Raptors rule... ook electro, check dit!

tieske zei:
Dan kun je dus maar 1 keer per uur vliegen. Zelfs met 2 laders kun je niet 2 keer per uur blijven vliegen.

tieske

Ik vind het wel grappig dat iedereen denkt dat je een elektro heli alleen maar met Lipo's kan vliegen.
Ikzelf heb voor mijn Logo 20 2 lipo pakketten daar kan ik dus 1 vlucht van 20 minuten mee maken daarnaast heb ik dus ook nog 10 NC 2400 pakketten daar vlieg je gemiddeld 7 a 8 minuten mee.
Met de Powerpeak infinity lader laad ik 3 NC pakketten in 1 keer in een half uur op.
Zo kan je dus de hele middag vliegen als je wilt.

Gr Hans

en jij vliegt plankgas 3D net als de szabos in het filmpje ?

gemiddeld zo'n 40 ampere, met pieken tot 70 ampere ?

Gerard_nl zei:
en jij vliegt plankgas 3D net als de szabos in het filmpje ?

continue zo'n 50 ampere, met pieken tot 70 ampere ?

Nee net zo als jouw vlieg ik ook niet plank gas , maar daar heb ik het even niet over, ik heb het over dat je niet perse 10 lipo accu's van € 1000 euro hoef aan te schaffen om de hele dag met je elektroheli te vliegen.

Gr Hans

dat weet iedereen, maar in dit draadje hebben we het over een vergelijk in setup, tussen een raptor met os50 motor, en 1 met ge-electrificeerde setup met gelijke prestaties.
dan kom je al niet om lipo pakketten heen.

ik persoonlijk zou al geen interesse hebben in een heli die niet die prestaties kon leveren, want dan blijf ik gewoon tanken.
ik wacht nog steeds op de dag dat de lipo pakketten betaalbaarder worden, dan is de overstap zo gemaakt.

als je in de raptor in het filmpje sub-c cellen moet lepelen, moet je er 30 in sleutelen, dan is het vergelijk in prestatie al zoek omdat ie te zwaar is en maar 3 minuten kan vliegen.

overigens wil ik er even aan toevoeggen dat jij helemaal niks nada noppes weet van mijn vliegstijl, en dus ook helemaal niet over hoelang ik er over zou doen om die nicadjes leeg te zuigen.
zo snel als de szabos krijg ik ze niet leeg moge dat duidelijk zijn, net als 75% van de rest van de piloten ter wereld niet.

ps hans, als je altijd zo vooraan staat om het electro vliegen te promooten, KOM DAN MET HET VERGELIJK, help dan mee uitellen waar en wanneer het omslagpunt ligt in het geheel, dat is hetgene wat we hier proberen uit te doktoren.

nou nou, niet zo vijandig allemaal. Het lijkt mij beter een nieuw draadje te starten met een mooie vergelijking tussen de 2.

Even een objectieve vergelijking maken zonder dat het een felle JA NEE discussie gaat worden.

Voor vliegtuigen geld hetzelfde ;) Als je een 1.6m 3D kist van electro wilt voorzien ben je ook stukken meer kwijt dan voor methanol.

Dus als we stellen dan je even veel aan accu's moet vervangen dan je aan methanol verbruikt (komt voor electro voordelig uit denk ik ;)) ben je in het gebruik even duur uit. Voor methanol heb je een starten en gloei spul nodig. Voor electro heb je 1 of 2 laders nodig met voedingen of auto accu's. De motor + regelaar combi is vaak ook net iets duurder dan electro. Electro is dus duurder hoe dan ook.

Dus stel dan je voor 400 euro aan accu's in een heli gooit (power setup of goede vliegduur). Kost je dan minimaal 800 (+ stroom kosten) die je elke 2 jaar zoiezo moet vervangen of eerder. voor 400 euro per jaar kan je best wat methanol verbruiken ;)

De motor + regelaar kost je al snel 450 euro. Daarvoor heb je ook een methanol motor + govenor ;) De rest van de heli blijft zegmaar gelijk (geen raptor ombouw maar een vergelijkbare eheli bv) 450 is dan nog voor een lichte motor met max 1.2-1.5kw gok ik. Een echte .50 size 3D setup gaat meer kosten.

Starter + spullen kost 150 voor methanol (starter, start accu, gloei paneel en pomp) Voor electro zit je op 120 voor een lader (astro flight 109) + 70 euro voeding minimaal.

