Het raster voor de 40MHz :?:
Tja, eigenlijk bestaat er geen raster! Er zijn afspraken gemaakt (regels opgelegd!) dat de modelbesturing gebruik mag maken van een aantal frequenties. Die frequenties zijn de 13MHz (1 kanaal) de 27MHz de 30MHz de 35 MHz en de 40MHz. Om diverse kanalen te creëren heeft men gezegd dat de kanalen op een afstand van 10kHz van elkaar moeten liggen. Die onderlinge afstand van 10kHz noemt men het raster.
Voor FM radio is een gebied tussen de 88MHz en de 108MHz aangewezen. Om geluid met voldoende kwaliteit te kunnen uitzenden is een kanaal afstand van 10kHz veel te klein dus is de onderlinge afstand tussen de kanalen daar veel groter. Ik weet het niet zeker maar volgens mij is het 100kHz. Het raster is daar dus 100kHz.
Dan de harmonische. Ron heeft gelijk

, een harmonische is een veelvoud. Een voorbeeld: kanaal 69 dat is 35.090MHz. Dit is de grondfrequentie, de eerste harmonische. De tweede harmonische is het dubbele dus 70.180MHz. De derde harmonische is het drievoudige dus 105.270MHz enzovoorts enzovoorts. Hoe hoger de harmonische hoe zwakker ze worden. Meestal is de vijfde harmonische al nauwelijks meer meetbaar, nog hogere zijn er vrijwel helemaal niet meer. Het gekke is dat de oneven harmonische altijd sterker zijn dan de even. De derde harmonische is sterker dan de tweede en de vijfde is weer sterker dan de vierde enz. Waarom dit is weet ik niet (misschien niet goed opgelet op school?) maar het is echt zo.
Er worden heel strenge eisen gesteld door de dienst telecom aan de hoeveelheid energie die de zenders uitzenden op die harmonische. Die hoeveelheden zijn zo vreselijk laag (een paar miljard maal lager dan de grondfrequentie) dat je op een afstand van een meter of 10 al niets meer van die frequenties merkt. Men bereikt deze hele lage waardes door filters in de zender in te bouwen die de harmonische tegen houden. Bovendien zijn die frequenties zo hoog dat onze ontvangers er al helemaal niets meer mee doen.
Het probleem zijn andere zenders op lagere frequenties waarvan de harmonische zich in "onze" frequentie band(en) bevinden. Die kunnen wel degelijk storingen veroorzaken maar de kansen daarop zijn vreselijk klein. Dit omdat die harmonische heel zwak zijn dus moet een zender die zulke harmonische uitzend heel erg dichtbij zijn. Voor alle zenders die in Nederland (eigenlijk in heel de EEG) gebruikt worden gelden dezelfde regels met betrekking tot de sterkte van die harmonische. Die moeten heel zwak zijn dus alleen als er iemand aan het experimenteren is met een "illegale" zender is het mogelijk dat je last krijgt van die harmonische. Ik denk dat die kans verwaarloosbaar klein is.
Toch weer een lang verhaal

, ik hoop dat jullie er iets aan hebben.
Groeten,
Ernst Grundmann