Raptor E550 3-Blads Swashmix Probleem

Hallo allemaal,

Ik ben al een behoorlijke tijd met modelbouw en heli's in de weer maar ben nooit echt actief geweest op forums. Ik beoefen de hobby nu zo'n 14 jaar en heb al vele heli's gebouwd en ingesteld. van klein tot groot.

Een vriend van mij heeft een Raptor E550 heli gekocht en mij gevraagd deze af te bouwen en in te stellen, echter, dit is de 3-Blads versie. Ik heb veel ervaring met 2-blads heli maar geen ervaring met 3-blads. Nu heb ik alle instellingen gedaan zoals deze volgens de handleiding voorgeschreven zijn. Toch blijft de heli onbestuurbaar.

Wanneer ik naar voren stuur beweegt de tuimelschijf zich naar voren, de helikopter wil echter naar rechts bewegen. Als ik de mechaniek van de kop bekijk klopt dit ook want door de arm die aan de bladhouders zit bewegen de bladen zich dusdanig dat het blad met de grootste negatieve spoed zich aan de rechterkant bevind als de tuimelschijf naar voren gekanteld is.

Nu heb ik in de gyro de tuimelschijf mix 90 graden gedraaid, het wordt wel beter maar de E550 doet het nog steeds niet als het meot. Als ik nu naar links of rechts stuur gaat deze schijn naar links- of rechtsachter.

Manual:
http://www.thundertiger.com/files/Instructions/4732-A13_E550.pdf

Kan iemand mij een tip geven? Wat doe ik verkeerd? Hoe hoort de swashplate zicht te bewegen bij zender inputs?

Groet,
Rick Meijers

Jup.. phasing...
Kun je soms in de zender instellen. Soms in de estab..
Of de meenemer verdraaien voor de kleine oneffenheden.

Bij 2 blad heb ik het zelf ook nog niet meegemaakt, op 3 blad komt dit eerder naar voren

2 blad heeft dan ook al van nature al een "perfecte" phasing: De heli volgt de tuimelschijf qua beweging.
Bij andere aantallen bladen komt daar een en ander bij kijken....

Makkelijkste methode is de swashdriver zo te verdraaien, dat de kogel op de swashplate binnenring, die "blad A" aanstuurt, 90 graden verdraaid staat t.o.v. het spindle (zeg maar: de feathering shaft) van dat blad.
Dan kun je verder gewoon de normale methode aanhouden van "tuimelschijf naar voren=heli naar voren".
Het nadeel van deze method is tweedelig: de krachten op de swashdriver zijn wat groter dan strikt noodzakelijk (dus: lagertjes regelmatig controleren op speling, de ene driver kan er beter tegen dan de andere), en het stuurt voor manueel sturen merkbaar minder goed maar dat laatste strijkt de E-stab volledig voor je glad, en is dus voor jou niet van belang.....

Groet, Bert

Back