raptor 30 --> electr. conversie --> acro mogelijk?

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door easy, 4 jan 2015.

  1. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    Hoi allen, ik ben in het bezit (overgenomen van een forumlid) van een oudere raptor 30 die elektrisch is omgebouwd, ding vliegt als een trein op rails en ben er zeer blij mee.
    Hij heeft nog een 90 graden mechanische swashplate, 1 servo per functie dus.
    Swashplate aansturing gebeurd met standaard S3001 futaba analoog wat perfect werkt,kortom de heli vliegt prima.
    Maar.. Ik vorder ondertussen wat verder en ben met een 450 al wat loopings aant maken, harder in de bochten te gooien,enz.. niks spectaculair maar wel iets dat een heli meer belast volgens mij.

    Nu mijn vragen:
    -Gaat de raptor dit aankunnen met zen huidige set-up of knal ik de servo's stuk.
    -Zou het mogel zijn met sterkere servo's en zo ja welke moet ik zeker sterker maken? Ik zou denken al zeker de pitch servo..
    - kan de mekaniek van de swashplate dit aan?

    Dit is een acro-heli,maar wel 15 jaar terug in de tijd en belangrijk punt,hij weegt een stuk meer, een nitro 30 weegt volgens de handleiding 2850 gram, de electro 3200 gram (wat hetzelfde is dan een oude E550 raptor,maar die heeft dacht ik e-ccpm ipv ccpm swashplate)

    Ik wil hem niet stuk maken in de lucht door overbelasting,want gewoon vliegen doet hij super, vandaar deze vragen.

    Alvast bedankt.

    Gr
     
  2. helicrasher

    helicrasher

    Lid geworden:
    8 jul 2005
    Berichten:
    112
    Locatie:
    Gavere (Oost-Vlaanderen)
    Hoi,

    Lichte acro zeker mogelijk mits een goed pitch management.

    Zie: [media=youtube]o4JCmFAb0z0[/media]

    Die 3001 servo's horen volgens mij, qua veiligheid, niet thuis in een heli!

    Align, Savox... hebben goeie, goedkope heli servo's.

    De pitch kan inderdaad een sterkere servo gebruiken.

    Mario
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  3. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    Ja dacht ik al wel dat de servo's wel aan de (te) standaard kant zijn..

    Heeft het echt zin om op digitale servo's over te schakelen of voldoen sterke analoge ook prima? Spreek idd niet over 3D werk he, maar voor bvb een looping en een rol en missch ook later een inverted hover.

    Bedankt voor de reactie alvast.
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.767
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Sorry, grotere onzin heb ik nog niet gehoord....
    Het zijn kogelgelagerde servo's met ontkoppelde potmeter, niks mis mee voor heli gebruik

    Voor schaalvliegen voldoen ze tot ongeveereen .50 heli
    Voor een Raptor 30 zijn ze prima en ongelimiteerd bruikbaar voor "gewone" aerobatics maar 3D zal dan wel iets teveel gevraagd zijn.

    Maar dat 3001 in een heli een veiligheidsrisico betekent, is GROTE onzin
    Voor wat OP beschrijft, een loop, roll of inverted hoover, voldoen die 3001 ruimschoots!

    Groet, Bert
     
  5. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    Zijn idd indirect drive en BB, wat mijn grootste zorg is is hun torque.. 2.38kg/cm lijkt me echt niet veel, de s3010 heeft heel wat meer torque en is van prijs zeker niet duur.

    Of zie ik het allemaal wat te goedkoop,ben ook wel voor het "safety first" bij dit formaat heli toch zeker, als hij echt duurdere sterkere servo's nodig heeft dan komen die er ook in.

    Maar missch is idd de s3001 dan toch voldoende/heli geschikt.

    Mvg
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.767
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee, die 3010, dat is een hele lompe en grove servo, specifiek voor "niet ssentiele functies, zoalsrolroeren,landingskleppen etc etc.
    Geen ontkoppeling en een simpel borstelmotortje.
    De 3001 heeft een wat betere motor en aandrijving.

    Maar ik weet niet beter dan dat de3001eenruime3 kilo trekt, hoor....

    Ik vlieg geen 3D dus daarover oordeel ik niet, maar inverted hoover of een simpele roll of loop, die vraagt niet meer van je servo,s dan gewoon wat stevige bochtjes trekken.
    En daarvan weet ik 1000% zeker dat dat met een raptor 30 tot in de eeuwigheid goed gaat met S3001, en daar heeft het vlieggewicht ook niet heel veel mee te maken....
    Er word nogal eens vreselijk krampachtig gedaan over het servo gebeuren. In een
    T-rex 600 zit tegenwoordig standaard servo's met 12 kilotrekkracht.... maar ik vlieg mijn Grote 11 kilo zware en 182 cm rotor Cobra met simpele 5 kilo servo's en dat gaat al 9 jaar goed: dieheli heeft ondertussen zelfs al meer draaiuren dan dat Vario ooit voor mogelijk heeft gehouden...

