Raptor 30

Na wat opzoekwerk heb ik besloten om een brandstof heli aan te schaffen...

Nu vroeg ik me af of een raptor 30 een goeie keuze zou zijn.
Ik heb er 2de hands één zien staan voor 400 euro.
Is dat een mooie prijs?
Het pakket omvat ook 4 servo's en een gyro en een aantal carbon onderdelen.
Ik weet echter niet of het om een v2 versie gaat...

Zoja, waar moet ik dan zeker opletten als ik een 2de hands brandstof heli aanschaf?

Mvg, Roel

Raptor 30 is een prima starter. (gebruik de zoekfunctie maar eens er op)

Als je zelf een beginner bent kan je het beste een ervaren iemand mee nemen die alles even kan controleren. Als je toch in je eentje gaat, laat hem voorvliegen. luister of de motor netjes loopt, de heli niet trilt en strak vliegt. Voel na afloop even (op de carter) of de motor niet te heet is (misschien vliegt de huidige gebruiker hem wel veel te arm) Controleer de heli goed op crash-schade. Waar je meestal wel aan kan zien dat een heli gecrashed is geweest zijn de bladhouders. Als je de bladen dicht klapt zit er put op de plek waar het blad de bladhouder raakt.

Als je hier advies wil of dit een goede heli is moet je even met wat meer info komen.

-V1 of V2
-Merk / type Servo's
-Type gyro (en servo combi)
-Wat voor carbon onderdelen? Rotorbladen?
- Wat voor motor / demper

Bedenk dat je ook nog het volgende nodig hebt:

-Computer zenderset (Ontvanger en zender) met heli software
-Kristallen
-Starter
-Brandstof (Coolpower 12,5% oid)
-Brandstof pompje
-Gloeiplug gloeier

Betreft deze zaken:

3x S9202 servo's
1x S3001 servo
3D giro
Header tank (Quick UK )
directe aansturing van de heckrotor ( carbon Quick UK )
Carbon staart vinnen ( Quick UK )
Nieuw landings gestel
Accu 1600 mAh
Resonatie uitlaat
Alu servo armpjes ( Quick UK )
Accu bewaking.

Ik heb verder al een Futaba FF9 aangeschaft met tevens een ontvanger...
Mag ik ook met autobrandstof vliegen? -> ook 16%

Nee, je mag deze motoren alleen op methanol (met minimaal 17% olie) laten lopen. Een Gallon (3,8L) Coolpower kost zo'n 20 tot 25€
Die setup ziet er netjes uit. Alleen over de gyro hoor ik wel eens wat negatieve ervaringen.
Wat voor Servo zit er op de staart en wat voor motor zit er in?

Inderdaad LOL

--> www.rchelistore.com

POWERMASTER 15% contains the highest grade American made methanol and a blend of the finest available lubricants.
Alan Szabo, one of the world best 3D pilot,use POWERMASTER

Specs,
Nitromethan : 15%
Oil : 18% full synthetic
Methanol: Higest grade
Additive : PWRPAK
containce : 3.78L ( 1 gallon)

Rule zei:
Ik zou zowiezo een electro nemen vanwege de lage laadkosten achteraf, minder lawaai en vooral geen vervuiling wanneer je toch indoor zou gaan vliegen...

Rule zei:
Na wat opzoekwerk heb ik besloten om een brandstof heli aan te schaffen...

8O EEeuuhh .. ik mis een stukje :?: Dat ging/gaat wel héél snel :wink: ! Vertel?

Gr.A.

Ik heb me gebaseerd op een aantal zaken...

Ik ben namelijk naar een vliegclub geweest en ben daar de ervaringen van een aantal leden nagegaan. Hieruit bleek dat zelfs diegenen die eerst met electro vlogen nu toch ook met een raptor vlogen.

Bovendien vind ik het een leuke gedachte te weten dat je gewoon maar hoeft brandstof toe te voegen en je kan terug vertrekken. Dat is dan ook de reden waarom ik brandstof wagens heb en geen electro's.

