Raptor 90STD MLU

laurens

Forum veteraan
Tijd voor een leuk bouwdraadje. Ik had een tijdje mijn R90 te koop staan, maar om gebrek van interrese heb ik besloten hem te houden. Om hem voor volgend wedstrijdseizoen in topconditie te krijgen wil ik er wel wat upgrades en modificaties aan doen. Dit word een soort MidLife Update dus.

Ik ben in april gestart met een R90 standaard. Dit is een goede start, doet alles wat je wil en zelfs al op brandstof met maar 5% nitro. Alleen waren er toch wat upgrades die ik vrijwel meteen erop had gezet. De Quickuk metalen staart omdat hier druklagers in zitten en er zijn af en toe berichten dat de standaard hub afbreekt bij het boutje. Ook liep mijn oneway hub vast en door een foutje van mij (helemaal ontvet...) kwam ie niet meer los op. Dus ook een QuickUK hub er op.

Nadat de koelfan stuk was en nergens nieuw te koop heb ik er wel 1 van alu gevonden die er nu op zit.

Voor volgend jaar wil ik de volgende dingen doen:

Gforce centerhub van alu:
Omdat er (weinig, maar toch,) berichten zijn over plastic hubs die breken lijkt het me een goed idee er 1 van alu te nemen. Deze heeft een nieuwe manier van demping, die mij wel aanspreekt.
VoirPhoto.asp

TT Zero Alpha:
Omdat ik dit jaar zonder governor heb gevlogen was collective management wat belangrijker. Al met al is dat nog redelijk gegaan. Wel jammer dat ik de oorzaak van een niet werkende GV1 pas te laat heb gevonden. De TT Zero Alpha is erg goedkoop, dus ik weet niet zeker wat ik krijg voor de prijs.
b_3045.jpg

Omi Fuel magnet:
Dit schijnt beter brandstof te slurpen. Hierdoor heb je geen headertank meer nodig. Dit scheelt weer extra gewicht.
omifuelmag_400.jpg

Fromeco Regulator en Relion 2600mah liion accu:
Ik vertrouw dat wat meer dan mn zelfgesoldeerde 1700 mah nicd accutje.
2600relions.gif

Gespoten gfk/carbon canopy.
Ik heb met mijn canopy 9 vluchtjes kunnen maken, toen trilde het aileronschroefje los waardoor het hoorntje eraf lag... Gelukkig was dat 2 dagen na een demo waar zo'n 400-500 mensen kwamen en niet tijdens die demo. Iig een fototje van hoe het was.
IMG_0197.jpg

En als laatst nog een dikke 12kg JR servo voor op pitch, ik dacht de 8715, of 8915.... Dat moet Nando wel weten.

Helaas, in ieder geval tot volgende loonstorting buiten mijn budget. Het blijft natuurlijk wel een droomheli. Bijna alles wat ik wil kopen is ook uitwisselbaar ;-)

Ja vooral het gewicht van die fuel magneet , die is bijna net zo zwaar als je headertank man !!!
En dan een alu hub tov een plastic hub , ook gewichtsbesparing Lau ??
Owja , probeer m wel een X heel te houden komend jaar hè , ik wil nog wel eens samen vliegen met je .

Laurens... niet lullig bedoelt maar die "filterclunk" is inderdaad voor een betere
brandstof aanzuiging. Maar past die wel door het GAATJE van de raptor tank? deze
is bij die van mij in elk geval niet zo heel groot, of heb je daar een andere oplossing voor?

De TT Zero alpha is zo goed als geinstalleerd. De oude kap is al bijna helemaal geschuurd en dus bijna klaar om opnieuw gespoten te worden.

Verder komt er nog een carbon frame op om gewicht te besparen. Zoals het er nu uitziet komt de heli uit op 4.7 tot 5kg.

Tijd voor een update omdat het te lang stil geweest is.

De fuel magnet is vervangen door een Webra viltclunk, voor het geld is het zeker wel de moeite waard om te proberen voor zo'n dure Fuelmagnet zelf.

Ook heb ik al mn 9252's verkocht en die gaan vervangen worden door JR 8917's. De TT zero alpha is geinstalleerd nu en wacht op de rest. Dat is dus nog een relion als ontvangeraccu en een metalen centerhub. Ook worden dingetjes die tegen het verslijten aan zitten vervangen zoals rubberen ringetjes door de hele heli heen.

De fuel magnet is vervangen door een Webra viltclunk, voor het geld is het zeker wel de moeite waard om te proberen voor zo'n dure Fuelmagnet zelf.

Het grappige is dat een Webra viltclunk hetzelfde is al de viltclunken die ze gebruiken in kettingzagen. Toen ik net begonnen was met vliegen hebben we die ooit met een groep tegelijk besteld bij een loonbedrijf, waren toen 3/4 gulden per stuk.... heel wat goedkoper dan de modelbouwwinkel (en sommige winkels verkopen ook die ik net beschrijf)

Overigens bespaar je met een carbon frame geen/zeer weinig gewicht. Dus dat zou k lekker laten zitten tot de volgende crash.
Als je echt veel lichter wil kun je beter upgraden naar een andere heli.

Cheers,

Richard

Als ik weer een nieuwe heli koop blijf ik bezig.

Het verschil is nu toch al best veel met carbon frames, ik weet alleen niet meer of het 50 gram of 100 gram was.

Laurens,heb je je heli niet gewogen voordat je met de modificaties begon?

Zelf ben ik 1 van mijn Raptors ook aan het modificeren,de carbon frames(Quick-UK) schillen best veel in vergelijking met de metalen,en als je het landingsgestel wisseld voor een carbon dan kun je ook veel gewicht besparen.

Groeten,
Marcel

In het begin heb ik hem 1 keer gewogen en toen kwam ik op 5.4 kg uit. Nu is het nog maar de vraag waar het straks gaat eindigen qua gewicht.

Tijd voor een fotoupdate:

Nieuwe gespoten kap, nieuwe kap zou kosten:150 euro, niet doen dus. Nieuwe Stickers, 12.50.
raptor002km9.jpg

Servo reinforcement:
webra004rs7.jpg

En ten slotte, welke zou de meeste power geven en het makkelijkst af te stellen zijn? De Webra was vorig jaar als reservemotor in ieder geval veelbelovend (in tegenstelling tot zn reputatie)
webra005rw2.jpg

Laatst bewerkt:
150 voor de kap?
En dan nog stickers?
Hoe zit dat dan? Het lijkt namelijk een plastick kapje omdat het raampje doorzichtig is.
Wel mooi overigens :)

En nog wat. Het is zeer aan te raden om het 93T grijze tandwiel uit te wisselen met een 91T wit tandwiel.

Laatst bewerkt:
Ik heb de tekst wat duidelijker gemaakt. Ik bedoel dat een nieuw gespoten gfk kap minimaal 150 euro zou kosten. Een nieuw stickersetje maar 12.50, waarbij de kans velen malen groter is dat het nog een crash overleeft ook.

Ik moet inderdaad denk ik nog dat witte tandwiel bestellen denk ik, maar dat heeft geen haast. Ik kan me zo niet meer 1 2 3 herinneren welk tandwiel ik had gebruikt met de Webra, dus dat word weer even experimenteren.

Als je het zelf doet valt het wel mee.
Dit was mijn winter projectje buiten het groot onderhoud:

850478e56f74a146.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Back