    Groet, Bert
     
  7. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    De hedendaagse heli's zijn qua geometrie ingespeeld op de hedendaagse extreem sterke servo's
    De raptor is nog van de generatie ervoor..

    Ga je in die heli 12 kilo servo's zetten, ga je het mechaniek overbelasten.
    Zeker als je er 3d mee gaat doen.
    Loopings rolls etc gaat nu ook.. dus waarom aanpassen?

    Wil je er echt gedachteloos mee raggen, kun je waarschijnlijk beter naar een andere heli kijken..
    Die oude beestjes gaan nog een heel eind mee, maar bij extreem werk en grote vermogens gaat het mis..
     
  8. helicrasher

    helicrasher

    Lid geworden:
    8 jul 2005
    Berichten:
    112
    Locatie:
    Gavere (Oost-Vlaanderen)
    Nou sorry Brutus, zal in het vervolg mijn grote onzin voor mijn eigen houden.
     
  9. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    @student, voor alle duidelijkheid, ik heb nog geen enkele acro gedaan met deze heli, enkel vlieg ik al een beetje acro met een 450 size en nu wou ik in de nabije toekomst dit ook met de raptor gaan doen,heb dus geen idee of hij het aan kan of niet in de huidige set-up maar blijkbaar toch mogelijk.

    @brutus, 3kg voor de 3001 kan maar dat is dan op 6volt en niet op 4.8 volt (volgens gegoogelde gegevens over de s3001 die ik vind toch..)

    Maar als de krachten tijdens een standaard loop ongeveer dezelfde zijn als dat je hem is nogal vlot en vrij stevig door een bocht duwt dan kunnen ze het wel aan denk ik.. want dat heb ik al wel is 2 of 3 keer gedaan :)

    Mvg.
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.767
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou ga je een beetje voorjezelfde geslagen hond uithangen, toch zeker?

    Als je de verpakking van zo'n 3001 er bij haalt, staat daar doodleuk op dat het servo is die geschikt is tot .50 heli's, mechanisch specifiek ontworpen is voor het hogere trillingsniveau
    En bij de Raptor 30 was de S3001 opgegeven als een van de aanbevolen servo's

    Zeggen dat die servo's niks in heli's te zoeken hebben, is hetzelfde als zeggen dat je met een Nokia telefoon met druktoetsen ook niet meer kunt bellen, of dat een auto met carburateur ook niet meer kan rijden, of aanverwante onzin. Dat heeft altijd gekund, en zal ook altijd kunnen.

    Wat dat betreft heeft Student helemaal gelijk: die geometrie is tegenwoordig nogal anders, en een T-rex 600, die zou ik met 5 kilo servo's mischien net heel voorzichtig durven hooveren, maar een Raptor 30 is nogal behoorlijk anders van mechanische opzet...

    Normaliter is het niet zo'n punt, maar het gaat me een beetje ver, iemand volkomen overbodig veel te zware servo's aan te praten, als dat gewoon domweg niet nodig is

    @ Easy: inderdaad, nu je het zegt, ik vloog in die tijd met 6V (5 cellen NiMH) en het grote voordeel is, dat je met een 1200 mAh pakketje de hele middag vliegt met die 3001... Ik heb nu S3152 in een Raptor 30, en die trekken zonder dollen bijna 400 mAh per vluchtje van tien minuten, dus daar moet noodgedwongen een 3600 mAh pakket in (ik gebruik altijd 100% overcapaciteit)

    Groet, Bert
     
  11. helicrasher

    helicrasher

    Lid geworden:
    8 jul 2005
    Berichten:
    112
    Locatie:
    Gavere (Oost-Vlaanderen)
    Nee hoor Brutus, een forum moet leuk blijven en een antwoord/discussie kan ook op een deftige manier.
     
  12. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    als ik mijn trex 600 pak met 3x ds 610, een staart en gasservo, dit setje pakt per vlucht van 8 minuten +/- 300 ma.
    een vlucht of 6 tot 8 op een 2cel 2200 mah lipo.
    zit een mooi lampje en zoemer op wanneer de accu leeg raakt.
    Meestal rond de 6 a 7 vluchten houdt het wel een beetje op


    qua ontwerp, tegenwoordig is alles direct.. spelingvrij, knalhard.
    geen enkele vorm van rek in de aansturing.
    zodoende wordt een schok of andere plotseling vrijkomende kracht geheel direct in de servo afgewikkeld.