Tenslotte heeft men mij daar verteld dat een LiPo maar 100 keer meegaat en nadien in de vuilbak mag. Dat vind ik toch ook wel vrij duur worden. Ik wou enkel electro vliegen omdat dit op termijn goedkoper zou zijn (tenminste dat dacht ik) en tevens omdat het milieuvriendelijker was. Dat laatste is uiteraard nog steeds zo...

Mvg, Roel

@ Satoer

Je hebt gelijk. Ik was in de war met Britse Imperial Gallon. :oops:

Waarom hebben ze dan ook dezelfde naam voor een verschillende eenheid :?: :evil:

Rule zei:

Ik ben namelijk naar een vliegclub geweest en ben daar de ervaringen van een aantal leden nagegaan. Hieruit bleek dat zelfs diegenen die eerst met electro vlogen nu toch ook met een raptor vlogen.

Bovendien vind ik het een leuke gedachte te weten dat je gewoon maar hoeft brandstof toe te voegen en je kan terug vertrekken. Dat is dan ook de reden waarom ik brandstof wagens heb en geen electro's.

Tenslotte heeft men mij daar verteld dat een LiPo maar 100 keer meegaat en nadien in de vuilbak mag. Dat vind ik toch ook wel vrij duur worden. Ik wou enkel electro vliegen omdat dit op termijn goedkoper zou zijn (tenminste dat dacht ik) en tevens omdat het milieuvriendelijker was. Dat laatste is uiteraard nog steeds zo...

Mvg, Roel

Nu snap ik ook waarom ze nu met een Raptor vliegen, en eerst met electro. Vermoedelijk begrijpen ze weinig van electro, dan zouden enkele van mijn lipo's al meer dan 5 keer af zijn.
Als ik met twee of drie pakketjes ga vliegen, kan ik bijna 2 uur nonstop vliegen zonder te wachten op een lader. Die twee uur is trouwens veel te lang, dan wil je ook wel stoppen, zeker als beginner.
Maar ik zal stoppen met deze off tpoic info. Een raptor is idd een leuk toestel voor een beginner.

Succes.

Gr.A.

Aaalie zei:
Rule zei:

Mvg, Roel

Nu snap ik ook waarom ze nu met een Raptor vliegen, en eerst met electro. Vermoedelijk begrijpen ze weinig van electro, dan zouden enkele van mijn lipo's al meer dan 5 keer af zijn.
Als ik met twee of drie pakketjes ga vliegen, kan ik bijna 2 uur nonstop vliegen zonder te wachten op een lader. Die twee uur is trouwens veel te lang, dan wil je ook wel stoppen, zeker als beginner.
Maar ik zal stoppen met deze off tpoic info. Een raptor is idd een leuk toestel voor een beginner.

Succes.

Gr.A.

Is het dan een fabeltje van die LiPo's ofzo?
Je doet me weer twijfelen hé!
Ik wil gewoon een leuke heli kopen die niet TE duur is en bij eventuele crashen ook niet TE duur is. Bovendien wens ik dan ook gemakkelijk onderdelen te vinden...

Ik zou zelf veel liever met electro beginnen want het is vooral veel stiller en dan kan ik dezelfde batterij/laders gebruiken voor vliegers ook...

Ik heb echter weinig verstand van electro en ben dus niet zo goed mee met de LiPo verhoudingen alsook de motoren en regelaars. Er is zoveel keuze voor de leek. Eigenlijk zoek ik iemand die mijn handje wil vasthouden (lol) en tevens alles wat kan afstellen (de eerste keer).

Brandstof of electro? Het maakt me geen bal uit ;)

Hier een resent topic over de levensduur van lipo's
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=27400&highlight=lipo

Ik ben sinds kort met een micro heli (electro) begonnen. Het voordeel is dat je er zelf mee in de tuin kan rommelen. met een brandstof heli (raptor) kan dat niet.

Bij een club kan je beter niet met een micro aankomen. De clubveldjes vaak op een open stuk grond waar je veel last hebt van de wind.

Een "grote" electro beginners heli is net zo duur of zelfs duurder dan een brandstof (Raptor).

Als je bij een club gaat vliegen (wat erg verstandig is) zou ik dus voor brandstof gaan. de Raptor wordt veel als brandstoftrainer gebruikt.

Back