Raptor 50 met titan kop

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door Rhelie, 16 nov 2019.

  1. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Hallo ! ik heb hier een Rap 50 met allu Titan rotorkop. Tijdens optoeren merk ik dat het misgaat met de besturing. Als ik naar voor stuur gaat hij niet naar voor dus klopt er iets niet. Wel gaat hij een andere kant op.
    Ik gebruik een ff9 met swh1. Wat doe ik fout ?
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.783
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Huh? heeft iemand de account van Rene gehackt of zo?
     
  3. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Nee Bert, ik heb het nu 2x geprobeerd maar het ding stuurt niet in de gewenste richting.
    45 graden voorloop toch ? Iets gaat niet goed maar weet ff niet wat.
     
  4. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.590
    Locatie:
    Krabbendijke
    Zender de goed kant op houden ;)

    Alleen bij opvoeren, of beweegt ie ook verkeerd bij stilstand?

    En heeft ie gevlogen, nieuw?

    Anders instelling verzet of zo?

    Richting verander voor swashplaat instelling?

    Groeten,

    Arie
     
  5. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Is nieuw, heeft nog niet gevlogen. Maar nu heb ik mijn 450 ernaast gezet en blijkt dus dat de bladhouders andersom zitten. Op het oog is er niks mis. Maar blijkbaar werkt dat niet.
     
  6. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.590
    Locatie:
    Krabbendijke
    Doe eens een foto dan, ben even benieuwd hoe ze andersom zitten.

    In mijn Raptor draadje staan wel ergens foto's van hoe het normaal zit.

    Groeten,

    Arie
     
  7. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Ik zou dat graag doen. Maar hoe ? ik stuur je pb
     
  8. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
  9. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.590
    Locatie:
    Krabbendijke
    ok,
    maar zijn de bewegingen van de swash wel goed?

    Dit is de kop bij mij met een bovenliggende bladen, even vergelijken
    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 16 nov 2019
  10. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.590
    Locatie:
    Krabbendijke
    Als ik het zo bekijk zit er wel wat andersom, maar lijkt het wel dezelfde kant op te gaan.

    Als je de rotorbladen in lijn met de staart heb, en je kantelt de swash naar voren, dan beweegt de flybar naar voren?
     
  11. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Swash is gewoon voor naar voor en de ballink zit op de leading edge. Dus voorkant blad
     
  12. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.590
    Locatie:
    Krabbendijke
    En bij mij dus aan de achterkant

    Met de bladen dwars op de heli, swash naar voren, gaat mijn linkerblad naar beneden, en rechter omhoog 1573933763445.jpeg
     
  13. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.590
    Locatie:
    Krabbendijke
    En toch klopt het nog niet wat we bedachten,

    Dit is een plaatje van internet
    [​IMG]
    Zo zou het moeten zijn, en hier zitten ze ook aan de voorkant
     
  14. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Dat is wel de rotorkop die ik heb. Nu weet ik het niet meer.
     
  15. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.590
    Locatie:
    Krabbendijke
  16. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.590
    Locatie:
    Krabbendijke
    En als het kan, zet hem naast een ander heli die dezelfde kant op draait, de beweging 90 graden eerder moet het zelfde zijn, hoe de stangetjes ook zitten
     
    Laatst bewerkt: 16 nov 2019
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.783
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als et goed is, mag het niks uitmaken hoe de boel aangesloten zit, of de bladhouders achterstevoren zitten of niet.
    Want alles keert dan automatisch "twee keer om" en loopt dus nog steeds de goede kant uit.
    (Geloof me, ik heb het gedaan, en je merkt niet eens verschil als je de rotorkop in spiegelbeeld bouwt, het enige wat er gebeurt is dat de collectieve pitch andersom gaat bewegen, maar links/rechts/voor/achter blijft precies hetzelfde werken).

    Als de bladen over de langsrichting staan (een blad boven de staart) dan moet bij voor/achter de peddelstang gewoon met de swash mee bewegen, en met links/rechts bewegen dan de hoofdbladen metde swash mee (meestal moet je de paddelstang dan even met de hand vast houden omdat anders de paddelstang in zijn geheel gaat bewegen en ALS dat gebeurt is dat tegen de swash richting in).

    Er is, op de foto in ieder geval, niks raars te zien.
    Maar dergelijk "raar" stuurgedrag, dat de rotor ogenschijnlijk alle kanten op gaat behalve de juiste, is meestal het gevolg van een kapot lager o.i.d. en kapotte kogellagers in bladhouders of mixheveltjes hebben de nare neiging bij stilstaande rotorkop gewoon prima te bewegen, maar onder invloed van G-krachten (als het systeem op toeren is) te gaan blokkeren of anderszins moeilijk doen.
    Je kunt dat meestal NIET diagnosticeren door hard aan de bladhouders te trekken, want het is niet de trekkracht die het probleem veroorzaakt, maar het feit dat de G-krachten de kogeltjes van hun plek duwen.

    Ik heb dat al eens gehad met een hekrotor, die stilstaand prima leek te functioneren, en hoe hard ik ook aan de bladhouders trok, de bladhouders draaiden soepel. Maar inwendig was de kooi kapot, en zodra de boel draaide, schoven de kogeltjes uit de groeven in de lagerschalen, en blokkeerden op die manier de bladhouders.
    Ben ik weken mee bezig geweest voordat ik daar achter was.


    :D sorry daarvoor dan, ik kon even je vraagstelling niet combineren met je ervaring en vliegvaardigheid. Ik bedoelde het niet lullig.
     
  18. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Het lijkt toch allemaal goed te zitten, morgen maar weer eens proberen ​
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.783
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als alles goed zit, en hij stuurt toch niet goed, let op mijn woorden, dan heb je ergens een lagerprobleem, hoogstwaarschijnlijk in de bladhouders. En dat is bijna niet te zien aan de lagers zelf. Daar kom je alleen achter door ze te vervangen is mijn ervaring.
     
  20. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Alles zat al verkeerd aan deze Raptor maar de rotorkop zal ik dan ook maar eens helemaal uit elkaar halen.
     

Deel Deze Pagina