    Vroegah zat er enige rek in de aansturing, paar hevels die de krachten alvast een beetje afvingen.
    kunststof wat een beetje kon buigen als het te gek werd.
    nu moet de servo dat dus opvangen, waardoor je flink zware servo's nodig hebt om dit op te kunnen vangen. tandjes van de servotandwielen zijn miniscuul klein..

    op mijn heli heb ik al een keer 4G gemeten.. ding is een kilo of 4, wat resulteert in 16 kilo wat de kop op moet vangen
    dat komt natuurlijk niet helemaal recht op de servo's, maar het is wel een stevige optater voor de tandwielen..
    zou je met een 3001 in ene hedendaagse trex 600 vliegen, zou je met een goede abrupte stop al je servo's op de swash kunnen strippen..
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.767
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Neuh.... Je stript ze met 100% zekerheid, maar niet vanwege die G-krachten.... Daar komt nagenoeg niets van terug naar de servo, of je nu een bochtvan 2 of 3 G vliegt, is (bij bladen met een goede voorloop) eigenlijk om het even.

    Maar heb je die tussenhevels bij een T-rex al eens bekeken? Daar zit een verhouding van bijna 1:2 in, dus hoewel het KOPPEL (Ncm) gelijkblijft, blijft er van de beschikbare KRACHT maar de helft over.

    Wat servo's ECHT heel zwaar belast,is extreem grote cyclische uitslagen in combinatie met hoge toerentallen. De servo moet dan namelijk kracht opbrengen waarmee de tuimelschijf de rotorbladen met een hoge frequentie heen en weer moet rammen. En daar geld dat als je het toerental met X verhoogt, dat de traagheidskrachten (het is puur de massatraagheid waarmee het blad zich tegen verandering verzet) met X kwadraat toenemen.

    Blade-farts... DIE komen met een beetje pech WEL behoorlijk hard aan, maar ook datis afhankelijk van de geometrie, en een oude Raptor heeft daar sowiso minder last van dan een T-rex, niet alleen vanwege de hevelverhoudingen, maar ook omdat de twee cyclische servo's elk een gebalanceerd systeempjevormen.
    Hooguit de collective servo krijgt het iets zwaarder te verduren...

    Nogmaals, bij een Raptor 30 is dat niet iets om je heel erg zorgen over te maken...

    Groet, Bert
     
  14. wieberozema

    wieberozema

    Lid geworden:
    3 jul 2011
    Berichten:
    1
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.767
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hallo terug....
     
  16. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    Ok we leren heel wat bij, mij leek het allemaal wat (mechanisch) omslachtig zo een 90 graden mechanische swash (bvb hoe heel de "tafel" van de aileron servo mee op en neer gaat met de pitch servo maar blijkbaar is over de hele constructie wel nagedacht.

    Wat ook nog volgens mij wel een verstandige update is.. Men snelheidsregelaar heeft inhebouwde BEC en dat op 6s lipo. zoals ik al zei, ding vliegt prima, maar missch toch aan te raden een aparte BEC te voorzien.

    Neem ik dan gewoon de plus (rode dus) weg van de snelheidsregelaar? Of de plus en de min?
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.767
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Voor een separate BEC, alleen de rode draad van je ESC wegnemen (niet knippen, maar gewoon uit de stekker wippen en af-isoleren, dan kun je hem later weer gebruiken indien nodig).

    Die constructie waarbij de hele ailleron servo meebeweegt, dat is hofdzakelijk gedaan voor het voorkomen van speling en flex, want dat was in die tijd het grootste probleem bij de aansturing van heli's.

    Japanners bleven het langst vasthouden aan mechanische mixers,europese ontwerpen stapten wat dat betreft als eerste over op bijvoorbeeld 3-punts aansturing met electronische mixers.

    Groet, Bert
     
  18. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Kijk bert, zo leer ik ook wat bij ;-)
    ik dacht dat de servo's wel iets meekregen van de krachten die een heli ondervind..
    Blijkbaar worden de stroompieken (heb hem wel eens gemeten) in de besturing eerder door de stelsnelheid wordt veroorzaakt dan door de kracht

    Losse bec op de Raptor 30?
    Als je digitale servo's hebt, ja. Met 3001's is de noodzaak om een losse bec erop te hangen niet echt aanwezig
    Met digitale servo's zit je bij bijna iedere heli aan een slag zwaardere BEC vast dan de regelaar standaard heeft..
    Maar het kan in ieder geval geen kwaad.
    Rode draad uit de stekker van de regelaar. Deze draad even in een krimpkousje oid terugvouwen op de kabel.

