raptor 50 v2

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door mugen666, 7 jun 2015.

  1. mugen666

    mugen666

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    35
    Locatie:
    arnhem
    ik heb een vraag ik heb een raptor 50 gekocht met een os max 50 zimmerman uitlaat

    kan ik dan met 10 procent nitro vliegen of is dat te weinig
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.936
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Moet volgens mij wel gaan, zolang je niet het onderste uit de kan probeert te trekken....

    Groet, Bert
     
  3. mugen666

    mugen666

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    35
    Locatie:
    arnhem
    je heb ook van tornado heli 5 % nitro kan ik dat ook gebruiken
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.936
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik zou met een OS niet onder de 10% gaan.... Daar zijn ze domweg niet voor ontworpen.

    Het kan wel als je alleen hoovert en rustig rondvliegt, en je accepteert dat de motor wat rijker loopt (wat onregelmatiger dus ook). Want hoe minder Nitro, hoe meer de motor de neiging heeft heet te lopen. Om dat tegen te gaan heb je dus een rijkere afstelling nodig, dus je moet een af en toe viertaktende motorloop accepteren....

    Ik heb een aantal jaar terug met een OS 60 (meen een SX, weet niet zeker) een tijd op 2% Nitro gedraaid, en het heeft minstens een liter of 15 gekost voor het ding er enigszins aan gewend was en door wilde blijven lopen zonder dat ik iedere vijf minuten moest landen om hem een klikje te verstellen. En die motor werd gewoon voor lesvliegen gebruikt, die had een relatief makkelijk leven.... Het kwam uiteindelijk wel goed, maar het bleef een redelijk kritische motor qua afstellen.
    Wellicht dat het met een flink hete plug beter gaat, dat weet ik niet. Ik gebruikte toen (en nu nog, voor de gloeiplugmotoren) uitsluitend OS #8, omdat ik weinig tot geen verschil kon ontdekken met andere pluggen.

    Als je zonder nitro wilt draaien, moet je een electronische ontsteking plaatsen, dan loopt ook een OS uitstekend op 0~5% Nitro (en stukken zuiniger ook nog).
    Maar dat brengt wel weer een hele set aparte uitdagingen met zich mee. Niks moeilijks, maar het inbouwen kán een uitdaging zijn (hangt van jezelf af), en je moet weer even opnieuw leren wat je motor leuk vind en wat niet....
    Overigens, afhankelijke van hoeveel je vliegt, verdient het ding zich normaliter vrij vlot terug. Niet alleen in brandstof besparing, maar ook omdat je nooit meer met een kapotte gloeiplug zit ....

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 7 jun 2015
  5. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    +1 met Bert, minimaal 10% nitro voor een OS50Hyper. Ik heb een Raptor50 op 30% nitro draaien maar dat is alleen omdat hij in een romp zit en dus minder koeling krijgt.

    Waar je wel met 30% nitro en een Zimmermann op moet letten is dat Zimmermann per type uitlaat aangeeft welke hoeveelheden nitro ze aankunnen. Sommige zijn tot 10% en andere tot 30% nitro aangegeven. Maar met 10% zit je dus altijd goed.
     
  6. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Os37, Os50 en Os55HZ
    vlieg ik alle met 10 % nitro,
    alleen met merken zo als Tornato (wat boven genoemt is)
    moet je opletten, dat auto-brandstof minder olie heeft dan brandstof voor helikopters.
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.936
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oh, overigens, voor de liefhebber: ik kan (voorlopig redelijk "onbeperkt") aan hoofdtandwielen, koppelingen, Starter-assen, koppelingsklokken en pinions komen voor de Raptor 50. Prijzen liggen in de orde van grootte van € 5 à € 10 per stuk, ex verzend en douane, maar die kosten vallen reuze mee als het wat grotere bestellingen zijn. De hoofdtandwielen zijn 100% zeker, die heb ik reeds getest. Het KAN zijn dat koppeling, klok, en start-as tegelijkertijd als set uitgewisseld moeten worden, dat durf in niet 100% zeker te zeggen, tenzij ik de spullen kan vergelijken met origineel, maar volgens mij past het 1:1.

    Laat maar weten als er belangstelling voor is. Bij 10 of meer onderdelen, laat ik een partij komen.

    Niet commerciëel, winstmarge NUL, gewoon om mensen met een "gestrande Raptor" weer in de lucht te helpen.

    Voor dat er iemand gaat roepen dat ik iemand zijn handel afpak: als je deze onderdelen nu nog origineel in een winkel vind, is het oude voorraad, je zult nergens meer een winkel vinden die het voor je gaat bestellen en dan ook nog daadwerkelijk geleverd krijgt!!!!

    M.a.w: ik ben voor niemand concurrentie.

    Groet, Bert
     
    Heli-Uwe vindt dit leuk.
  8. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    llllllllllleuk Bert,
    en omdat ik nog steeds niet de klock en de koppeling van de raptor gezien heb,
    en vervolgens ook niet weet, of die in de Rex passt,
    zou ik toch maar een setje bij jou "bestellen" ... het gaat niet retour, als het niet passt, ha ha

    Heli Uwe bestelling : 1 koppeling Raptor 50, een koppeling klock Raptor 50 ...

    Groet
    Uwe
     
    Student vindt dit leuk.
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.936
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Koppeling en start-as heb ik direct liggen, klok niet....

    Ik kan hier stom genoeg de factuur niet openen, maar als ik me goed herinner, heb ik er 15 dollar voor betaald. Dat is iets van 13,50 of zo.

    Voor 2 tientjes is het onderweg naar jou. Alsje per sé de koppelingsklok er bij wilt hebben, zul je moeten wachten....

    Alleen: heb jij een raptor dan? ik meende dat jij een T-rex had, en daar past het volgens mij niet op.... Als je het nog steeds wilt hebben, PB maar even voor je adres, dan gaat het donderdag op de bus (ik heb Ma, Di, Wo een cursus).

    Als het niet past, hoop ik dat je er een raptor-vlieger blij mee kunt maken, of ik maak die 13,50 terug over en je stuurt het terug....

    Groet, Bert
     
  10. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    ..ik heb idd een T Rex 600 nitro, en dan passt dat spul niet ??
    dat is ook jammer,
    en aanpassen met de klok erbij zou dan ook niet kunnen ...
    echt jammer !

    Groeten Uwe
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.936
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als je de beschikking hebt over een draaibank, kun je natuurlijk alles passend maken, maar voor zover ik het kan zien, is een T-rex koppeling groter qua diameter, heeft een andere bevestiging op de hub.
    Koppelingsklok zal vermoedelijk niet met het pinion van een T-rex overweg kunnen....
    Ik denk dat dat echt zonde van je geld is....

    Groet, Bert
     
    Heli-Uwe vindt dit leuk.
  12. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    bedankt Bert,
    zou leuk geweest zijn, als het passt.
     

Deel Deze Pagina