rare storing

Cheeta

Forum veteraan
Ik heb sinds vandaag last van storing

op beide zendersets

ook heb ik op beide zendersets verschillende regelaars gehad en motors,, en ontvangers

nix helpt,,

enigste wat hetzelfde is gebleven zijn de batterijen in de zender,, de rest is allemaal al getest,,

de batterijen leveren 10,21V spanning

(Niet om onbeleefd en grof te klinken :roll: )

Storing, wat voor storing. Ge spreekt over een storing. Maar wat doet het, doet het niet en hoe begint de storing.

Meer uitleg kan veel helpen om je probleem te helpen oplossen.
:wink:

Greetins

probleem is al gevonden,,

mijn boot is van carbon en de antenne mag niet het carbon raken zelfs niet via de isolatie

dit is aangepast en verholpen

Ik wist dit niet maar vind het wel logisch. Carbon is voorzien van veel koolstof dus kan me voorstellen dat het stoort. Wat ik wel vreemd vind is dat bij de duurdere heli's deze vaak helemaal van carbon zijn en ik daarbij deze klacht nog nooit gehoord heb.

Kan iemand mij het effect van carbon op een HF veld uitleggen?

Dan wordt dit draadje misschien iest voor een FAC.

Cheeta wil jij je topic aan passen in waarom stoort carbon?

gr Remco

vreemd inderdaad dat de isolatie het carbon niet eens mag raken. Hoeveel eigenlijk? Niet helemaal erlangs of is zelfs 1cm al goed te merken?

er tegen aan merk je,, iig zodra je zware motors gaat gebruiken en iets helemaal isoleert met carbon

de 1ste vaart ging met een graupner 480bb race hier had ik het probleem nog niet

de 2de testvaart ging ik met een jamara 480/9 deze gaf wel storing

grootste oorzaak slecht contact minpool @ ontvanger met regelaar

maar zelfs daarna slechts 15m bereik met ingeschoven antenne,, dit bleek dus te komen doordat de isolatie het carbonnen romp raakte

nu heb ik een antenne buisje en heb ik 45m bereik met ingeschoven antenne

heli vliegers vliegen over het algemeen ruim in hun bereik + hun zenders zijn stukje krachtiger

Bij de Elektro auto's ook geen probleem met storing en me antenne zit toch echt dicht in de buurt van me bodemplaat en me auto is ook volledig carbon. Niet ergens de isolatie van de antenne af dat ie daarom storing krijgt?

ik denk dat het probleem hem zit in dat autos en helikopters geen doos carbon box hebben wat bij mijn boot wel het geval is,

bij jullie is de ontvanger niet opgesloten en hangt die in alleen een carbon frame bij mij in een volledig carbon doos

Over koolstof rompen en antenne-perikelen hebben we het in dit draadje al eens uitgebreid gehad: http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=10202

Een van de conclusies: zodra de antennedraad te dicht tegen het koolstof ligt wordt de antennestroom gedeeltelijk of volledig geabsorbeerd. Zorg dus altijd, dat de antenne door een voldoende grote opening (minimaal 3mm) uit het koolstof naar buiten kan.

Cheeta heeft de antenne dus helemaal in een koolstof doos zitten. Dan vind ik storing niet echt
vreemd. die koolstof romp is net een kooi van Farraday dus komen er bijna geen signalen door naar binnen. Nu heeft hij een gedeelte van de antenne via een buisje naar buiten geleid en kan deze het signaal een beetje oppikken. Bij vliegtuigen wordt de antenne meestal zo snel mogelijk naar buiten geleid om ervoor te zorgen dat je een zo goed als perfecte ontvangst hebt.

Vliegtuig, auto of boot, zorg ervoor dat je ontvanger antenne zo snel mogelijk over een zo groot mogelijke lengte naar buiten kan om zo te zorgen voor de meets optimale ontvangst.

Iedereen zal je voor gek verklaren als je een geheel blikken romp hebt en daar je antenne inlegt. Het blik houdt de zenderstraling tegen, zo goed als iedereen weet dat en denkt daar aan.
Wat heel veel mensen niet weten of niet aan denken is dat koolstof een goede geleider is. Koolstof platen of een geheel koolstof romp hebben hetzelde effect als een blikken romp of blikken platen. De enige oplossing is dus de antenne zo snel mogelijk naar "buiten" zodat een maximal lengte toch de zendersignalen op kan pikken.

de sanwa ontvanger heeft een antenne van 45 cm hij zit voor 5-10cm in de romp,, dit is dus al 15%

ik heb nu een acoms ontvanger met 90cm antenne dan is het nog maar zo;n 7%

volgens mij zijn de meeste zenders van vliegers 1000m in ieder geval heb ik 1x gelezen bij een catalogus geloof ik,

maar goed dat bleek dus niet waar te zijn..

Waarom de antenne niet werkt als hij tegen de romp word gehouden is ook nog wel te verklaren. Twee geleiders met een diëlectricum ertussen (Niet geleidend material, dus de isolatie) vormen een condensator. Bij hogere frequenties gedraagd een kleine condenator zich als kortsluiting.

Groetjes,

Ton.

Twee geleiders met een diëlectricum ertussen (Niet geleidend materiaal, dus de isolatie) vormen een condensator. Bij hogere frequenties gedraagt een condenator zich als kortsluiting.

Dit klopt ongeveer, in ieder geval is het zo dat de weerstand van een condensator steeds lager wordt als de gebruikte frequentie hoger wordt.
Dit effect kun je voordelig gebruiken:
Koolstof is een goede geleider, dus kun je koolstof onderdelen electrisch gewoon als metaal zien.
Ik heb een zwever gehad met een koolstof buis als romp, de antenne had ik binnenin de romp lopen, kwam er aan de achterkant niet uit. Dit werkte prima omdat de antennedraad als een condensator naar de koolstofbuis werkt. De koolstofbuis zelf gaat daardoor als antenne werken.
Hetzelfde effect gebruik ik bij een Micromagic zeilbootje, de mast is hier een 6mm koolstofbuis, de antennedraad zit binnenin de buis en zorgt ervoor dat de buis als antenne werkt, prima reikwijdte.
Maar.....................pas op:
Het ligt even anders bij een boot waar je de gehele koolstof romp a.h.w. als antenne wilt gebruiken door de antenne aan de binnenkant van de romp te plakken en misschien ook nog wel een stukje buiten de koolstof romp te voeren. Helaas geeft dit problemen omdat de koolstof romp over een groot oppervlak in het water ligt.
Dit geeft ook een condensatorwerking, helaas nu met als resultaat een verzwakking van het ontvangstsignaal naar aarde (via het water), dus een slechte reikwijdte.
Bij de zwever en het (plastik) zeilbootje heb je dit probleem niet.
Mijn conclusie: bij een koolstof bootromp moet je de antennedraad zo kort mogelijk buiten de romp zien te krijgen en uit de buurt van het water zien te houden.

Back