    Met de Bec alleen even opletten welke je pakt, en hoe jij de besturing hebt geregeld.
    Aangezien je nu met de interne bec vliegt, heb je waarschijnlijk geen losse ontvangeraccu.
    Dus moet je een bec hebben, die 6 cel lipo aankan. Dat kunnen ze nl niet allemaal.

    Als het nu lekker vliegt, zou ik niet teveel veranderen.
    lekker vliegen. misschien kijken of er ergens speling in zit, en dat wegwerken.
    de kunststof koppen van de linkjes een keer vervangen. je weet nl niet hoe oud dat spul is..
    Ik weet ook van de raptor 50 dat er een Alu pitch brug als upgrade verkrijgbaar is.
    Een vliegcollega van me had de uitdaging dat de heli een beetje door leek te zakken als je stevig aan de pitch ging trekken. Schijnt aan doorbuiging van die brug te liggen, de alu versie zou dat oplossen.
    maar dat is niet noodzakelijk, meer een kwestie met een beetje gevoel sturen ipv hard trekken en zien waar je uitkomt :D
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.767
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou ja, er komt natuurlijk altijd wel IETS terug, maar het is niet zo dat deheli "aan de servo's hangt".

    Als jij heel hard met je auto gaat scheuren, merk je wel iets meer feedback in je stuur, maar je maakt je geen zorgen als je stuurbekrachtiging uitvalt...

    Ik heb tenminste nog niet gehoord van helipiloten die een (nood)manouvre niet konden uitvoeren omdat ze de stick niet verder in de hoek kregen, of uit de handen geslagen werd....

    Dat is ook logisch als je erover nadenkt: de centrifugaalkracht voor een 600 bedraagt wellicht 100 kilo per blad, en dat levert vrijwel NUL extra draaiweerstand in de bladhouders op. Dan is het niet meer dan logisch, dat G-krachten (stel, 4 kilo heli,10 G,is 20 kilo lift per blad) ook niet veel doen voor wat betreft de kracht die de servo's moeten leveren om de bladen te verdraaien.
    Blijft alleen nog het liftpunt van het blad over, en de afstand daarvan tot de rotatie-as (zeg maar, het verlengde van de featering shaft), en stel, dat die afstand 5 mm is (en dat is hij echt niet, eerder in de buurt van de 1 a 2 mm), dan is de kracht op de mixer-armen ten gevolge van de lift die 5 mm gedeeld door de lengte van de blad-arm, (stel dat voor een 600 size op 25 mm) ofwel 0.8 kilo totaal.
    Heeft die mixer arm ook nog eens een overbrenging van 1:2, blijft er per getrokken G ongeveer 0.4 kilo over wat weer verdeeldmoetworden over 3 servo's bij een T-rex....
    En dat is dus een heel ongunstig rekenvoorbeeld

    Natuurlijk hamert er wat op de servo's, en natuurlijk stelt dat eisen aan de servo's.
    Graupner had in 1974 al met hun tweede heli (Na de TwinJet kwam de Bell 222/Bell Trainer, aanvankelijk als rigid rotor zonder flybar) al tamelijk rap in de gaten dat dat met de toenmalige 3 kilo servo's niet heel erg geslaagd was, maar met hun toenmalige 5 kilo servo's al heel wat beter ging :).
    Maar toen had men verder nog niet het flauwste benul van rotor-geometrie, bladen waren van hout, de heli van metaal, alles was lomp, zwaar en trilde als een dolle...

    Tegenwoordig is de blad-technologie (en ook de servo-technologie) zo vergevorderd, dat je tot 1,70 multiblade rotor met niet al te veel problemen gewoon met een setje 5 kilo analoge servootjes vliegt.

    Ik denk persoonlijk dat jij erg veel verschil meet in stroompiek, tussen een stationaire flip "met de sticks in de hoek" of een looping mt zoveel G's als dat jij aandurft...

    Zou wel leuk zijn om dat eens uit te zoeken...

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 5 jan 2015
  20. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    Staan carbon align blades op, niet de standaard houten van vroeger (hoewel ik die nog heb liggen, nog nooit mee gevlogen) dus dat zit al wel goed, nu men huidig idee is om de pitch servo te vervangen door een digitale futaba s3151, idd missch overbodig maar die is wat sterker op 4.8 volt en wat sneller/preciezer en last but not least, heb er na effe zoeken zo nog 1 (nieuw) zien liggen dus geen kosten (of is deze zeker niet (heli) geschikt )

    Een bec had ik al besteld, is een high voltage type tot 8s lipo dacht ik en 5ampere

    Aparte 2s lipo en bec vr de ontvanger kan ook natuurl, maar vind ik iets omslachtiger dan de 6( tot 8 )s bec.
     

Deel Deze Pagina