raptor 30 v2 gyro.staart probleem

hey,

tijdens het hoveren met men heli draait de staart steeds weg, de ene keer naar links de andere keer naar rechts, ik krijg hem niet op een stabiele positie en het bijtrimmen helpt niet veel, ook als ik hover en gas open geef draait hij weg naar links terwijl hij stijgt,, de trim van de staart staat op + 60

gury: gy401
futaba t6exp zender

mvg laurens

met een gy401 mag je niet trimmen dan krijgt de gyro input en denkt te moeten sturen. maar is je gain goed ingesteld staat je toerental goed. vervang eerst de kapotte onderdelen uit je andere post. en goed inlezen in de materie over afstellen en anders hulp zoeken bij het afstellen.(fysieke hulp dus)

met een gy401 mag je niet trimmen dan krijgt de gyro input en denkt te moeten sturen. maar is je gain goed ingesteld staat je toerental goed. vervang eerst de kapotte onderdelen uit je andere post. en goed inlezen in de materie over afstellen en anders hulp zoeken bij het afstellen.(fysieke hulp dus)

Zolang je geen HH gebruikt, mag je gerust trimmen hoor....
Niet gelijk van uitgaan dat hij in HH staat....want hoe de gain ook staat, in HH MOET hij uiteindelijk de staart opvangen als je pitch geeft. Dus ik vermoed dat hij gewoon in rate mode staat (wat helemaal geen probleem hoeft te zijn) alleen inderdaad met een te lage gain.

Groet, Bert

Helemaal gelijk Bert, ik ben er eigenlijk standaard vanuit gegaan dat er in HH mode gevlogen wordt met een 401.
Blijft natuurlijk wel over dat de helie ook mechanisch goed moet staan en op een juist toerental staat ingesteld.

Dat zou je wel verwachten ja.... (dat HH)

Het kan ook nog zijn dat de gain gewoon op nul staat. Is mij laatstelijk ook overkomen, en ik merkte het pas toen ik begon te sturen (inderdaad, die mechanische instellingen zijn belangrijk)

Dat zu het ook nog kunnen zijn: de schakelaar of schuif in de middenstand.... dan doet de gyro niks en heb je ook soortgelijk gedrag...

Groet, Bert

ik heb de heli pas binnen gedaan hij is helemaal afgesteld maar ik heb pas net ontdekt hoe ik hem in hh miode zet, (ben een beginneling) maar kan het nu kwaade dat ik hem getrimd heb ? alvast bedankt voor de reacties

Zoals hier boven staat voor normal mode mag je trimmen en HHmode juist niet.
Ik zou de helie in HHmode vliegen (dit is mijn mening en de meningen zijn hierover verdeeld). trims op nul en dan de gain afstellen. zodat de staart nog niet gaat hunten (snel schudden) maar voldoende reageert. In Idle up moet je waarschijnlijk ook de Gain appart instellen.

Aanvulling: Als je het zo goed mogelijk wilt doen, stel je de heli af zoals Droopy zegt.
Als je dit klaar hebt, zet je de gyro in normal mode, en ga je VOORZICHTIG proberen te vliegen. Tien tegen een dat de staart nu wegdraait.
Dit wegdraaien NIET met de trim wegwerken, maar door verstellen van de stuurstang tussen hekrotor en servo.

Reden hiervoor is tweeledig: ten eerste zijn nu beide modes bruikbaar (leuk voor als je wilt weten wat het verschil is) en tweedens: de middenstand van de servo komt nu overeen met de hooverpositie van de hekrotor.

In HH wil namelijk wel eens de hekrotor "weglopen" als de heli op de grond staat, en dit levert een onaangename ruk op bij het loskomen.
Als je nu de hekrotorstick drie keer snel achter elkaar fors heen en weer haalt (binnen één seconde, en natuurlijk niet zo wild dat je het pookje afbreekt:D) dan centert de GY 401 de servo, en staat hij weer in de juiste stand voor take-off. Dat is een hulpfunctie, speciaal vanwege dat weglopen van de servo als de heli op de grond staat.