Tel maar eens op en maak een realistische schatting van de brandstof kosten. Electro is duur en BLIJFT duurder. Ook met NiMh is het niet goedkoop en ook die moet je elke 1 of 2 jaar vervangen wat je al snel 300 euro kost (3 sets 24cell GP3300 voor een logo 20 bv)

ik wil graag een vergelijk zien juist wel met de raptor 50 in de hoofdrol.

gewoon het kale airframe, ik wil die toegerust zien in brandstof versie en E versie, uiteraard met dezelfde prestaties, anders hoeven we niks te vergelijken.

de servos en dergelijke blijven hetzelfde, dus die hoeven we niet mee te nemen in de vergelijking.
alleen heeft de brandstofversie 1 servo meer, voor het gas.

blijft dus voor de raptor glow versie:

-s3001 servo voor gas 20 euro
-OS 50 SXH motor 145 euro
-GV1 govenor 148 euro
-startpaneel 50 euro
-starter 50 euro
-gloeiplugklem 15 euro
-brandstof pomp 20 euro
-klein spul als tankslang ed 20 euro

verder als doelstelling, hoe dan ook wil ik 2 vluchten per uur.

als iemand nu eens een specefieke aandrijfset specificeerd voor hetzelfde in E versie.
ik wil tot een reeel vergelijk komen, en weten waar het omslagpunt ligt, er word altijd geroepen dat dat na een paar jaar ligt, maar als je die lipos mishandeld zo als in deze toepassingen, geloof ik persoonlijk niet dat je de 500 cycles haalt.

NiMh cellen zijn na 40 x gebruik al merkbaar minder (bij erg zwaar gebruik dan) lipo zal op 200 keer MAXIMAAL uitkomen. 2 pakketten en dus 200 uur max met 2 pakketten. 200 uur / 4 uur per vliegdag dus 50 dagen doe je met 2 accu's van 400 euro per stuk :( Nu vlieg je meer dagen dus 1000 euro per jaar aan accu's...

De rest mag iemand anders even verzinnen ;)

http://www.helihobby.com/videos/e-Raptor50Acro.wmv

http://www.ezfly.se/

1st Konverteringskit
1st Hacker B50-15XL eller Neu 1515-2Y
1st ESC, Hacker Master 77 OPTO HELI eller CC 80
1st ThunderPower 10S2P, ger super prestanda i 20 minuter!

Ik moet naar school, kijk later wel even wat de onderdelen kosten ;)

okee, nog even snel dan ;)

Conversie kit : $145
Motor (Hacker C50-15XL) : $310
Regelaar (Schulze 32.55K): $310
Dan nog lader en voeding : $200 of meer...

Accu == brandstof dus valt buiten de setup.

Ben je zeker van die 200 cycles tadango? Ik heb altijd gelezen dat ze erg lang meegaan voor wat ze aangedaan wordt.

Misschien toch ook even kijken naar electro setups zonder "the box", want die maakt het natuurlijk erg duur (vertragingskastje is bijna even duur als motor zelf)

Als je nu uitgaat van een Actro buiteloper of een grote pletti oid. Actro en Plettenberg is ook absoluut High end, en hebben geen extra vertragingstrap nodig. Deze motoren heb je voor rond de 250€. Vermogen piekt dan wel bij +- 1.5kw, maar dat moet ruim voldoende zijn. Er is lang met een actrosetup gevlogen, dus moet op RCgroups makkelijk terug te vinden zijn. Dan spaar je toch al 150€ uit...

Niels

Ben je zeker van die 200 cycles tadango?

Dat zijn ook de verhalen die ik gehoord heb over lipo's... ze gaan lang mee als je ze "netjes" behandeld maar veel relatief "snel"-laden en hoge ontlaadstromen zullen uiteraard niet bevorderlijk zijn voor de levensduur....

Als ik alles bijelkaar bekijk denk ik dat ik toch liever nog even op brandstof blijf vliegen, dan maar meer poetsen (alles blijft lekker gesmeerd) en meer prutsen met de afstelling van het motortje (1x goed en dan ben je klaar). Lijkt me goedkoper :wink: Zeker omdat ik soms "even snel" 5 vluchten wil maken in een uurtje... word beetje ondoenbaar :P

Cheers,

Rich 8)

Hoevaak lipo's meegaan is moeilijk te bepalen. Dit heb ik bij Kokam gevonden.

Cycle life: 600 cycles at discharge rate of 2C while maintaining >80% capacity

Kokam cells are warranted to deliver nominal capacity at discharge rates not greater than
2C, where C is cell capacity. All battery manufacturers warranty their products for a 2C
discharge rate.

The two most important discharging rules:
Exceeding a 2C discharge rate will reduce cell life, and
Never discharge below 2.5V/cell (measured under load).

De nieuwste cellen van Kokam zijn 3200 mAh 20C.
Hoelang NC en NM meegaan kan ik vragen aan de piloot met de Jokers.
Hij houd iedere vlucht op papier bij dus daar kan ik wel een goed andwoord op krijgen.

tieske

200 is een schatting. Als je die 350 cellen bekijk en hoe lang die meegaan bij indoor waar ze ook goed belast worden...

