raptor 50 motor

hey,

ik heb net men raptor 30 omgebouwd naar een 50, wanneer ik hem stationair laat draaien begint gij na een aantal seconde te stutteren dat hij teveel brandstof krijgt, als ik dan even gas geef is het weg,maar ik heb krijg het probleem maar niet weg , ligt dit aan de kleine naald of aan de grote schroef, ? (of hoe je het noemt), tijdens het hoveren heb ik ook mooie rookpluim en word hij niet te heet 10 sec kan ik men vinger erop houden, ik heb hem 2 toeren openstaan

mvg

ik gebruik merlin brandstof 20% ik vlieg in normal modus, de motor is nieuw, ik heb hem 5 tankjes gehoverd goed vet (rijk) maar ik krijg hem maar niet mooi stationair ... zijn er standaard waardes hoever de grote naald staat opengedraaid en/of de kleine naald

Even voor de goede orde!
Als je de EDIT-functie gebruikt kan je het bericht aanpassen, en heb je gèèn tweede bericht nodig.

Mvg. Richard

Nee, die zijn er niet.
Dit hangt volledig van de uitlaat/brandstof/brandstoftoevoer etc af

http://www.jupiter-venlo.nl/Algemeen/Tips/Helimotor afstellen v3.1.pdf

Als je dit pdfje een beetje in de peiling houd, lukt het wel.
Maar houdt wel in de gaten: een nieuwe motor moet nog inlopen, en het kan best een vol seizoen duren voor hij zich echt lekker af laat stellen
Tot die tijd kan het best wel eens een haar verlopen

Je stationair punt staat trouwens ook beschreven in de pdf
Is of je mengselschoef of de plug
Kijk ff waar je op uitkomt

Stutteren is te weinig brandstof. bij teveel brandstof hoor je m duidelijk vol lopen en hij gaat daarbij erg gorgelig blubberig lopen.

O ja, check de temperatuur!

Spuug op je wijsvinger, en op de kop leggen.
Kun je je vinger daar minder dan 2 tellen laten liggen, foute boel. Te arm

Backplate zou je je wijsvinger zonder problemen 5 of meer sec op moeten kunnen houden

En beide zijn belangrijk...
En niet even een kwartier wachten voor je gaat voelen, neerzetten, rotorbladen even afremmen en meteen die vinger erop..

Denk dat je stationair iets te vet staat, dit is het kleine schroefje. Draai dit eens 1/8 in en probeer nog eens.
De motor moet mooi, zonder tegenpruttelen opnemen als je gas geeft, valt ie stil staat je stationair te mager, pruttelt hij even staat hij nog te vet ...

Betreffende de temperatuur : in de handel zijn tal van goedkope temperatuurmetertjes te vinden, ik vind dit toch iets betrouwbaarder dan de "natte vinger" methode.

Suc6,
Ronny

Betreffende de temperatuur : in de handel zijn tal van goedkope temperatuurmetertjes te vinden, ik vind dit toch iets betrouwbaarder dan de "natte vinger" methode.

Nog betrouwbaarder is geluid en vermogen. temperatuur is eigenlijk een rotmethode aangezien het van teveel factoren afhangt. ik tune(de) mn motoren altijd op geluid, rook en vermogen.. temperatuur is misleidend.. als je in -5 gaat vliegen wordt je motor 40 graden ofzo.. dus ga je hem armer zetten om die temp er weer in te krijgen.. FOUT. hij moet juist nog rijker vanwege meer zuurstof.

+1

Enigste reden waarom ik die temperatuur vermeld, is dat een nitro beginner eerst "gevoel" voor het geluid en vermogen moet ontwikkelen..
Ik ben er zelf nu 1,5 jaar mee bezig, en ik merk dat ik nu echt aan de motor hoor wanneer hij arm/rijk staat
ook bij anderen

In het begin had ik die vinger echt nodig om een beetje afgesteld te raken

Nog een reden om niet op de temperatuur af te gaan:
Als je volgas rondvliegt (dus fast forward flight), zit je puur op de grote naald bij een 3 naalds carb
ga je dan op het gemakkie even hooveren, en zet je hem dan pas neer is de kop van de motor allang zijn ergste warmte kwijt
in hoover zit je op de middennaald, als die te vet staat "compenseer" je eigenlijk je te arme hoofdnaald..
Het gevaar is dan dus dat de temperatuur meevalt, en je hem nog armer gaat zetten op de hoofdnaald.

1. Ga ook eens de knijp test doen, dan weet je tenminste welke kant je op moet draaien (zie link van Student naar Jupiter-Venlo)
2. Het duurt echt lang tot de motor goed ingelopen is, mijn OS 55 loopt na 15 uren nu goed en ik moet minder draaien (bvb vochtige lucht of koud)

Back