen, en ik moet zeggen dat het me best meeviel maar wel erg hard met de wind mee. Wat die accu betrefd, ik heb wel de accu helemaal naar voren en met klitte band vast gezet en de regelaar (rondo) heb ik los boven de accu omdat het me al een keer bij een crash was overkomen dat de accu tegen de regelaar was gekomen en was gaan kortsluiten. Oh ja . mijn vleugel weegt zonder servo maar wel bekleed 300 gram. http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=2951
Hier is mijn ruwbouw van de speedster ,het is het eerste model dat ik bouw en het valt tot hiertoe goed mee,ik heb er al veel van geleerd. greetzz
Als ik een tip mag geven? Zorg ervoor dat de achterkant en de voorkant van de romp, waar de vleugel aan bevestigd is, de zijkanten met de boven en onderkant extra goed gelijmd worden met epoxy en een klein matje. Het is mij al een paar keer overkomen bij een te snelle landing in het gras de vleugel het gras aantip, het geheel gaat tollen en daardoor op deze punten gaat scheuren. Het beste is ook om tot het laatste moment te wachten met de landing tot ongeveer 20 cm boven het gras en dan een beetje overtrekken. Groetjes Hans
Dus zorgen dat ik hem van 20 centimer met zoweinig mogelijk snelheid uit de lucht laat vallen Zijn het de verbindingen die scheuren of de romp zelf. Matjes heb ik nog geen ervaring mee en heb ik ook niet bij de hand. Kan ik het ook verstevigen met 2mm balsa en driehoeklatjes op zwakke plaatsen te plakken of moet het echt mat zijn? bedankt voor de tips. :wink:
Het zijn de verbindingen die scheuren want 2 mm balsa is niet echt sterk. Ik gebruik epoxy, omdat het bij mij altijd in kleine pakjes aanwezig is (5 minuten epoxy) , en matjes heb ik ook altijd standaard wat natuurlijk steviger is. Hans
tnxx ,ik zit nu momenteel zonder werk en ben dus de hele dag thuis ,daarom mischien dat jij denkt dat het snel gaat. Ik was aan het denken,zou het iets uit halen als ik naast de motor links en rechts een driehoekig gat maak voor de koeling? greetzz
Mijn zelf ontworpen 400 racers gebruiken 1,5 mm balsa voor de romp. Eigenlijk nooit problemen gehad met scheuren in de romp. De truck met deze 400 racers is om ze goed uit te melken. Bij de landing heb ik vlak voor touch down altijd vol up erin hangen. Als je met CAM propjes gaat vliegen scheelt dat uitmelken ook heel wat gebroken props. Ik heb geen koeling in m'n huidige 400 racer en heb nog geen problemen gehad. De motor gaat nu al zo'n 50 vluchten mee schat ik. Groeten, Paul