Misschien gaan ze langer mee maar de fut gaat er langzaam uit.

mijn eerste (en enige) 4s4p thunderpower pakket is nog steeds alive and kicking. De capaciteit is na al die tijd wel ietsjes achteruit gegaan, 500 mAh ofzo, acceptabel voor een pakket van 8000 mAh.
Ik heb net het pakket helemaal leeg gevlogen. 17 minuten non stop vliegen met een headspeed van 1900 zonder dat die echt inkakt bij vol pitch.

Dit is nog steeds een gewoon Lipo pakket. De nieuwe HD cellen zullen het waarschijnlijk veel meer cyclics mee gaan omdat die meer aankunnen dus minder belast worden. Laden doe ik altijd met 0,7C (Max stroom van mijn laders is 5,6A)

Het vermogen is ook niet achteruit gegaan. Ik kan het pakket vol belasten tot aan het eind van de vlucht. Dan kakt hij ineens supersnel in en is het pakket leeg. (11,7V onbelaste eindspanning)

Met Kokam heb ik slechte ervaring, de 3s1p 1500 mAh pakketjes die ik in mijn micro's gebruikte kreeg ik vanaf het begin al niet de opgegeven cappaciteit in (tijdens het laden) En beide pakketen kunnen nu geen vermogen meer leveren. Niet eens zo gek veel mee gevlogen. Bij het begin van de vlucht kakt hij helemaal in als ik een beetje pitch geef (deden ze in het begin dus niet).

Wil je lang genieten van je accu moet je dus een accu kiezen die het gevraagde vermogen op zijn sloffen kan leveren. Ik zit er aan te denken om een Tarabat accu aan te schaffen van 10000 mAh, maar vrees dat die niet zo netjes zal passen als de Thunderpowers.

Hoeveel minuten vliegen jullie op een dag? Het zou ideaal zijn als je gewoon helemaal niet hoeft te laden op het veld. Gewoon weer een nieuwe accu er in en gaan maar weer.
Ik ben geen club vlieger, als ik hier 15-18 minuten gevlogen heb dan heb ik het wel weer gezien voor de dag. Dus ik kan nog steeds prima voort met mijn enkele accu.

michel kun je de tunderpower en tarabat cellen ook los krijgen of pack's van 4s2p bijvoorbeeld bij 4000mah per 4s2p pack en die dan via stekkers paralel in verbinding zeten met elkaar zo dat je ze met 1c kan laden met twee laders

Om continu 2 vluchten per uur te kunnen maken heb je 2 laders nodig en 3 packs. Met vluchtjes van 10 minuten en een laadtijd van 80 minuten. De eerste 2 accu's moet je dan wel warm aan de lader hangen.
In m'n MP verbruik ik nu al zo'n kleine 3000 MAh bij 10S in 8 tot 10 minuten.
Verder vindt ik dit een onbenullige discussie, ik kan m'n vrije tijd wel beter gebruiken dan hobby-accountant te spelen.
Anders gaan we dadelijk nog het BEP van een 9Z WCII berekenen en hoe die zich dan verhoudt tot een FF9 of Skysport.

Rick

P.S.: Ik denk dat Szaboo en consorten langer op een pakketje vliegen dan de beginnende 3D-prutser. Let maar eens op dat vermogens-wijzertje, jojo-ed constant tussen 1000 en 1500 Watt. Net onder de 1000 heeft ie al nodig voor een hover.
Dat is ook het geheim waarom die jongens hun motortje zo goed kunnen afstellen. 20% met de Naalden en 80% met de knuppeltjes.

Ik denk dat iedereen gewoon moet kijken wat binnen zijn of haar budget past.. Er zijn zo neem ik aan, weinig mensen die van te voren kijken wat het gaat kosten voor de komende 5 jaar wanneer ze iets aanschaffen.

Zelf zou ik bij de elektro versie blijven, de prijzen voor elektro zullen dalen en de levensduur van alle spullen gaat vooruit. Bij de brandstof versies is er weinig ontwikkeling meer op motoren gebied.
Ook heb ik geen geluidsoverlast ...(wat een steeds groter probleem word binnen Nederland).. geen afstelproblemen, geen smeer in mn auto, geen poetswerk etc..

Dus wil je investeren in de toekomst dan denk ik toch dat er aan elektro gedacht moet worden. En hoe de kosten zijn met alle ontwikkelingen op de elektromarkt zijn echt niet te overzien. Wachten op nog sterkere lipo's en lagere kosten daarvoor hoeft vast niet al te lang meer...

Groeten Vincent

Ps. wat een vermogen met zo'n elektro Raptor, dat konden we een jaar geleden nog niet voor mogelijk houden..
En zeker niet 10 jaar terug toen ik begon met de hobby (1200 mAh pakketten).

Back