Gaandeweg kan het nodig zijn om voor normal mode ook een correcte gain in te stellen, maar dat merk je wel als je de functie eventueel zou willen gaan gebruiken. Maar wat je ook doet: zo lang je ook HH gebruikt, mag je ook in normal mode NIET trimmen! Dat mag uitsluitend, als je zou besluiten de HH mode nooit te gebruiken.

Succes met instellen, en succes met leren vliegen.

Groet, Bert

Dat getalletje is de waarde van de gain, en het plusje of minnetje geeft HH of Normal aan.

Je kunt de waarde van de gain als het goed is voor HH of normal apart in stellen (vaak is de optimale gain in HH niet helemaal gelijk aan de optimale gain in Normal)

De waardes klinken redelijk normaal, maar je kunt er altijd voorzichtig wat mee expirimenteren, kijken of het beter of slechter word.

Groet, Bert

ik heb vandaag een 4 tal vluchten gedaan en dd hh mode doet zen ding en de staart blijft redelek strak staan, enkel als ik van hoog achteruit terugkom durft hij een beetje wegdraaien maar dat komt denk ik omdat hij meer toerren/kracht nodig heeft om te corrigeren
alvast bedankt allemaal voor jullie hulp

Door de extra aanpassing van Bert te doen zal dit wegrdaaien ook wat minder worden de gyro hoeft minder hard te werken. kracht is er genoeg omdat de tail rotor in een vaste verhouding staat met de main. vliegen op een constant toerental maakt het de gyro ook al makkelijker.

ik heb vandaag een 4 tal vluchten gedaan en dd hh mode doet zen ding en de staart blijft redelek strak staan, enkel als ik van hoog achteruit terugkom durft hij een beetje wegdraaien maar dat komt denk ik omdat hij meer toerren/kracht nodig heeft om te corrigeren
alvast bedankt allemaal voor jullie hulp

Leer jezelf de gewoonte "van hoog achteruit terug komen" alsjeblieft zo snel mogelijk af:
Met een raptor is er heel weinig aan de hand, en eigenlijk met iedere heli vanaf "licht-3D geschikt" niet...
Maar doe het met een zwaardere schaalheli, en het kost je gegarandeerd een keer een heli.
Vergis je niet: als je dit als gewoonte aanleert, zal dat je automatische "ontsnappingsreflex" zijn als het een keer moeilijk word. Ooit word je goed genoeg om anderen te helpen met afstellen of invliegen. Als je dan in een lastige situatie terecht komt terwijl je bijvoorbeeld een keer een schaalheli invliegt (van je zelf, of van iemand anders), dan zul je als automatisme deze "uitweg" kiezen, en dan ligt er een stapel brokken op de grond, precies voor je voeten....

Altijd, ook met een heli, als standaard procedure tegen de wind (of dwars in de wind afdalen), NOOIT van de wind af, en bij voorkeur niet achteruit. Ook al kan het met je huidige heli probleemloos, het is bij wijze van spreken even fout als de motor van je auto uitzetten door de koppeling te laten schieten: ook dat gaat lang goed, maar vroeg of laat fout.

Groet, Bert

Nog een tipje..

Je zegt dat je een beginner bent, maar je vliegt ook al hoog en gaat al alle kanten op?
Probeer eerst de hoover goed te leren, probeer nose en alles onder de knie te krijgen

Als je nu al rondjes vliegt zonder nose in te kunnen vliegen, gaat dit je een keer spannende punten opleveren ;-)

ik ben van een 2 maand geleden begonnen met vliegen ik heb uren versleten aan de simulator 4 tal uren per dag, geen dag gemist, hoveren gaat goed vanuit elke richting, ik kan rondjes om me heen vliegen, alleen nose in heb ik nog niet echt geoefend, op de simulator gaat alles goed,, , het is gewoon die eerste keer in het echt, eens dat ik daarover ben is de grootste schrik eraf, maar ik zal er zeker op oefenen ,

mvg

Back